Ga naar inhoud

Konijn oppakken


Fietje1979

Aanbevolen berichten

Hoi

een vraagje over een konijn oppakken 

ik lees overal dat een konijn niet graag heeft dat hij of zij opgepakt is!

nu weten jullie hier dat Charlie problemen heeft met zijn blaas qua calcium daardoor is hij regelmatig opgepakt bekeken,gewassen en een week behandeld bij de veearts ook zat hij regelmatig bij mij in mijn nek hij zocht de warmte op

ik moest regelmatig zijn poepje wassen knippen enz dus is hij veel gewend 

nu na zijn operatie aan blaas heb ik hen 4 weken niet opgepakt en ook door alle berichten van “ nee doe het niet” maar nu heb ik hem toch weer bij mij gepakt in mijne nek voor de tv (3uur) hij bleef zitten zuchtte van verluchting(denk ik ) strekte zijn pootjes uit en bleef liggen.

nu moet ik vertellen dat hij dat vroeger ook deed met blaasproblemen.

nu moet ik ook zeggen Charlie had een broer vroeger maar die is 2 jaar geleden gestorven en sindsdien zit hij binnen en heb ik geprobeerd die rol over te nemen ik heb niet de indruk dat hij eenzaam is want sinds zijn operatie komt hij zijn kotje uit en springt hij door mijne living 

dus denk ik dat mijne Charlie misschien een uitzondering is en graag bij ligt als kachel in mijn nek

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn twee verschillende dingen toch? Een konijn kan graag bij je liggen, maar oppakken vinden ze eigenlijk nooit leuk, al vindt de één het erger dan de ander. Mijn vorige voedster kwam altijd bij ons liggen, maar dat deed ze zelf, we hoefden haar daarvoor niet op te pakken, ze kwam gewoon bij ons als ze dat zelf wilde. Zij was overigens niet heel erg van slag als we haar een keer moesten pakken, maar ze vond het ook zeker niet fijn. 

 

Krijgt je konijn weer een nieuw maatje? Die rol kun je niet overnemen als mens, simpelweg omdat je er niet 24/7 bent en geen konijn bent.. ik vind het altijd juist wel sneu als een konijn zonder vriendje extreem gericht is op mensen. Het grootste deel van de dag zitten ze alleen, hoeveel tijd je er ook aan besteedt, je moet toch slapen, eten, boodschappen doen, werken... Het is niet zo gek dat hij dan super blij is als jij er bent, want de rest van de tijd is hij alleen. Best sneu toch.. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Eefje:

Het zijn twee verschillende dingen toch? Een konijn kan graag bij je liggen, maar oppakken vinden ze eigenlijk nooit leuk, al vindt de één het erger dan de ander. Mijn vorige voedster kwam altijd bij ons liggen, maar dat deed ze zelf, we hoefden haar daarvoor niet op te pakken, ze kwam gewoon bij ons als ze dat zelf wilde. Zij was overigens niet heel erg van slag als we haar een keer moesten pakken, maar ze vond het ook zeker niet fijn. 

 

Krijgt je konijn weer een nieuw maatje? Die rol kun je niet overnemen als mens, simpelweg omdat je er niet 24/7 bent en geen konijn bent.. ik vind het altijd juist wel sneu als een konijn zonder vriendje extreem gericht is op mensen. Het grootste deel van de dag zitten ze alleen, hoeveel tijd je er ook aan besteedt, je moet toch slapen, eten, boodschappen doen, werken... Het is niet zo gek dat hij dan super blij is als jij er bent, want de rest van de tijd is hij alleen. Best sneu toch.. 

ik werk van thuis uit dus ben ik best veel thuis en onze Filou(de poes) komt er ook heel goed mee overeen 

is niet hetzelfde weet ik 

en ja soms zet hij zelf zijn pootjes tegen mijn schouder en kruipt hij omhoog mijn nek in 

ik ben een beetje bang om er iemand anders bij te zetten want dat is toch niet gemakkelijk zeker niet omdat Charlie binnen leeft bij ons (geen excuus weet ik)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een opvang kan ongetwijfeld een goede match vinden en koppelt ze ook nog voor je. Ik heb ze ook binnen zitten en nog nooit problemen gehad met koppelen, altijd een leuke match uit de opvang gekomen. ik snap niet zo goed wat dat er mee te maken heeft ook? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Eefje:

Een opvang kan ongetwijfeld een goede match vinden en koppelt ze ook nog voor je. Ik heb ze ook binnen zitten en nog nooit problemen gehad met koppelen, altijd een leuke match uit de opvang gekomen. ik snap niet zo goed wat dat er mee te maken heeft ook? 

Omdat ik niet zoveel plaats heb binnen 

vroeger toen ze met 2 waren zaten ze buiten maar toen Flufke zijn broer was gestorven heb ik Charlie binnen genomen omdat hij zo alleen buiten zat 

misschien beter wachten tot de lente om er iemand anders bij te zetten dat ze terug buiten kunnen nu is het zo koud en zit hij al een tijdje binnen ik durf hem nu niet buiten te zetten 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou 'm ook inderdaad niet alleen laten zitten... Konijnen zijn het aller gelukkigst met een maatje. Een goede opvang bij je in de buurt kan je daar zeker bij helpen! In deze lijst staan een paar goede:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

 

1 uur geleden zei Fietje1979:

misschien beter wachten tot de lente om er iemand anders bij te zetten

Dat maakt niet heel veel uit... Ik zou het in ieder geval niet in de zomer doen, dan is het al zo warm en je wil ze met die hitte geen extra stress geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt hem er toch ook binnen een vriendinnetje bijgeven en ze dan alsnog in het voorjaar samen naar hun nieuwe verblijf in de tuin doen? Dan hoeft hij niet zo lang alleen te zitten. Konijntjes zijn groepsdieren die echt opleven van aandacht van een soortgenootje. Dat kan een mens of kat nooit vervangen. En als je de koppeling in het asiel laat doen, krijg je ze al gekoppeld terug en scheelt het een hoop gedoe thuis. Je brengt je konijntje dan een paar dagen, kiest een voorkeurkonijntje uit en dan gaan zij koppelen. Mocht het thuis toch niet goed gaan, mag het konijntje ook terug, maar dat komt dan ook niet zo snel voor, omdat ze al aan elkaar gewend zijn. Hier kun je kijken welke konijntjes er bij welke asielen zitten:

https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/zoek-asieldieren/konijnen-en-knagers

 

En wat betreft dat oppakken, is meer noodzakelijk kwaad, wat ik probeer te beperken. Geen enkel konijn houdt ervan, al is de een wel wat makkelijker dan de ander. Op schoot kroelen daarentegen is een ander verhaal; dat vinden ze vaak heerlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .