Ga naar inhoud

Konijn bijt ineens


x_blvck

Aanbevolen berichten

Hallo ! 
 

mijn voedstertje die nooit heeft gebeten heeft mij vanavond echt 2 keer over nu al echt wel hard gebeten, ze sprong op de bank en bijt dan in me arm, iemand enig idee waar dit vandaan komt ? Word er een beetje naar van als ze nu op de bank springt en op schoot :/ ( ze is op de tafel gesprongen toen ik naar de wc was en zat cola uit me glas te drinken dus toen heb ik haar perongelijk wel laten schrikken toen ik die kant op rende en sinds dat moment doet ze dat mischien dat dat het is maar dat zou ik een beetje raar vinden ) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snapt het konijn toch niet als je een kreet geeft? Daar schrikt ze alleen maar van. Ze heeft een voor haar goede reden waarom ze gebeten heeft. Nu is het aan het baasje om uit te zoeken welke die reden is en die dan proberen weg te nemen. Niet door het konijn te "straffen", maar door de oorzaak voor het gedrag weg te nemen of door haar af te leiden. Ze kan door je (begrijpelijke) reactie toen ze een colaatje aan het nuttigen was zo geschrokken zijn dat ze je nu eng vindt en soms is aanval de beste verdediging? Misschien dat je kunt proberen haar vertrouwen weer terug te winnen met lekkers of knuffelen (als ze daar tenminste van houdt) of spelletjes? 

Kunnen het opspelende hormonen zijn? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei JokeC:

Dat snapt het konijn toch niet als je een kreet geeft? Daar schrikt ze alleen maar van. Ze heeft een voor haar goede reden waarom ze gebeten heeft. Nu is het aan het baasje om uit te zoeken welke die reden is en die dan proberen weg te nemen. Niet door het konijn te "straffen", maar door de oorzaak voor het gedrag weg te nemen of door haar af te leiden. Ze kan door je (begrijpelijke) reactie toen ze een colaatje aan het nuttigen was zo geschrokken zijn dat ze je nu eng vindt en soms is aanval de beste verdediging? Misschien dat je kunt proberen haar vertrouwen weer terug te winnen met lekkers of knuffelen (als ze daar tenminste van houdt) of spelletjes? 

Kunnen het opspelende hormonen zijn? 

Ja sorry ik rende ook alleen omdat ik niet wou dat ze nog meer cola dronk om dat ik zoiets had van al dat koolzuur kan niet goed zijn met de gevoelige darmen van een konijn, en toen daardoor rende ik, en ze schrok was ook niet mijn bedoeling om haar te laten schrikken 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei x_blvck:

Ja sorry ik rende ook alleen omdat ik niet wou dat ze nog meer cola dronk om dat ik zoiets had van al dat koolzuur kan niet goed zijn met de gevoelige darmen van een konijn, en toen daardoor rende ik, en ze schrok was ook niet mijn bedoeling om haar te laten schrikken 

Kan gebeuren... Als mijn konijnen iets eten wat niet goed voor ze is, dan is ook mijn eerste reactie impulsief om ze erbij weg te halen. Misschien is het ene konijn gevoeliger voor zo'n reactie dan een ander... Mijne geven er niet zo veel om, maar het kan zijn dat jouw konijn echt schrok. Al zou die bijt-reactie dan wel laat zijn, want volgens mij was dat niet vlak nadat ze je cola dronk?

Kan ook zijn dat je in de weg zat. Konijnen duwen, graven of bijten wel eens als er iets of iemand in de weg staat.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei x_blvck:

18-09 dit jaar is ze geboren 

Lekkere puber dus! Daar kan het door komen. Plotselinge gedragsveranderingen komen op die leeftijd vaak door de puberteit. Het kan natuurlijk door schrik zijn, dan zou het wel snel moeten stoppen. Mijn puber bijt ook irritant hard, als ik in de weg zit. Wat nogal snel zo is volgens haar. Ik hoop maar dat het over gaat als ze straks uitgepuberd is 😬

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei JokeC:

Dat snapt het konijn toch niet als je een kreet geeft? Daar schrikt ze alleen maar van. Ze heeft een voor haar goede reden waarom ze gebeten heeft. Nu is het aan het baasje om uit te zoeken welke die reden is en die dan proberen weg te nemen. Niet door het konijn te "straffen", maar door de oorzaak voor het gedrag weg te nemen of door haar af te leiden. Ze kan door je (begrijpelijke) reactie toen ze een colaatje aan het nuttigen was zo geschrokken zijn dat ze je nu eng vindt en soms is aanval de beste verdediging? Misschien dat je kunt proberen haar vertrouwen weer terug te winnen met lekkers of knuffelen (als ze daar tenminste van houdt) of spelletjes? 

Kunnen het opspelende hormonen zijn? 

Als ik gebeten word schrik ik ook meestal wel echt dat ik een kreet geef en dan stopt het ook meteen en krijg ik likjes (dus volgens mij snappen ze het donders goed). Brownie geeft Ukkie soms ook weleens een duw/ knauw en dan piept ze ook, onderling laten ze zo ook weten dat het pijn doet. Ik doe dat uiteraard niet als een per ongeluk bijtje met voeren is. Maar gelukkig zie ik dat gedrag nu ook niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch denk ik dat je met je stem wel kunt sturen, je kunt ook laten blijken dat je iets juist fijn vindt door je manier van praten en ze extra aaien. Konijntjes zijn slimmer dan je denkt, ze kunnen echt wel woorden/geluiden en intonatie onthouden en aan dingen koppelen. Zoals het geluid van het voer of hun bepaalde woorden. Ik heb ze hier ook nooit bewust getraind om te luisteren naar hun naam of zo, maar als ik zeg “kom maar” springen ze op schoot om geaaid te worden.

Positief gedrag belonen en afleiden van het gedrag is ook een optie, kijken of ze het “vergeet”. Wat dat betreft gewoon net als kleine kinderen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster wordt alleen maar geagiteerd als ik een kreet geef of iets roep als ze iets doet wat ik niet leuk vind. Lijkt wel of ze zich dan nog mallotiger gaat gedragen. Ik zweer dus bij afleiding. En bij bepaald obsessief gedrag, het kleed op onze bank wil dat nog wel eens uitlokken bij zowel mijn vorige als huidige voedster, dan zorg ik dat ze een paar weken niet bij die plek kunnen komen, dan vergeten ze het weer.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .