Ga naar inhoud

Buiten in schuur na castratie, tips gevraagd!


Myque

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

konijntje is zojuist gecastreerd, we gaan m zo ophalen. Volgens de dierenarts moet ie 1 a 2 dagen binnen blijven, omdat hij niet buiten kan na narcose. Nu zag ik net dat het de komende twee dagen 4-7 graden blijft hier en over twee dagen weer kouder. Het lijkt me niet dat hij nu 2 dagen in 20 graden binnen moet en dan weer de vrieskou in kan? Ik heb nu het hok in de (onverwarmde) schuur gezet, ren eraf gehaald zodat hij wel binnen moet blijven. En heel veel stro en hooi erin. Is dat voldoende? Kan ik nog meer doen om de temperatuur hoger te houden? Of redt ie het wel zo? Ik hoor graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij moet echt warm voor 1 a 2 dagen, dus in huis, niet in de schuur. Dat is omdat ze na narcose grote kans hebben onderkoeld te raken, moeite hebben om de lichaamstemperatuur op peil te houden. 

Ziekte is de enige uitzondering waarom je konijnen binnen mag (moet) halen in de winter, en deze situatie is inderdaad zo een waarin het nodig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt, dan ga ik m twee dagen binnen houden. Daarna dan beter eerst in de schuur denk ik? Om te wennen aan de kou weer? En maakt het dan nog uit of ik m twee dagen binnen houdt of vijf dagen. Hoe korter hoe beter? Of maakt dat dan niet meer uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij binnen een dag of 10 weer naar buiten gaat, dan is hij als het goed is zijn winterjas niet kwijt geraakt. Blijft hij langer binnen, dan word het wel een probleem. Maar als het goed is kan hij ruim voor de 10 dagen alweer naar buiten.

Voor de narcose / het op temperatuur blijven is 1 a 2 dagen voldoende om binnen te zitten. Vooral de eerste nacht is eventjes opletten. Meestal keutelen ze de dag erna al weer goed, eten ze weer goed, zijn ze lekker levendig en brutaal aan het worden, kortom, fit genoeg om naar buiten te kunnen, als alles goed verlopen is.

 

De volgende dag of de dag erna, afhankelijk van hoe snel het herstel gaat, kan hij dan weer buiten of in het schuurtje, net wat je zelf handig vind. Als hij ivm vruchtbaarheid nog apart moet in een andere ruimte, kan het schuurtje bijvoorbeeld wel een prima tussenoplossing zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .