Ga naar inhoud

Puppy 6mnd heeft Giardia en Coccidiose


tam86

Aanbevolen berichten

Hallo, mijn sheltie heeft helaas Giardia en Coccidiose en krijgt panacur. Ik lees dat dit besmettelijk is. Ik heb ook konijnen (buiten) en cavia’s in huis. De hond kan niet in het hok, maar wel aan ze snuffelen door de tralies. Kunnen mijn cavia’s en konijnen ook ziek worden en kan ik iets doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker weten, hou je hond echt weg van de beestjes! Konijnen dragen de coccidiose soms bij zich, maar als hun weerstand goed is dan blijft de coccidiose in bedwang en worden ze niet ziek. Vaak zit de besmetting in de blindedarmkeutels en herbesmet het konijn zichzelf als de bdk opgegeten worden. De gewone keuteltjes kunnen de besmetting ook doorgeven aan je andere konijn. Het enige dat de bacterie kan doden buiten het lijfje is stoom en/of verdunde ammonia. Hou dus je konijnen goed in de gaten en je pup weg van hen. 

 

Onderstaande informatie heb ik even voor je gekopieerd van BunnyBunch:

 

Coccidiose (darmcoccidiose): Coccidiose komt meestal voor na stress of verminderde weerstand. Jonge konijnen zijn hier ook erg gevoelig voor, bijvoorbeeld na de verhuizing naar een nieuw baasje. Het probleem bij jonge konijntjes die nog bij de moeder wonen is vaak dat ze elkaar door hun ontlasting steeds weer opnieuw besmetten. Bij coccidiose tasten kleine parasieten de darmen en lever van je konijn aan. Het begint met diarree, als het ernstiger is waterige ontlasting en zelfs bloed in de ontlasting. Het konijntje eet niet meer, drinkt niet meer, valt af, groeit niet goed en droogt uit.
Coccidiose kan behandeld worden met verschillende medicijnen, dit moet altijd via de dierenarts gebeuren. Het meest effectieve middel bij konijnen is toltrazuril. Als jouw konijn coccidiose heeft is het erg belangrijk de omgeving goed schoon te houden. Ontsmet het hok regelmatig en haal elke dag de keutels van het konijn (ivm herbesmetting) weg en verschoon elke dag het hooi en drinkwater. Maak ook de drink en eetbakken goed schoon. Preventief kun je zorgen voor een schone omgeving, de juiste voeding en zo min mogelijk stress in het leven van je jonge konijntje.  
Coccidiose (levercoccidiose):  Er bestaat ook levercoccidiose bij het konijn. Dit heeft de zelfde symptomen als darmcoccidiose, alleen geen diarree. Lever kan vergroot zijn, daardoor heeft het konijn een dikke buik. Behandeling en preventie is hetzelfde als bij darmcoccidiose.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .