Spring naar bijdragen

1e vriendinnetje voor Pinkel

Recommended Posts

Hey allemaal,

Ik heb mijn Pinkel nu al een tijdje. Hij is inmiddels zo'n 6 weken geleden gecastreerd. Nu vind ik het wel tijd voor een vriendinnetje voor Pinkel. Ik zag hele leuke konijnen in de opvang (in Born Limburg). Helaas zijn dit allemaal konijnen die geen wintervacht hebben. Ik zit al een lange tijd te kijken maar er komen helaas geen buiten konijnen bij. Ik wil Pinkel niet langer alleen laten zitten dus ben op zoek gegaan naar konijntjes uit een andere opvang in Limburg genaamd Het Zoekende Keuteltje. Hier zag ik een heel leuk konijn genaamd Mochi. Morgen mag Pinkel al op bezoek bij haar. De mevrouw van Het Zoekende Keuteltje gaf aan dat het ca. een uurtje zal duren. Ik heb zelf geen enkele ervaring met koppelen. Ik hoop dan ook dat morgen gaat slagen en dat het liefde op het eerste gezicht gaat zijn. Hoe lang duurde jullie koppelingen? En slaagde dit meteen? Ik hoor graag de ervaringen van anderen. 

Groetjes Maudt en Pinkel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat fijn dat hij een vriendinnetje mag. In limburg zitten helaas voor zo ver ik weet geen goede konijnenopvangen, dus daar heb je wel een beetje pech mee. Is verder rijden een optie? 

Het zoekende keuteltje staat niet zo goed bekend, ik heb er zelf geen persoonlijke ervaringen mee maar voor zo ver ik vernomen heb zijn de konijnen daar niet gecastreerd, niet gevaccineerd en krijgen ze geen dierenarts controle voor plaatsing. Hoe het met koppelen zit weet ik niet. 

Natuurlijk verdient elk konijn een gouden huisje, maar als je zelf onervaren bent is een opvang die alles niet tot de puntjes in orde heeft misschien niet het meest handig qua keuze. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb even de website bekeken, en ik heb hier en daar wel twijfels. Inderdaad over castratie en vaccinaties. De adoptieprijzen liggen laag, daarvoor kunnen ze bijna niet gevaccineerd en nagekeken door een dierenarts zijn. Maar ook omdat ze aangeven dat twee voedsters samen vaak goed gaat.

Zijn er nog andere opvangen binnen bereik voor jou, voor als dit niks wordt? Richting Nijmegen, Eindhoven, Breda?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Evee:

Wat fijn dat hij een vriendinnetje mag. In limburg zitten helaas voor zo ver ik weet geen goede konijnenopvangen, dus daar heb je wel een beetje pech mee. Is verder rijden een optie? 

Het zoekende keuteltje staat niet zo goed bekend, ik heb er zelf geen persoonlijke ervaringen mee maar voor zo ver ik vernomen heb zijn de konijnen daar niet gecastreerd, niet gevaccineerd en krijgen ze geen dierenarts controle voor plaatsing. Hoe het met koppelen zit weet ik niet. 

Natuurlijk verdient elk konijn een gouden huisje, maar als je zelf onervaren bent is een opvang die alles niet tot de puntjes in orde heeft misschien niet het meest handig qua keuze. 

Verder rijden vind ik zelf niet zo erg. Alleen merk ik dat Pinkel het rijden echt niet leuk vindt. Hij raakt er erg gestrest door helaas. Ik ga het morgen eens even aankijken hoe het gaat. Ik wil het dametje zelf laten inenten en castreren mocht de koppeling goed slagen. Als ik er morgen geen goed gevoel bij heb dan ga ik toch voor de opvang waar ik Pinkel ook gehaald heb. Helaas moet hij dan nog wat langer alleen zitten wat ik erg jammer vindt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Marjoleink:

Ik heb even de website bekeken, en ik heb hier en daar wel twijfels. Inderdaad over castratie en vaccinaties. De adoptieprijzen liggen laag, daarvoor kunnen ze bijna niet gevaccineerd en nagekeken door een dierenarts zijn. Maar ook omdat ze aangeven dat twee voedsters samen vaak goed gaat.

Zijn er nog andere opvangen binnen bereik voor jou, voor als dit niks wordt? Richting Nijmegen, Eindhoven, Breda?

Dat is allemaal wel ver. Naar Eindhoven is al een uur rijden. Voor mij is dit niet heel erg, voor Pinkel echter wel helaas... 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk dat Pinkel een vriendinnetje uit mag zoeken! Het klinkt misschien hard maar voor Pinkel is een reis die een uur duurt vervelend, maar als je een betrouwbare opvang hebt met nagekeken en gevaccineerde konijnen dan is dat toch wel een heel erg groot pluspunt toch? Voor Pinkel, voor zijn nieuwe liefje en voor jou. Een risico met een niet gevaccineerd dametje wat na een uur mee naar huis gaat. Als het al klikt natuurlijk. Er zit nog 1 dametje dat naar buiten kan dus dan heb je misschien twee mogelijkheden om te zien of ze bij Pinkel passen? Je weet niet of het dametje gezond is en of haar gebit bijvoorbeeld goed is. Mochi is van augustus 2020 dus is ook nog niet door haar puberteit heen en zit amper een week in de opvang, net als dat andere dametje. Moeilijk om te bepalen waar je goed aan doet. Ik zou het niet aandurven en echt naar een goede opvang gaan voor een vriendinnetje voor Pinkel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij de andere. Fluffy vind autorijden 1 van de ergste dingen die er zijn. Hij gaat dan in een hoekje van de vervoersbox zitten trillen. Toch heb ik er in juni afgelopen jaar voor gekozen om met hem naar konijnen opvang Hillegom te gaan, voor mij ongeveer een uurtje rijden. De opvang waar ik vlakbij woon had op dat moment geen voedsters beschikbaar. De redenen dat ik voor Hillegom gekozen heb waren:

*De konijnen worden daar voor plaatsing allemaal gecastreerd.

*De konijnen worden voor plaatsing allemaal ingeënt 

*De opvang staat goed aangeschreven 

*De konijnen krijgen voor plaatsing allemaal een dierenarts controle

*De konijnen waren er een stuk goedkoper (Niet het belangrijkste maar wel fijn)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is de dichtstbijzijnde konijnenopvang al een uur rijden, dus hier is het keuze uit een honden/kattenasiel dat af en toe een konijn heeft zitten, wel rammen castreert en de konijnen vaccineert, maar geen koppelervaring heeft. Of toch gewoon echt het uur in de auto stappen voor wel een goed konijnenasiel met de kennis, zorg en ervaring die je het liefst ziet. Geen enkel konijn vind reizen leuk, maar voor een koppeling heb ik het er echt voor over. Dat is iets wat als het goed is maar één of enkele keren in een konijnenleven moet gebeuren en voor mij weegt de stress van het rijden op tegen het profijt dat je hebt van een goede match en een goede koppeling. Als het goed is heb je daar jaren een gelukkig konijn door. Dat maken dat die uurtjes in de auto het echt gewoon waard zijn. 

• Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil ook nog wel toevoegen dat ik ook koppeling van een uur heb gehad bij een opvang (speeddate), maar het hier thuis toch vechten werd en ik weer drie kwartier met het konijntje in de auto terug kon om haar terug te brengen. Ik heb toen gekozen voor een koppelvakantie (met een ander konijn) en dit ging wel goed. Een uur is toch wel kort, dan zijn ze nog amper aan elkaar gewend. 

Voor je straks nog een extra ritje kunt maken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen (Bounty en Twix) waren uit logeren bij mijn ouders in Zuid Limburg toen Twix overleed. Voor Bounty heb ik toen inderdaad ook contact gehad met Het Zoekende Keuteltje, met als overweging haar een lange autorit te besparen. Bounty en Twix komen van een andere opvang in Zuid Holland. De dame van die opvang stond in beginsel nog wel open voor Het Zoekende Keuteltje, maar dat was snel voorbij toen werd gemeld dat er prima een ongecastreerd mannetje gekoppeld kon worden aan Bounty (met een hekje ertussen). Ik heb toen de keuze gemaakt om toch de autorit van 2 uur met Bounty te maken om te koppelen bij haar 'eigen' opvang. Koppelen duurde ook aanzienlijk langer dan een uur, in totaal heeft ze er 3-4 dagen gezeten. De opoffering is inderdaad een lange autorit, maar het gaf mij veel rust te weten dat ze in goede handen was en dat koppelen ook verantwoord ging. Nu gaat ze heel erg lekker in mijn achtertuin met haar nieuwe vriendje Buddy 🙂

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat leuk dat Pinkel een vriendinnetje krijgt! Wij hebben zelf ook vrij lang moeten rijden naar de opvang. Misschien open deuren hoor, maar als tips voor het rijden: misschien kan iemand met je meerijden/voor je chauffeuren zodat je zelf naast de reismand van Pinkel kan zitten, hem in de gaten kan houden en een beetje tegen hem aanpraten? Dat kan helpen tegen de stress. En het helpt bij ons ook altijd als we ze niet in de reismand tillen, maar ze er zelf in laten lopen met een worteltje als lokaas, en we ze dan eerst even 5 minuten in de dichte reismand laten wennen en rustig hun worteltje laten opknabbelen, en daarna pas in de auto stappen. 

bewerkt door Bjorn & Blomma Flufferson
  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben bij de opvang geweest met Pinkel en ze hebben een dik uurtje kennis gemaakt met elkaar. Zaten al vrij snel naast elkaar te eten/drinken. Dame van de opvang gaf aan dat het konijntje mee naar huis mocht. Thuis ze op neutraal terrein verder gekoppeld. Ging gelukkig al snel goed. Pinkel is de dominante en het damatje ligt graag tegen hem aan 😊. Morgen voorzichtig de stap wagen naar de vaste verblijfplaats (goed schoongemaakt met azijn). 

Even over Het Zoekende Keutelje. De opvang zag er goed uit. Dametje is ook ingeënt. Niet gecastreerd/gesteriliseerd. De mevrouw van de opvang heeft verstand van koppelen. Echter ben ik van mening dat ze de konijntjes niet al na een uur naar huis mag laten gaan. Het is dat ik me goed heb ingelezen over koppelen en wat daarbij komt kijken. Maar ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die dat niet doen en waar het koppelen thuis dan mis gaat.

Mijn mening is dan ook dat Het Zoekende Keuteltje mensen meer/beter moet

voor/inlichten. Heb je (net zoals mij) geen ervaring met koppelen raad ik aan om naar een andere opvang te gaan.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat het goed ging zeg! Super leuk dat hij nu een vriendin heeft! Ben benieuwd naar de foto's 😊.

Vorig jaar ben ik bij knijn en Ko geweest, een super goede opvang, en ook daar kreeg ik ze na een speeddate gewoon mee naar huis. Nu hebben wij wel ervaring met koppelen en kun je als je dat niet hebt daar kiezen voor een koppelvakantie, maar ik ben er niet op tegen om te speeddaten en dan mee te nemen. Heb ik met al mijn vorige konijnen zo gedaan, ook met mijn eerste koppel, ik had toen natuurlijk geen ervaring, maar ik kreeg info mee (die wel afwijkt van hoe ik nu zelf het liefste koppel, maar het is gelukkig goed gegaan). Alleen mijn huidige koppel heeft een vakantie gehad, omdat de konijnenherberg dat standaard doet en ze net wat nieuwe dames binnen hadden die nog gecastreerd moesten worden. Die castratie was voor mij de reden om daarheen te gaan, scheelt een hoop kosten en zorgen als je dat zelf niet hoeft te doen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Eefje:

Fijn dat het goed ging zeg! Super leuk dat hij nu een vriendin heeft! Ben benieuwd naar de foto's 😊.

Vorig jaar ben ik bij knijn en Ko geweest, een super goede opvang, en ook daar kreeg ik ze na een speeddate gewoon mee naar huis. Nu hebben wij wel ervaring met koppelen en kun je als je dat niet hebt daar kiezen voor een koppelvakantie, maar ik ben er niet op tegen om te speeddaten en dan mee te nemen. Heb ik met al mijn vorige konijnen zo gedaan, ook met mijn eerste koppel, ik had toen natuurlijk geen ervaring, maar ik kreeg info mee (die wel afwijkt van hoe ik nu zelf het liefste koppel, maar het is gelukkig goed gegaan). Alleen mijn huidige koppel heeft een vakantie gehad, omdat de konijnenherberg dat standaard doet en ze net wat nieuwe dames binnen hadden die nog gecastreerd moesten worden. Die castratie was voor mij de reden om daarheen te gaan, scheelt een hoop kosten en zorgen als je dat zelf niet hoeft te doen. 

Ik zal morgen wat leuke foto’s te plaatsen. Achteraf ben ik ook blij dat het zo goed verlopen is. Maar ik moet eerlijk zeggen ik zat even met de handen in het haar toen ze om beurten maar bleven rijden en het leek alsof er geen vooruitgang

in zat. Uiteindelijk is het nog snel verlopen. Gelukkig heb ik veel op internet gelezen over het gedrag etc. Zoals je al zegt is een koppelvakantie fijn en vooral als de diertjes gecastreerd zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klinkt als een positieve speeddate, @Maudt. Fijn! 

Dat was woensdag denk ik? Zelf kies ik er altijd voor om ze toch minimaal een week op het neutrale terrein te laten. Als je ze in het verblijf van Pinkel zet heb je kans dat er wat onrust ontstaat. Op zich hoeft dat niet erg te zijn hoor, als het na een tijdje maar weer rustiger wordt. Maar als de neutrale ruimte veilig is en niet te erg in de weg staat vind ik het zelf wel prettig om ze daar wat langer te houden zodat het al een wat stabieler koppel is als ze naar het definitieve verblijf gaan wat oorspronkelijk van het ene konijn was. 

Maar wie weet gaat het nu al zo goed tussen Pinkel en zijn dame dat het morgen ook al prima gaat. Het is inderdaad verstandig om het verblijf goed schoon te maken zodat zijn geur er een beetje uit is. Maak de indeling ook even anders dan Pinkel gewend is, dat scheelt ook best veel.

Leuk hoor, dat je hem een vriendin hebt gegeven!

bewerkt door Lienappelsien
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Maudt:

Ik ben bij de opvang geweest met Pinkel en ze hebben een dik uurtje kennis gemaakt met elkaar. Zaten al vrij snel naast elkaar te eten/drinken. Dame van de opvang gaf aan dat het konijntje mee naar huis mocht. Thuis ze op neutraal terrein verder gekoppeld. Ging gelukkig al snel goed. Pinkel is de dominante en het damatje ligt graag tegen hem aan 😊. Morgen voorzichtig de stap wagen naar de vaste verblijfplaats (goed schoongemaakt met azijn). 

Even over Het Zoekende Keutelje. De opvang zag er goed uit. Dametje is ook ingeënt. Niet gecastreerd/gesteriliseerd. De mevrouw van de opvang heeft verstand van koppelen. Echter ben ik van mening dat ze de konijntjes niet al na een uur naar huis mag laten gaan. Het is dat ik me goed heb ingelezen over koppelen en wat daarbij komt kijken. Maar ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die dat niet doen en waar het koppelen thuis dan mis gaat.

Mijn mening is dan ook dat Het Zoekende Keuteltje mensen meer/beter moet

voor/inlichten. Heb je (net zoals mij) geen ervaring met koppelen raad ik aan om naar een andere opvang te gaan.  

Mee eens, ik heb na een koppeling van een uur ze samen mee naar huis genomen, in de neutrale ren gezet, ging prima. Tot ik in de avond het hok openzette (zijn territorium) en toen werd het vechten. Uiteindelijk kon het konijntje weer terug en is hij bij een andere opvang op koppelvakantie geweest, daar is het wel gelukt. Daarom ben ik niet meer zo’n fan van een speeddate.

Maar super dat het bij jou wel lukt en je ook echt een neutraal gebied hebt waar ze in kunnen verblijven. Hopelijk blijft het goed gaan en worden het dikke maatjes!

bewerkt door BaasjevanBrownie
Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Lienappelsien:

Dat klinkt als een positieve speeddate, @Maudt. Fijn! 

Dat was woensdag denk ik? Zelf kies ik er altijd voor om ze toch minimaal een week op het neutrale terrein te laten. Als je ze in het verblijf van Pinkel zet heb je kans dat er wat onrust ontstaat. Op zich hoeft dat niet erg te zijn hoor, als het na een tijdje maar weer rustiger wordt. Maar als de neutrale ruimte veilig is en niet te erg in de weg staat vind ik het zelf wel prettig om ze daar wat langer te houden zodat het al een wat stabieler koppel is als ze naar het definitieve verblijf gaan wat oorspronkelijk van het ene konijn was. 

Maar wie weet gaat het nu al zo goed tussen Pinkel en zijn dame dat het morgen ook al prima gaat. Het is inderdaad verstandig om het verblijf goed schoon te maken zodat zijn geur er een beetje uit is. Maak de indeling ook even anders dan Pinkel gewend is, dat scheelt ook best veel.

Leuk hoor, dat je hem een vriendin hebt gegeven!

Hmm dan misschien wat langer in het neutrale verblijf houden. Eerst maar eens even kijken hoe her vanavond/morgenochtend gaat

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei BaasjevanBrownie:

Mee eens, ik heb na een koppeling van een uur ze samen mee naar huis genomen, in de neutrale ren gezet, ging prima. Tot ik in de avond het hok openzette (zijn territorium) en toen werd het vechten. Uiteindelijk kon het konijntje weer terug en is hij bij een andere opvang op koppelvakantie geweest, daar is het wel gelukt. Daarom ben ik niet meer zo’n fan van een speeddate.

Maar super dat het bij jou wel lukt en je ook echt een neutraal gebied hebt waar ze in kunnen verblijven. Hopelijk blijft het goed gaan en worden het dikke maatjes!

@BaasjevanBrowniehad je zijn territorium schoongemaakt? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Maudt:

@BaasjevanBrowniehad je zijn territorium schoongemaakt? 

Zijn hok had ik schoongemaakt en de ren was nog neutraal. Overdag samen in de ren ging goed, maar ‘s avonds werd het koud en wilde ik het hok voor ze open doen. herkende hij meteen en toen werd het hommeles.

Dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen en als je de mogelijkheid hebt zo lang mogelijk op neutraal terrein houden. In het asiel hielden ze zo lang aan tot het rijgedrag over was en ze stabiel waren. Dat was een week, maar zal per koppel verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een update. Heb ze vanmorgen op de binnenplaats laten rondlopen. Dit is bekend terrein voor Pinkel. Wel de tegels met azijn geschrobd en geprobeerd zoveel mogelijk te neutraliseren zoals stoelen etc. Het hok nog dichtgelaten zodat ze hier niet inkonden. Beiden waren ze erg nieuwsgierig naar de omgeving. Zochten elkaar niet heel veel op. Na ca. 3 kwartier weer naar het neutrale terrein verplaatst in de garage. Nog steeds gaat het prima met z’n 2tjes. Misschien vanmiddag of morgen proberen ze in het vaste verblijf te zetten. Moet trouwens ook nog een naam bedenken voor de nieuweling 😅. Nu noem ik hen steeds Pinkel en de kleine haha

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou niet te veel wisselen, maar als je koppelt ze echt dagen en nachten onafgebroken op neutraal terrein laten. Dus niet tussendoor weer ergens anders heen en dan weer terug. 

Als ze echt goed gewend zijn op neutraal terrein, na een aantal dagen en nachten, of als het lastig gaat zelfs soms pas na 14 dagen. Dan wissel je ze naar het uiteindelijke verblijf.

Zorg dat dat zo neutraal mogelijk gemaakt is: goed schoon, schone bodembedekking, als het kan een andere indeling en opstelling. Zet van (schuilhokken) deuren en dakjes open om echte dichte plekjes te voorkomen die ze kunnen verdedigen / waar ze zich klem kunnen voelen te zitten. En dan gaat de koppeling daar verder in de weken die volgen.

Een koppeling is niet even in uurtjes of een paar dagen gedaan, maar duurt echt weken, vaak wel 2 a 3 maanden, voor het echt een goed op elkaar ingespeeld koppel is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eens met Evee. Een wisselend terrein geeft bij stabiele koppels soms al onrust, want konijnen zijn territoriale dieren. Bij een koppel dat nog maar een paar dagen samen zit is het dus al helemaal niet handig om ze op zoveel wisselende terreinen te zetten: eerst de kennismaking in de opvang, dan de neutrale ruimte, dan het binnenpleintje, dan weer terug naar de neutrale ruimte, en nu wil je ze vandaag of morgen in het vaste verblijf zetten. En dat allemaal in een paar dagen tijd met konijnen die elkaar nog niet kenden. 

Geduld. Al blijkt dat voor veel konijnenbaasjes moeilijk te zijn 😉 

Link naar bericht
Deel via andere websites