Ga naar inhoud

Konijn geeft zachte bijtjes en rent om me heen


Peanutthebunny

Aanbevolen berichten

Hoi, mijn konijntje is iets meer dan een half jaar oud en is een rammetje. Het is mijn eerste konijn en hij is nog niet gecastreerd. De dierenarts zei dat het nog niet nodig was omdat hij nog geen territoriaal gedrag vertoonde. Maar net zat ik met hem op de grond en hij liep kleine rondjes om me heen en snuffelde obsessief aan mijn hand... Ook gaf hij kleine zachte bijtjes. Dat met die rondjes om me heen rennen had ik gelezen dat het dus door de hormonen komt maar het zou ook gewoon spelen geweest kunnen zijn toch? Weet iemand dit? Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram heeft hetzelfde gedaan en dat stopte na de castratie, dus ik zou zeggen dat het hormonaal gedrag is. De dierenarts linkt castratie alleen aan territoriaal gedrag, maar dat lijkt mij te kort door de bocht. Naast hormonaal gedrag wordt de ram trouwens ook gecastreerd zodat hij met een maatje kan samenwonen, want konijnen zijn graag samen met soortgenoten.   

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem zeker laten castreren, want nu hij een halfjaar oud is, is het wel een puber. Je wil niet dat zachte "bijtjes" gaan uitlopen in agressief of territoriaal gedrag veranderen. Ik weet natuurlijk niet óf dat gaat gebeuren, maar als je zoiets kan voorkomen zou ik het zeker aanraden.

Dan kan hij inderdaad ook, zoals de reactie hierboven zegt, worden gekoppeld aan een voedster. Ik weet niet of je dat al van plan bent, maar ik denk dat je hem daar zeker heel blij mee maakt!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is territoriaal gedrag. Dat doen ze normaal gesproken bij elkaar, maar bij gebrek aan konijnenmaatje doet hij dat bij jou. Castratie is sowieso nodig, konijnen zijn groepsdieren en ongecastreerd kan hij niet gekoppeld worden. Maar ook mijn gecastreerde ram deed het bij mijn voedster toen hij in de puberteit was. Castratie haalt soms niet al dat gedrag weg, het is ook normaal voor konijnen om af en toe weer de rangorde vast te stellen, en ook gecastreerd puberen ze nog. Dit gedrag hoort daar ook bij. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .