Ga naar inhoud

Konijn laat blindedarmkeutels liggen


Annasbeestenbende

Aanbevolen berichten

hoi, 😉 dit is mijn eerst bericht/vraag, dus als er iets niet klopt is het daarom 😅

mijn konijn (ik weet niet welke, er zijn er 2)

laat haar blindedarmkeutels soms liggen, vandaag lagen er wel 3!

Spoiler

 

Oeps, sorry voor dat rare ding 👆🏻👆🏻
Ik weet niet wat er aan de hand is, ze krijgen elke dag groenten (meestal wortel 🥕) en allebei een handje voer. Moet ik nog meer info geven? Ik weet het niet 😂 

alvast bedankt voor jullie hulp! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je deze informatie al gevonden?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels

 

Citaat

Redenen dat een konijn de blinde darm keutels laat liggen:
- Tandproblemen
- Gewrichtsproblemen (artritis, blessures)
- Evenwichtsproblemen
- Ziekte
- Te dik (kan er niet bij)
- Krijgt te veel brokken / snacks
- Medicatie die het konijn krijgt

 

 

Hoe groot zijn de konijnen?

Hoeveel gram is een handje voer?

Hoeveel hooi eten ze?

 

Welke groenten geef je verder? Je kan beter bladgroenten geven. Wortel is niet zo gezond, bevat veel suikers, dat mag met mate wel gevoerd worden, maar dan echt maar een plakje en niet dagelijks. Zie het als dat wij mensen een bakje chips eten, dat moet je ook niet elke dag doen, en ook niet te veel 😉 Bladgroenten zijn gezonder voor konijnen, maar je moet nieuwe soorten wel aanwennen.

 

Hier staat ook veel informatie over voeding:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie, Evee

 

een handje voer is ongeveer 35 gram (is dat veel? ik heb me er nooit zo in verdiept 🙃)

ik weet niet precies hoe zwaar mijn konijnen zijn, ik heb ze echt nog maar net (gratis opgehaald op marktplaats) ik weet wel dat ze middelgroot zijn, mijn moeder zegt dat ze iets van 700 gram wegen 🤷🏼‍♀️
 

ze eten best veel hooi (vind ik) in twee dagen is het ruifje leeg (in het ruifje gaat een flinke hand hooi op elkaar geperst.)

en ik gooi er soms nog wat hooi naast, dat vinden ze wel leuk 😁 

 

heel erg bedankt voor je reactie, ik ga zeker minder wortel geven (telt het loof van de wortel ook?) ik hoop dat het snel beter word, als het de hele week zo blijft mag ik van pappa naar de dierenarts.

 

groetjes,

               Anna

aangepast door Annasbeestenbende
Link naar reactie
Delen op andere sites

700 gram is een behoorlijk laag gewicht voor konijnen, dan zijn ze of nog in de groei, of echt zelfs voor een dwergkonijn ontzettend klein. Ik denk niet dat dat klopt. Of zijn het jonge konijntjes?

Heb je een keukenweegschaal? Anders zou ik eens beginnen met ze daar op te wegen. Als je weet wat ze wegen, en wat het gezonde gewicht is, kun je het eten wat ze horen te krijgen wat beter inschatten. En dan kunnen wij ook zeggen of wat je geeft veel of weinig is, want hoeveel een konijn eet is afhankelijk van het gezonde volwassen gewicht. 

 

Een flink hand hooi in 2 dagen voor 2 konijnen samen is heel weinig, wist je dat ze ongeveer hun eigen formaat in los hooi per dag moeten eten? Ongeveer 80% van wat een konijn eet op een dag moet hooi en grassen zijn. Ik vermoed dus dat ze wel iets meer zouden mogen eten dan een ruifje in 2 dagen. Ook is het aan te raden om dagelijks (of zelfs 2x per dag) vers hooi te geven, als het wat langer ligt, vinden ze het soms niet zo lekker meer. 

 

Wortelloof mogen ze wel ruimer hebben, dat wel. 

Fijn dat je van je ouders naar de dierenarts mag als het niet beter gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me in dit geval soweiso handig om met de konijnen naar de dierenarts te gaan, omdat je ze pas net hebt en ze van marktplaats komen. Gewoon een basis check, zijn ze gezond, hoe oud zijn ze, hoe groot worden ze, en voor hun jaarlijkse vaccinaties als ze die bij hun vorige eigenaar nog niet gehad hebben. Dan weet je zeker dat alles goed zit. Zeker als het om jonge konijnen gaat, is het belangrijk dat een dierenarts bepaalt wat ongeveer hun volwassen gewicht wordt, omdat je dat moet gebruiken om hun voedingspatroon uit te rekenen (hoeveel voer, hooi en groente kun je geven).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder gokte ook maar wat hoor 😂 ze heeft niks met konijnen Ik ga ze wegen. ik weet niet hoe ik een foto kan invoegen , anders zou ik een foto maken van alles wat ze krijgen. Ze krijgen niet alleen hooi hoor , ze zitten in een ren van ong. 4 M2 maar die hebben ze kaalgevreten 😂 ik laat ze ook bijna dagelijks op het gras om te grazen. En met een flinke hand bedoel ik ook echt een flinke hand, plus het hooi dat ik in het hok gooi en het gras Dat ze grazen hebben ze best veel , toch? (Mijn konijnen zijn ongeveer 4 jaar denk ik) ze waren ongeveer 3 toen we ze kochten. Ik heb een linkje naar het voer dat we geven, wil je dat?

 

groetjes,

              Anna

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi moeten ze altijd tot hun beschikking hebben. De meeste mensen hier geven twee keer per dag vers hooi, aangezien vers hooi  blijkbaar interessanter is dan het hooi dat er al lag, en konijnen er dan meer van eten.

Voer is extra, daar hebben ze niet zoveel van nodig. Er zit wel wat kwaliteitsverschil in. Welk merk geef je? Van goede biks hebben ze maar 10 -15 gram per kilo konijn nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is gemengd voer, dat is niet zo gezond voor konijnen. Je kunt beter biks kopen (dat zijn alleen de staafjes), en dan van een behoorlijk merk, en dan in kleine stapjes overstappen.

Ik geef zelf Science Selective, maar al het voer dat in de Bunnybunch webshop wordt verkocht is goed voer.

Je betaalt daar wel wat meer voor, maar het voorkomt een heleboel problemen met de darmen en het gebit van je konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Had je deze informatie al gevonden?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels

 

 

 

Hoe groot zijn de konijnen?

Hoeveel gram is een handje voer?

Hoeveel hooi eten ze?

 

Welke groenten geef je verder? Je kan beter bladgroenten geven. Wortel is niet zo gezond, bevat veel suikers, dat mag met mate wel gevoerd worden, maar dan echt maar een plakje en niet dagelijks. Zie het als dat wij mensen een bakje chips eten, dat moet je ook niet elke dag doen, en ook niet te veel 😉 Bladgroenten zijn gezonder voor konijnen, maar je moet nieuwe soorten wel aanwennen.

 

Hier staat ook veel informatie over voeding:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voeding-van-een-konijn

Dit bedoel ik met een flinke hand hooi

En dat is een handje voer

 

2EB46E05-DDFD-4652-B08E-4C8B643BA504.jpeg

10ACDC09-5A73-4CF9-8CD4-25D83106CF5F.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Marjoleink:

Dat is gemengd voer, dat is niet zo gezond voor konijnen. Je kunt beter biks kopen (dat zijn alleen de staafjes), en dan van een behoorlijk merk, en dan in kleine stapjes overstappen.

Ik geef zelf Science Selective, maar al het voer dat in de Bunnybunch webshop wordt verkocht is goed voer.

Je betaalt daar wel wat meer voor, maar het voorkomt een heleboel problemen met de darmen en het gebit van je konijnen. 

Er ligt biks in mijn dierenwinkel, maar niet van een behoorlijk merk..... (het zijn van die 2 kilo zakken zonder merkje erop)

aangepast door Annasbeestenbende
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als ik jou was toch echt investeren in beter voer. Ook al is het wat duurder, het weegt niet op tegen de dierenartskosten die je daarna gaat maken met slecht voer.

In dit linkje staan soorten voer die goed zijn. Misschien heeft jou dierenwinkel die ook wel als je het liever niet wilt bestellen.

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/al-het-droogvoer/

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Marjoleink:

Dat is gemengd voer, dat is niet zo gezond voor konijnen. Je kunt beter biks kopen (dat zijn alleen de staafjes), en dan van een behoorlijk merk, en dan in kleine stapjes overstappen.

Ik geef zelf Science Selective, maar al het voer dat in de Bunnybunch webshop wordt verkocht is goed voer.

Je betaalt daar wel wat meer voor, maar het voorkomt een heleboel problemen met de darmen en het gebit van je konijnen. 

Ik wil wel biks kopen alleen ik zit hier met een enorme hoeveelheid gemengd voer............ gekregen van iemand 🤭

ADBB5DCD-271D-46D1-A621-BF7CDFB770ED.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei pakyakker:

Ik zou als ik jou was toch echt investeren in beter voer. Ook al is het wat duurder, het weegt niet op tegen de dierenartskosten die je daarna gaat maken met slecht voer.

In dit linkje staan soorten voer die goed zijn. Misschien heeft jou dierenwinkel die ook wel als je het liever niet wilt bestellen.

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/al-het-droogvoer/

Ik weet niet zeker of ik duurder voer mag kopen. Of ik moet het van mijn zakgeld kopen, maar zoveel zakgeld heb ik dan ook weer niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .