Ga naar inhoud

Dieet samenstellen voor mijn konijn


Annasbeestenbende

Aanbevolen berichten


Hoi iedereen, 

ik ben Anna en ik heb eerder iets op dit forum gezet. Ik heb toen gezien dat het eten dat ik nu geef niet goed is. Ik geef nu dit: 

Konijnenvoer - Rabby Mix - Konijnenmengeling - Mijten 15 kg

en ik ga dit geven:

Supreme science selective 

 

ook geef ik nu veel meer hooi, dat eten ze lekker op. Ik heb nog wat vragen:

 

hoeveel hooi moet ik geven?

welke groenten zijn het beste en hoe laat ik ze daaraan wennen?

hoeveel brokjes moet ik geven?

 

alvast bedankt.

 

groetjes,

            Anna 👋🏼 

aangepast door Evee
link verwijderd, zie forumregels
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi moet onbeperkt, dat mag nooit op zijn. Vaak raken ze hooi dat al wat langer ligt niet meer aan, daarom geef ik regelmatig verse plukken. Het is super belangrijk dat ze altijd hooi hebben.

 

De beste groenten om mee te beginnen zijn andijvie en witlof. Dat geef je als basis en daarnaast andere groenten. Er loopt een topic over, volgens mij heet het welke groenten krijgen jouw konijnen vandaag oid. Daar kun je inspiratie opdoen. En er is een lijst met veilige groenten. Je geeft van een nieuwe groente eerst een klein stukje, bij de volgende maaltijd een groter stuk. Als dat goed gaat geef ik daarna meestal gewoon een flinke hoeveelheid. Dus bij andijvie eerst een stukje van het blad van een paar cm, daarna geef ik al een half blad en daarna gewoon drie bladeren. Ik houd daarbij wel in de gaten hoe veilig groenten zijn. Andijvie en witlof zijn erg veilig dus daar ben ik minder voorzichtig mee geweest altijd. Maar bij groenten met risico op gas ben ik voorzichtiger met de hoeveelheden. 

 

Een richtlijn voor hoeveelheid brokjes die vaak wordt aangehouden is 20 gram biks per kg gewicht wat je konijn in gezonde en volgroeide toestand zou moeten wegen. Daar begin je mee en dan ga je kijken hoe je konijn het daarop doet. Wordt hij dik of laat hij bdk liggen, dan moet het minder. Valt hij af, heeft hij wat meer nodig. Het wisselt erg per konijn. Mijn ram krijgt bijvoorbeeld heel weinig brokjes, hij wordt snel dik en laat meteen zijn bdk liggen. Hij weegt 1750 gram en krijgt maar iets van 15 gram brokjes. Mijn voedster van 1450 gram krijgt twee keer zoveel als hij. Zij is nog jong, heel slank gebouwd en super actief. Ze heeft dit nodig om op gewicht te blijven en te groeien. Het is niet dat zo'n richtlijn harde wetenschap is, je moet van daaruit bekijken wat een goede hoeveelheid is voor je konijn.

aangepast door Eefje
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen horen hun eigen formaat in los hooi per dag te eten, ongeveer 80% van wat ze eten op een dag moet hooi zijn. Hooi is het belangrijkste voedsel voor konijnen en helpt de tanden en kiezen slijten en door de lange vezels werken de darmen goed. Kies bij voorkeur een hooi dat bestaat uit verschillende grassoorten, zoals een weidehooi, bergweidehooi, kruidenhooi, of meng zelf verschillende soorten met elkaar. 

 

Dat vul je dan aan met een beperkte hoeveelheid brokjes. Kies geperste brokken, geen gemengd voer. Die brokjes zie je als de vitaminepilletjes voor de konijnen. Er zitten veel voedingsstoffen in, maar je moet oppassen dat je niet te veel geeft, dan word je konijn dik, loopt de spijsvertering niet goed omdat er niet voldoende ruwe vezels opgenomen kunnen worden (je konijn krijgt er dus eigenlijk luie darmen van) en krijg je op de lange termijn problemen omdat er te veel pieken van bepaalde voedingsstoffen binnen komen (zoals bijv. calcium wat nierproblemen kan geven). 
Geef dus niet te veel brokken, maar ook niet te weinig, zoek een goede balans.
Als je start is het advies 20 gram per kg lichaamsgewicht van het ideale volwassen gewicht van het konijn. Als je ziet dat ze daarmee te weinig hooi eten stel je het bij naar beneden, konijntjes die oud zijn of gezondheidsproblemen hebben, hebben soms wat meer nodig. Het ene konijn is ook actiever dan het andere konijn, voor ieder konijn is de hoeveelheid die exact nodig is verschillend. Het is dus een richtlijn die je aanpast naar het individu. Je let op het verdere eetgedrag, de keutels en de conditie van het konijn en daar pas je de hoeveelheid brok op aan. 

 

Pas als je een goede balans hebt tussen voldoende hooi eten en een basishoeveelheid brokjes, zou ik met groente starten. Makkelijke start groenten zijn witlof, andijvie en het loof van wortel en gedroogde kruiden zoals peterselie. Je begint met één soort, met echt klein formaat (formaat postzegel), gaat dat goed, dan geef je de dag erna meer, je let ondertussen op de keutels. Na een week introduceer je dan een tweede groenvoer soort er bij, en zo verder. Als je meer groenvoer geeft, let dan op dat het konijn ook goed hooi blijft eten. Vaak moet je namelijk de hoeveelheid brok minderen, als je de hoeveelheid groenvoer opbouwt, omdat het anders ten koste gaat van de hoeveelheid hooi die ze eten. 

 

Het gemengde voer dat je linkt zou ik persoonlijk niet kiezen. Veel granen, weinig vezels, gemengd voer zorgt voor selectief kunnen eten en hele scheve verhoudingen in voedingsstoffen, wat dus op langere termijn bijvoorbeeld nierproblemen, gebitsproblemen of chronische diarree kan geven. Wat je linkt is een slachtkonijnenvoer, geen huisdierkonijnenvoer. Slachtkonijnen worden toch niet ouder dan 2 en moeten goed gewicht op doen, terwijl voor huisdierkonijnen toch echt hele andere eisen belangrijk zijn. Overgewicht wil je juist voorkomenen en ik ga er vanuit dat je je konijn niet gaat slachten als  het volwassen is geworden, maar liever hebt dat hij/zij een mooie hoge leeftijd behaalt zonder gezondheidsproblemen. 

 

Ik zal nog wel artikelen linken voor je, maar heb nu een cursus, dat volgt dus later. Cursus is klaar, dus ik heb mijn bericht nog even verder aangevuld. 

 

 

 

Hierbij de beloofde linkjes:

 

Uitleg over voeding algemeen: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

 

Uitleg over hoe je de samenstelling en ingrediënten leest op een zak konijnenvoer, en wat er precies wel en niet in moet zitten wil het een goede voeding zijn voor huisdierkonijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

 

Uitleg over vers groenvoer geven aan konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

aangepast door Evee
Aangevuld
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben altijd hooi in de ruif, en ik hoog elke dag flink wat los hooi in het hok. Dat gaat helemaal op, als het zomer wordt en wat minder gaat regenen hang ik ook buiten een ruifje op (als het warm is zijn ze te lui om naar boven te lopen) bedankt voor de tips, ik ga zeker witlof en andijvie proberen. Loof van een wortel kennen ze al. Bedankt voor alle tips, ik heb megaveel geleerd. Ik hoop dat ik nu nog beter voor ze kan zorgen!

 

groetjes,

              Anna

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Door hun mindere eten zijn ze echt megagulzig geworden, ze happen zelfs naar elkaar! Ik heb nu 2 bakjes.......

ze eten wel echt veel meer hooi, een heel ruifje en nog flink wat los hooi. Ik moet echt snel witlof, andijvie en selectieve voer kopen 😅 ze leven nu op hooi en brokjes en af en toe wat wortel........... vrijdag gaan we naar de winkel. Trouwens geen blindedarm keutels meer gezien 😀 ik zet er ook een foto bij van hun hok, is het groot genoeg? 

74C24B5C-4CB4-4854-BE8C-AD492FF2C519.jpeg

71455676-7655-49E9-97AE-387FCB06F7CD.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Annasbeestenbende:

Door hun mindere eten zijn ze echt megagulzig geworden, ze happen zelfs naar elkaar! Ik heb nu 2 bakjes.......

ze eten wel echt veel meer hooi, een heel ruifje en nog flink wat los hooi. Ik moet echt snel witlof, andijvie en selectieve voer kopen 😅 ze leven nu op hooi en brokjes en af en toe wat wortel........... vrijdag gaan we naar de winkel. Trouwens geen blindedarm keutels meer gezien 😀 ik zet er ook een foto bij van hun hok, is het groot genoeg? 

74C24B5C-4CB4-4854-BE8C-AD492FF2C519.jpeg

71455676-7655-49E9-97AE-387FCB06F7CD.jpeg

Het valt me ook op dat ze zich meer wassen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lief dat je zo goed voor ze wilt zorgen en om tips vraagt.

Hok en ren zien er netjes uit, de richtlijn is ongeveer 2m2, groter is natuurlijk altijd beter. Zit er wel iets van gaas/ tegels onder? Anders graven ze er zo onderdoor. En hoe hoog is de ren? Bij mij springen ze over 80cm heen, die standaard rennen zijn vaak lager. Dat is wel goed om in de gaten te houden. Je zou het nog af kunnen dekken met gaas tegen roofdieren/ vogels en katten.

Bunnybunch verkoopt ook voer, alles van goede kwaliteit, dan weet je zeker dat het een goede brok is. Al zit er wel verschil in kwaliteit onderling, science Selective is wel beter dan bijv. Hopefarms trio. Maar dan ben je wel goedkoper uit. Zelf meng ik nu die twee.

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/al-het-droogvoer/

hier kun je vinden waar een goede brok aan moet voldoen, dan kun je je product checken. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

 

Ik haal hooi en stro bij de boer of (voor de lockdown) bij de plantenhal, daar is het niet zo duur. 

 

Groente en brok zijn een aanvulling, zodat ze voldoende vitamines binnenkrijgen, hooi is echt de basis. Dus je konijntjes zijn echt niet uitgehongerd, ze vinden de brok alleen gewoon veel lekkerder en schrokken het weg. Ze doen hier ook altijd alsof ze helemaal uitgehongerd zijn 😉 maar 20 gram per kilo konijn is prima, ook als je nog niet zoveel groente voert. Laat je niet gek maken door ze 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei BaasjevanBrownie:

Wat lief dat je zo goed voor ze wilt zorgen en om tips vraagt.

Hok en ren zien er netjes uit, de richtlijn is ongeveer 2m2, groter is natuurlijk altijd beter. Zit er wel iets van gaas/ tegels onder? Anders graven ze er zo onderdoor. En hoe hoog is de ren? Bij mij springen ze over 80cm heen, die standaard rennen zijn vaak lager. Dat is wel goed om in de gaten te houden. Je zou het nog af kunnen dekken met gaas tegen roofdieren/ vogels en katten.

Bunnybunch verkoopt ook voer, alles van goede kwaliteit, dan weet je zeker dat het een goede brok is. Al zit er wel verschil in kwaliteit onderling, science Selective is wel beter dan bijv. Hopefarms trio. Maar dan ben je wel goedkoper uit. Zelf meng ik nu die twee.

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/al-het-droogvoer/

hier kun je vinden waar een goede brok aan moet voldoen, dan kun je je product checken. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

 

Ik haal hooi en stro bij de boer of (voor de lockdown) bij de plantenhal, daar is het niet zo duur. 

 

Groente en brok zijn een aanvulling, zodat ze voldoende vitamines binnenkrijgen, hooi is echt de basis. Dus je konijntjes zijn echt niet uitgehongerd, ze vinden de brok alleen gewoon veel lekkerder en schrokken het weg. Ze doen hier ook altijd alsof ze helemaal uitgehongerd zijn 😉 maar 20 gram per kilo konijn is prima, ook als je nog niet zoveel groente voert. Laat je niet gek maken door ze 😉

Er ligt 1 tegel om hun nageltjes op te slijten, voor de rest is het niet nodig, en als ze graven (wat ze wel eens doen) verplaatsen ze alleen de aarde 😂 ze springen niet over de ren heen ( ze hebben het nog nooit geprobeerd) de ren is 60 cm hoog.  Sciense selectieve is echt te duur. Ik had een konijn dat liep helemaal los , die is nooit gepakt door een roofvogel en ik heb krielkipjes , die zijn ook nooit gepakt, dus ik denk niet dat dat een net over de ren nodig is. Bedankt dat je zegt dat ik ze niet uithonger , daar was ik best bang voor 🙂 is Timothy hooi goed? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeg of laat gaan ze toch vaak graven hoor. Ik had gaas onder de aarde en daar zijn ze na een paar jaar zelfs doorheen geknaagd en gegraven. Ik zou er echt iets onder doen. Het begint meestal met aarde verschuiven en voor je het weet hebben ze hele tunnelstelsels 😉 

Hetzelfde geldt voor de bovenkant afdekken, er kunnen nu ook katten en marterachtigen bij. https://www.bunnybunch.nl/informatie/marters-vossen-weren-uit-konijnenhok

Voor voer kun je ook kijken voor HOBBY FIRST RABBIT COMPLETE KONIJNENVOER 3 KG, die is met 7,95 ook niet zo duur en van goede kwaliteit. 

De basis is eigenlijk gewone (weide) hooi en dat is ook meteen niet zo duur. En dat zou je kunnen verrijken met kruiden, kruidenhooi of timothyhooi als je ze wat extra’s wilt geven. 

Info over hooi kun je hier vinden

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi-soorten-voor-konijnen

Daar staat o.a.:

Timothy hooi word vaak als hooi voor konijnen gebruikt omdat het een hoog vezelgehalte heeft, een laag eiwitgehalte en een laag calciumgehalte. Voor konijnen die nierproblemen of blaasproblemen hebben en voor konijnen die moeten afvallen, is dit een hele fijne hooisoort. Maar ook voor gezonde konijnen is het een ideale hooisoort, omdat het deze problemen helpt voorkomen.

Voor gezonde konijnen is het wel aan te raden om het te mengen met andere hooisoorten, zodat je een gevarieerde voeding aanbied. De pure timothy hooisoorten, bevatten namelijk maar één grassoort. En aangezien een konijn hooi als hoofdvoeding heeft, is het voor gezonde konijnen aan te raden om ook het hooi gevarieerd aan te bieden, een mix van diverse grassoorten. 

 

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-1-2021 at 08:11 zei Annasbeestenbende:

welke groenten zijn het beste en hoe laat ik ze daaraan wennen?

Ik las dat je ze al lekker wat andijvie en witlof gaf. Als je wat wil afwisselen, kan je ook paksoi, taugee of rucola geven. Dat krijgen mijn konijnen ook altijd, vinden ze heerlijk! Of verse kruiden zoals peterselie of koriander bijvoorbeeld. Door afwisseling blijven die groenten interessant 😉

Hierin staat nog een hele lijst vol!

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let ook even op de ingrediënten als je brokken bij Welkoop koopt, ze verkopen Welkoop konijnenkorrel die dierlijk vet bevat en Welkoop konijnenkorrel extra die anti-coccidiosemiddel bevat en het is ontzettend slecht om langdurig een antiworm middel te voeren (en zelfs gevaarlijk bij overdosering). Ik geloof dat de variant die jij hebt gekocht er wel aardig uitziet qua samenstelling, maar je kunt bij Welkoop niet zomaar alles kopen helaas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .