Ga naar inhoud

Blaaszand


Frommel en Hopper

Aanbevolen berichten

Konijn Hopper, gecastreerde ram, 2 kg, bijna 5 jaar, woont buiten samen met gecastreerde voedster Doortje

In september 2020 blaasspoeling i.v.m. veel blaaszand

Dieet sindsdien als volgt aangepast:

20 gram SS per dag, 1 lijnzaadbrokje per dag, witlof+andijvie+radijsblaadjes+bloemkoolbladeren+stukjes wortel 2x per dag, onbeperkt timothy hooi, soms appelklokhuis of framboos

Nu opnieuw zand in de blaas vastgesteld op de echo en morgen 13/1/21 weer blaasspoeling. Da vraagt zich, net als ik, af hoe nu verder om te voorkomen dat blaaszand niet weer terugkeert. Hebben jullie adviezen?

Alvast enorm bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

19 uur geleden zei Evee:

Drinkt het konijn wel genoeg water?

Moeilijk te zeggen of hij genoeg water drinkt (hoeveel is genoeg en hoe meet ik dat?). Ik maak alle groenten altijd goed nat. Daarnaast drinkt hij uit een bakje, maar ik schat niet veel. Zijn plas was volgens da niet (te) geconcentreerd, dus goed waterig en geen blaasontsteking of bloed

Link naar reactie
Delen op andere sites

50-150 ml water per kg lichaamsgewicht is normaal. Goed drinken, zorgt voor goed spoelen, voor goede afvoer van afvalstoffen uit het lijfje.

 

Bij 50ml zou het konijn dan echt veel vochthoudende groenten moeten eten, bij 150ml vooral droog voedsel. De meeste konijnen zitten er dus ergens tussenin.

 

Voor sommige konijnen kan zelfs het geven van fleswater met een laag calcium gehalte nog verschil maken, als het kraanwater in de regio veel calcium bevat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Evee:

50-150 ml water per kg lichaamsgewicht is normaal. Goed drinken, zorgt voor goed spoelen, voor goede afvoer van afvalstoffen uit het lijfje.

 

Bij 50ml zou het konijn dan echt veel vochthoudende groenten moeten eten, bij 150ml vooral droog voedsel. De meeste konijnen zitten er dus ergens tussenin.

 

Voor sommige konijnen kan zelfs het geven van fleswater met een laag calcium gehalte nog verschil maken, als het kraanwater in de regio veel calcium bevat.

Ik ga nu inderdaad ook maar beginnen met fleswater, ook al is het water bij ons niet heel hard (gemiddeld). Voor de da is het een raadsel en daarom heb ik nu ook contact gelegd met Wilhelminapark in de hoop dat zij nog tips hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Evee:

50-150 ml water per kg lichaamsgewicht is normaal. Goed drinken, zorgt voor goed spoelen, voor goede afvoer van afvalstoffen uit het lijfje.

 

Bij 50ml zou het konijn dan echt veel vochthoudende groenten moeten eten, bij 150ml vooral droog voedsel. De meeste konijnen zitten er dus ergens tussenin.

 

Voor sommige konijnen kan zelfs het geven van fleswater met een laag calcium gehalte nog verschil maken, als het kraanwater in de regio veel calcium bevat.

Ik volg nu het advies van da om voeding alleen bij andijvie en wortel te houden, SS en timothy. Voor de zekerheid witlof ook maar weglaten. Hij is nu weer thuis en heb 'm binnengehaald met zijn partner. Hij is nog heel erg groggy. Spannend vind ik dat altijd... Daarna beginnen met dwangvoeren en duimen dat het gauw beter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .