Ga naar inhoud

Barley rings? Oftewel gerst


Suus1978

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

 

Mijn konijntje is eigenlijk te mager. Ze was nooit dik, maar volgens de dierenarts is ze inmiddels "een beetje schraal". 😭 Ze heeft eten in overvloed, dat is het probleem niet. Ze krijgt elke dag bergen vers hooi, gedroogde kruiden, onbeperkt SSS senior brokjes, elke dag een schaal verse groenten en kruiden en tussendoor een klein stukje gedroogde appel, een handje erwtenvlokken en erwtenvlokkensnoepjes (zonder rommel) en af en toe een no grains stick/knabbel. Ze eet helaas amper hooi. Ik heb alles geprobeerd, duizend soorten hooi, mengen met duizend soorten kruiden en uiteindelijk zelfs een paar dagen helemaal niks gegeven totdat ze hooi zou gaan eten, maar na drie dagen heb ik dat opgegeven omdat ze geen keutels meer had. Ze heeft ontzettend snel last van haar darmen, maar met de SSS senior brokjes gaat dat een stuk beter. Dus daar wil ik liever niets aan veranderen. 

 

Op Instagram (mijn Lulu heeft een eigen account ☺️) zag ik een tip over barley rings voor magere konijnen. Barley blijkt gerst te zijn. Ik ken deze snoepjes/snacks/aanvulling niet. Hebben jullie misschien een idee waar ik ze kan krijgen? Ook andere tips zijn welkom.        

 

Groeten,
Suzanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet helemaal waarom je een mager konijn granen zou geven om aan te komen. Granen zijn juist niet gezond voor de konijnendarmen. Dus nee, geen ervaring mee, en ik weet ook niet waar je ze kan kopen.

 

Ik zou toch verder uit laten zoeken wat de oorzaak is van het slechte eten, zodat je dat aan kan pakken. Zoals marjolein zegt kan dat best aan gebitsproblemen liggen.

 

Met alles wat je nu extra bij geeft snap ik ook wel dat ze bijna geen hooi eet, onbeperkt brokken, appel, erwtenvlokken, erwtenvloksnoepjes en knabbelsticks zijn eigenlijk allemaal niet echt wat je in het gezonde dieet wil. Erwtenvlokken zijn wel dikmakers, maar ook erg eenzijdig qua voedingsstoffen en zeker geen wondermiddel of aansterk voedsel. En met onbeperkt brokken eet bijna geen enkel konijn goed hooi, maar krijgen ze juist ook weer te veel van bepaalde voedingsstoffen binnen (bijv. te veel aan calcium, een brok kan nog wel zo een mooie balans in voedingsstoffen hebben, maar te veel is te veel en zorgt voor overschotten).  Een gezond dieet is dit zo niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen vinden over het algemeen biks erg lekker. Als ze dat altijd tot haar beschikking heeft, motiveert dat niet om hooi te gaan eten. Het is verstandiger om een of twee keer per dag een afgepaste portie te geven, zo'n 10 tot 15 gram per kilo konijn. 

Je zou eens met je dierenarts kunnen bespreken of narcose veilig is voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is zeker een idee. De tanden worden bij ieder bezoek (gelukkig niet zo vaak) wel nagekeken, maar kiezen zijn moeilijker te zien, zeker zonder narcose. Ze lijkt geen last te hebben (ze kwijlt niet en kauwt goed), maar dat is van een afstandje nooit met zekerheid te zeggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog even naar het gebit kijken lijkt me idd wel handig... Als je weet dat daar geen problemen mee zijn of wanneer die zijn opgelost, zou ik beginnen met dat schaaltje biks niet zo lang ter beschikking geven.

4 of 5 dagen erover doen is wel héél erg lang. Volgens mij krijgt ze dan ook niet genoeg binnen.

Ik zou dan een vast tijdstip op de dag kiezen (bijvoorbeeld 's ochtends tijdens een bepaald uur) om haar biks te geven. De eerste dag zou ik het de hele ochtend laten staan en dan weg pakken. De tweede dag na een uur, de derde dag na een halfuur, of dit langer verspreid over een week. Als er dus niks onderliggends aan de hand is, zoals met haar gebit, moet  het gewoon mogelijk zijn dat ze haar bakje binnen een dag op kan.

 

Ik weet niet of dit helpt bij jouw konijn, maar je kunt het uitproberen. Wij hadden vroeger thuis ook een die aan het bakje snoof en wegliep, maar door de methode die ik net heb beschreven toe te passen at ze alles braaf op.

Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ze dan helemáál niets meer eet en verhongerd, want dat is ook niet de bedoeling. Je kan dan bijvoorbeeld het bakje wegpakken en later op de dag weer een keer neerzetten ('s avonds bijvoorbeeld), zodat ze weet dat het niet de hele dag ter beschikking is, maar wel nog een kans heeft om er wat van te eten. Misschien spoort dat een beetje aan om er 's ochtends dan meer van te nemen.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hierbij een korte update over Lulu. Naar aanleiding van jullie tips ben ik gestopt met de erwtenvlokken en tussendoortjes en de biks heeft ze maar een paar uur per dag. Ik heb ook uitgezocht hoeveel ze precies eet. Een schaaltje biks is 80 gram en daar doet ze 4 of 5 dagen mee. Ze is 1,8 kilo dus dat is niet te veel lijkt me. Ze krijgt elke dag een schaal groente en die gaat bijna altijd helemaal op. Ik heb inmiddels hooi gevonden wat ze best lekker lijkt te vinden. Het gaat sprietje voor sprietje naar binnen, dus helaas geen grote hoeveelheden, maar ze eet het in elk geval. De biks haal in de middag weg en zodra ze een schone bak met vers hooi krijgt, eet ze meteen wat hooi. Het is heel mooi hooi en het ruikt heerlijk. Ik zou het bijna zelf opeten 🙂 Ik las ook iets over Burgess excel dual care brokken. Dat lijkt een goed alternatief voor oudere/magere konijnen. Ga ik dus misschien ook proberen, want ik betwijfel of ze op deze manier zal aankomen. Misschien kan ik het een beetje mengen met gewoon voer. Gisteren viel me ineens op dat ze vaker dronk dan normaal. Dat ga ik in de gaten houden, want misschien zijn haar nieren niet helemaal in orde. 

 

Misschien heel gek, maar wat ik ook dacht: ze is langharig en mijn vaste konijnenkapper is dicht. I.v.m. corona worden mensen en dieren nu sowieso niet geknipt. Ik heb het dus maar zelf gedaan en ik heb de indruk dat ze zich lekkerder voelt zonder die dikke vacht. Wellicht komt dat de eetlust ook ten goede. Dank voor alle tips, ik houd jullie op de hoogte! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .