Spring naar bijdragen

Konijn vind geen maatje

Recommended Posts

Hallo,

Zojuist heb ik me aangemeld op dit forum omdat ik met een vraag zit waar ik geen antwoord op kan vinden.

Sinds oktober hebben wij een konijn overgenomen van mensen die voor de kinderen konijntjes hadden gekocht. Na een tijdje hadden ze er geen interesse meer in en belandde het konijntje in een kist buiten, in zijn eentje, voor drie weken lang. Hier werd hij ook erg ruw behandeld. Wij hebben hem toen overgenomen omdat we het heel zielig vonden. Ik heb ervaring met konijnen en kan dus goed voor hem zorgen (geen impulsieve aankoop).

We hebben Bunny (nu 1 jaar oud) laten castreren en hem 6 weken later naar een koppelaar gebracht om een maatje te vinden. Dit is niet gelukt omdat hij voor veel vrouwtjes te dominant was en toen het leek alsof hij een klik met een voedster had, viel hij haar toch aan toen ze eenmaal samen in een hok zaten. Hij heeft dus bij de koppelaar geen maatje kunnen vinden, ondanks dat we er heel graag een bij wilden omdat konijnen groepsdieren zijn en we hem een goed leven willen geven.

Nu is mijn vraag, zou het kunnen dat Bunny geen maatje kan vinden door wat hij heeft meegemaakt? (weken buiten in een kleine kist, ruw behandeld, gevochten omdat hij daar met een ook ongecastreerde ram in een hok zat.) 

Bij ons thuis vertoont hij normaal gedrag, maakt binkies, loopt lekker los door de kamer, probeert met mijn katten te spelen en bijt ons nooit. Hij wast me en laat zich aaien. Ik zie dus niet dat hij getraumatiseerd is of iets dergelijks. Maar kan het dan toch zijn dat hij door zijn verleden nu niet meer een maatje kan vinden? En wat zouden we hier aan kunnen doen? We willen nog een andere koppelaar proberen om te kijken of daar wel een leuke dame voor hem tussen zit.

Alvast heel erg bedankt voor een antwoord! 🙂

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat hij in het verleden heeft meegemaakt, vooral ook samen zitten met een andere ongecastreerde ram, zorgt er blijkbaar voor dat hij feller reageert tijdens een koppeling. Maar ik denk niet dat dit betekent dat hij helemaal geen maatje kan vinden, alleen dat het langer duurt voor er een goede match vindt en dat het proces misschien ook wat rustiger aan moet, langer op neutraal terrein bijvoorbeeld.

Ik zou aanraden om hem naar een konijnenopvang te brengen voor een koppelvakantie. Zij krijgen vaker konijnen met een slecht verleden binnen, dus kunnen je goed adviseren hoe je dit aan kunt pakken en daar zitten genoeg konijnen die een nieuw maatje zoeken, dus er zit vast een goede match voor Bunny tussen. Bij een koppelvakantie nemen de vrijwilligers het koppelproces van je over en blijft Bunny net zo lang daar tot ze er vertrouwen in hebben dat je een stabiel koppel mee naar huis krijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei happy211:

Wat hij in het verleden heeft meegemaakt, vooral ook samen zitten met een andere ongecastreerde ram, zorgt er blijkbaar voor dat hij feller reageert tijdens een koppeling. Maar ik denk niet dat dit betekent dat hij helemaal geen maatje kan vinden, alleen dat het langer duurt voor er een goede match vindt en dat het proces misschien ook wat rustiger aan moet, langer op neutraal terrein bijvoorbeeld.

Ik zou aanraden om hem naar een konijnenopvang te brengen voor een koppelvakantie. Zij krijgen vaker konijnen met een slecht verleden binnen, dus kunnen je goed adviseren hoe je dit aan kunt pakken en daar zitten genoeg konijnen die een nieuw maatje zoeken, dus er zit vast een goede match voor Bunny tussen. Bij een koppelvakantie nemen de vrijwilligers het koppelproces van je over en blijft Bunny net zo lang daar tot ze er vertrouwen in hebben dat je een stabiel koppel mee naar huis krijgt.

Bedankt voor het antwoord! Bij deze koppelaar is hij een week geweest, maar die werken denk ik minder met konijnen met zo'n achtergrond dan een konijnenopvang. We zullen er zeker naar gaan kijken! 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit nieuwsgierigheid: wat bedoel je precies met "een koppelaar"? 

Als Bunny bij een goede opvang op koppelvakantie gaat dan komt het vast helemaal goed en verrast hij jullie door thuis te komen mèt zijn nieuwe verloofde! Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei JokeC:

Uit nieuwsgierigheid: wat bedoel je precies met "een koppelaar"? 

Als Bunny bij een goede opvang op koppelvakantie gaat dan komt het vast helemaal goed en verrast hij jullie door thuis te komen mèt zijn nieuwe verloofde! Succes!

Hoi! De koppelaar is iemand waarbij je je konijntje kan brengen, en dan blijft hij daar een paar nachtjes om te 'daten' met de dames die daar zitten. Als er een klik is, zetten ze ze steeds vaker bij elkaar en uiteindelijk slapen ze samen in een hok. Als dat goed gaat kun je ze allebei mee naar huis nemen. Helaas heeft hij er geen klik gevonden maar we blijven zoeken 🙂 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar het is geen konijnenopvang? Is het dan een handelaar die (tegen betaling?) jouw konijn aan een konijn van haar-/hemzelf probeert te koppelen? Telkens uit elkaar halen en weer bij elkaar zetten, klinkt niet erg kundig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei JokeC:

Maar het is geen konijnenopvang? Is het dan een handelaar die (tegen betaling?) jouw konijn aan een konijn van haar-/hemzelf probeert te koppelen? Telkens uit elkaar halen en weer bij elkaar zetten, klinkt niet erg kundig. 

Nee, ze fokt zelf konijnen en wanneer ze er klaar voor zijn, mogen andere konijnen komen daten. Tegen betaling inderdaad. Ze haalden ze niet steeds uit elkaar volgens mij, maar maakten de ruimte tussen de konijnen steeds kleiner (eerst een hele schuur, dan een stukje afzetten met een ren etc.) Maar we gaan hierna wel een konijnenopvang proberen, misschien dat dat toch beter is voor hem. Bovendien hebben die waarschijnlijk meer konijnen waaruit hij kan kiezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Mijntjesnijntjes:

Nee, ze fokt zelf konijnen en wanneer ze er klaar voor zijn, mogen andere konijnen komen daten. Tegen betaling inderdaad. Ze haalden ze niet steeds uit elkaar volgens mij, maar maakten de ruimte tussen de konijnen steeds kleiner (eerst een hele schuur, dan een stukje afzetten met een ren etc.) Maar we gaan hierna wel een konijnenopvang proberen, misschien dat dat toch beter is voor hem. Bovendien hebben die waarschijnlijk meer konijnen waaruit hij kan kiezen?

Hmm... Het klinkt voor mij ook niet als een heel handige manier en misschien zijn de konijntjes ook nog wel erg jong om te koppelen daar, maar dat kan ik natuurlijk niet beoordelen. 

Ik zou echt naar een goede konijnenopvang gaan. Daar is er inderdaad genoeg keuze en worden er speeddates gedaan met verschillende konijnen als het met de eerste niet klikt. Je weet dan ook dat ze door een dierenarts gezien zijn, gevaccineerd en niet onbelangrijk dat de rammen gecastreerd zijn. Opvangen hebben ook veel koppelervaring, er is altijd wel een konijn waarmee het goed klikt. Welke regio woon je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Hmm... Het klinkt voor mij ook niet als een heel handige manier en misschien zijn de konijntjes ook nog wel erg jong om te koppelen daar, maar dat kan ik natuurlijk niet beoordelen. 

Ik zou echt naar een goede konijnenopvang gaan. Daar is er inderdaad genoeg keuze en worden er speeddates gedaan met verschillende konijnen als het met de eerste niet klikt. Je weet dan ook dat ze door een dierenarts gezien zijn, gevaccineerd en niet onbelangrijk dat de rammen gecastreerd zijn. Opvangen hebben ook veel koppelervaring, er is altijd wel een konijn waarmee het goed klikt. Welke regio woon je?

Ik woon in Apeldoorn. Ik heb gehoord over stichting Flappus in Zwolle, misschien dat ik daar wel eens heen kan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eens met alles wat hierboven is genoemd. Nog een tip: Vaak hebben konijnenopvangen veel meer konijnen zitten dan je in eerste instantie op de website ziet staan. Staar je daar dus vooral niet blind op. Je kunt een opvang het beste even een mailtje sturen met uitleg over je situatie, foto’s en/of afmetingen van het (permanente) konijnenverblijf en een korte karakterbeschrijving van het konijn waarvoor jij een maatje zoekt.

• Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon een fokker dus met het belang van de portemonnee waarschijnlijk op nummer 1 in plaats van het belang van de konijnen. Hartstikke goed dat je naar een goede opvang wilt gaan met Bunny! Daar laten ze Bunny en een voedster zelf bepalen of ze elkaar leuk vinden. Ze kennen de karakters van de opvangkonijnen dus dan kunnen ze een selectie maken welke dametjes een goede kans maken om samen met Bunny een koppeltje te vormen. Spannend maar zo leuk als Bunny straks samen met een vriendinnetje thuiskomt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zielig wat dat beestje heeft meegemaakt! En wat fijn dat je hem een beter leven geeft! 

Mijn konijntje was ook erg dominant voor een mannetje, eerst op en dagkoppeling geweest, maar dat ging eenmaal thuis toch fout. Toen op koppelvakantie geweest, ze hebben hem voor de zekerheid echt de hele week met haar gehouden en dit is uiteindelijk goed uitgepakt, want het is hier goed blijven gaan! Koppelvakantie is dus echt wel aan te raden in dit geval. Daarnaast zijn konijnen pas te koppelen op oudere leeftijd als het karakter zich heeft gevormd en het lijkt mij dat een fokker vooral jonge konijntjes heeft. Zelf vind ik het ook een fijn idee een konijntje te redden dat afgedankt in het asiel is beland. Er is zo’n overschot aan konijntjes, dat ik liever niet meehelp aan het creëeren van nog meer konijntjes, zoals een aankoop bij een dierenwinkel en fokkerij wel doet.

Je mag bij een asiel ook kijken wel konijntjes er zitten en hij is bij ons aan onze voorkeur gekoppeld 😀 Ook krijg je “garantie” van twee weken en mag je het konijntje terugbrengen als het thuis toch niet gaat. Ook superfijne begeleiding en tips! 

Je kunt kijken op https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/zoek-asieldieren/konijnen-en-knagers

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Wat zielig wat dat beestje heeft meegemaakt! En wat fijn dat je hem een beter leven geeft! 

Mijn konijntje was ook erg dominant voor een mannetje, eerst op en dagkoppeling geweest, maar dat ging eenmaal thuis toch fout. Toen op koppelvakantie geweest, ze hebben hem voor de zekerheid echt de hele week met haar gehouden en dit is uiteindelijk goed uitgepakt, want het is hier goed blijven gaan! Koppelvakantie is dus echt wel aan te raden in dit geval. Daarnaast zijn konijnen pas te koppelen op oudere leeftijd als het karakter zich heeft gevormd en het lijkt mij dat een fokker vooral jonge konijntjes heeft. Zelf vind ik het ook een fijn idee een konijntje te redden dat afgedankt in het asiel is beland. Er is zo’n overschot aan konijntjes, dat ik liever niet meehelp aan het creëeren van nog meer konijntjes, zoals een aankoop bij een dierenwinkel en fokkerij wel doet.

Je mag bij een asiel ook kijken wel konijntjes er zitten en hij is bij ons aan onze voorkeur gekoppeld 😀 Ook krijg je “garantie” van twee weken en mag je het konijntje terugbrengen als het thuis toch niet gaat. Ook superfijne begeleiding en tips! 

Je kunt kijken op https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/zoek-asieldieren/konijnen-en-knagers

Dankjewel!! Ik zal er naar kijken! Ik denk dat doordat Bunny een aantal maanden met een ongecastreerde ram heeft gezeten en gevochten heeft, hij nu snel in de verdediging schiet bij andere konijnen 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik raad inderdaad ook een koppelvakantie aan. Bij de opvangen waar ik ben geweest zit er geen termijn van twee weken aan, maar kun je altijd op de opvang terugvallen als er dingen niet goed gaan in je koppel. Ze willen het beste voor de konijnen en zullen niet willen dat een konijn wat bij hen vandaan komt niet blij is in zijn nieuwe huis. Ook kun je altijd nog contact opnemen voor advies als je twijfels hebt, of in een situatie zit waar je even niet van weet hoe je er het beste mee om kunt gaan. Ideaal! 

Link naar bericht
Deel via andere websites