Spring naar bijdragen

Gedumpte mannen

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik 2 kleine konijnen buiten gevonden die hier waarschijnlijk waren gedumpt. Ik heb deze 2 opgevangen en ze zitten bij mij in huis. Nu blijkt het te gaan om 2 mannen, Max en Lewis. De eerste week ging het heel goed en kon je je geen betere maatjes voorstellen. Sinds gisteren is de sfeer echter om geslagen. Lewis gaat achter Max aan om hem te kunnen berijden waar Max niks van moet hebben waardoor hij Lewis bijt. Gelukkig nog niet tot bloedend aan toe. De konijnen zijn nu uit elkaar gehaald. Apart hok in de woonkamer. Castratie is volgens de DA nog niet mogelijk omdat ze beide ondervoed zijn, wegen 1 kg. De konijnen zijn ongeveer 12 weken. 

Zou iemand mij advies kunnen geven over hoe dit nu verder aan te pakken ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat lief dat je ze gered hebt! Helaas geen ideale combi, dat zou ook wel erg mazzel zijn in deze situatie natuurlijk.

Deze twee heren ga je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit samen kunnen houden. De opties die je hebt zijn beide heren als ze aangesterkt zijn laten castreren en allebei een eigen vriendin uit laten zoeken bij de opvang. Dit betekent 4 konijnen, 2 verblijven van zo'n 4m2 per verblijf en zorg en dierenartskosten voor vier konijnen. 

Gaat dit hem niet worden voor je, dan zul je keuzes moeten maken. 1 van de 2 houden of beide afstaan aan een goede opvang. Kies je voor eentje houden, dan zul je de ram die je wilt houden moeten laten castreren. 15 dagen na castratie kan hij dan bij een opvang gaan daten om een leuk vriendinnetje te vinden. De andere ram kun je dan afstaan, de opvang zorgt dan dat hij gecastreerd wordt en een nieuw huisje met een vriendinnetje krijgt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met Eefje eens. De kans dat ze samen kunnen is echt heel erg klein. Zelfs castratie zal dat niet veranderen. Castratie is overigens wel nodig willen ze met een ander konijn kunnen, maar dat zal niet met elkaar zijn. Dan kom je dus of uit op twee aparte koppels, of je moet een van de twee afstaan en "omruilen". Konijnen willen net als mensen hun eigen partner kiezen, de kans dat twee willekeurige konijnen elkaar leuk vinden is minimaal, al helemaal bij twee rammen. 

Daarom zijn konijnenopvangen zo ideaal want daar kun je je konijn op date sturen, zodat hij/zij met een passende partner thuis kan komen. 

Ik moet wel lachen om je naam keuze, Max en Lewis zijn in het echt ook geen vrienden 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Wicky4444:

Is er geen mogelijkheid dat dit wel gewoon hormonaal is. Max likt namelijk wel aan de oren van Lewis toen ze nog samen waren ?

Het idee alleen al dat ik 1 van de 2 moet afstaan..

Dat komt omdat rammen eigenlijk niet samen kunnen. Er is een héél kleine kans dat dit goed blijft gaan, en een grote kans dat ze op een gegeven moment elkaar toch aan gaan vallen. En nu ze ongecastreerd zijn kun je daar echt op gaan zitten wachten.

Maar ik denk zelfs nadat ze gecastreerd zijn dat het niet gegarandeerd is dat het voor altijd goed zal blijven gaan. Als je je geen zorgen over gevechten wil maken, zou ik ze echt apart van elkaar houden en ze allebei een voedster als vriendinnetje geven. Dat zijn wel erg veel konijnen natuurlijk... Dus dan heb je inderdaad de moeilijke keuze om 1 weg te doen. Ik snap dat dat heel lastig is en je kunt ook zeker proberen om te kijken of het goed gaat samen, maar ik weet gewoon dat er echt 90& kans is dat als ze ouder zijn dat ze gaan vechten. En dat is heel jammer natuurlijk.

Nu zijn ze nog jong, maar je zei dat ze al 12 weken zijn... Dan kunnen ze echt gaan puberen. En je wil niet dat ze elkaar de tent uit vechten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is echt het meest verstandig om de realiteit onder ogen te zien en niet te hopen op wonderen. Dit gaat echt problemen opleveren. Konijnen die vechten kunnen elkaar zeer ernstig verwonden in een kwestie van seconden. Het zegt niks dat ze wel schattig waren samen. Het zijn nog kindjes. Het feit dat ze zo jong zijn en nu al bonje hebben gehad zegt al genoeg, meestal gebeurt dat pas wat later, als ze gaan puberen inderdaad. Dit risico wil je echt niet nemen, je zit straks met 1 of 2 in meer of mindere mate gewonde konijnen. Er is hier onlangs nog een gevalletje voorbij gekomen op het forum van een konijn dat ingeslapen moest worden na een vechtpartij waar de baasjes niks van hebben gemerkt. De wond was te groot en niet te fiksen. Beestje was 9 maanden geloof ik. Ik weet dat ik je bang zit te maken en dat is eerlijk gezegd ook de bedoeling. Je hebt nu de verantwoordelijkheid voor twee konijnen, je wilt ze niet redden om vervolgens dit soort dingen te laten gebeuren, zeker niet als je weet dat de kans echt heel groot is dat het zal gebeuren, vroeg of laat. 

Het is niet zo dat twee gecastreerde rammen nooit samen kunnen. Als ze wat ouder en stabiel zijn, het karakter is duidelijk en ze worden zorgvuldig op karakter gematcht in een koppel of groep dan kan het soms. Maar twee willekeurige rammen die de puberteit nog door moeten en niet op karakter met elkaar gematcht zijn is een recept voor ellende.

Link naar bericht
Deel via andere websites