Ga naar inhoud

Konijn afleren om in kleren te bijten


LanadeBunny

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Mijn konijn vindt het leuk om rond te hupsen in huis, dat mag ze 1-4 uur per dag. Voor de rest van de dag zit ze dan alleen in haar hok, dat groot genoeg is voor 3 konijnen. Als ze rondloopt vindt ze het leuk en gezellig om bij mij op schoot te komen zitten, ik zit dan wel op de grond, dan kan ze komen en gaan waneer ze wil. Het probleem is nou, dat ze iedere keer aan mijn broek en trui begint te graven en bijten. Eerst vond ik het wel schattig dat ze dat allemaal deed, maar vandaag heeft ze een hap uit mijn trui genomen en is mijn trui dus kapot. Dit vond ik te ver gaan dus heb ik haar een tik op haar neus gegeven. (Ik zeg dit keer te ver, omdat ze ook al een oplaadkabel heeft doorgebeten, een microfoon met draad doorgebeten. De formule 1 speelgoedauto die we hadden kapot gebeten.) 

 

Ik heb haar na de tik op haar neus meteen in haar hok gezet. (Normaal weet ze dat ze eten krijgt als ze terug in haar hok zit, dit keer had ik een uurtje gewacht.) Verder heb ik er geen aandacht meer aan besteed en ben ik meteen naar hulp gaan zoeken.

 

Even wat achtergrond informatie van mijn konijn:

mijn konijn is geboren in het verhaaltje 'Ik haal 2 vrouwtjes bij de dierenwinkel en ze krijgen een nestje' maar dit nestje was onder de grond, in tunnels geboren. Ze is met de 6 weken al bij haar moeder weggehaald omdat die weer een nieuw nestje kreeg. Sindsdien heeft ze binnengezeten met haar vorige baasjes. Toen ik haar kwam ophalen is ze alleen meegekomen. Ze was toen ongeveer 8 weken. 

Ik wou toen nog 1 konijn, omdat ik eerst haar goed wilde leren kennen en een band met haar op bouwen. Dat band opbouwen is nu wel gelukt! Ze heeft dus ook nog geen vriendje. Die wouden we in het voorjaar erbij halen/adopteren.

Ik wou dit even meegeven, want de problemen die ze al heeft gehad, daar kan ik nu ook niks aan doen of veranderen, dus graag gewoon alleen tips, bedankt!

 

Zoals ik al eerder melde heeft ze du al verschillende dingen kapot gemaakt, maar dit keer met mijn dure trui vond ik het wel genoeg.

 

Heeft iemand tips hoe ik dit kan afleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat het heel vervelend is dat ze je trui kapot heeft gemaakt, maar ze doet dat niet om jou te pesten. Ze is een konijn, en konijnen willen knagen en graven, dus geef haar dingen waarmee ze dat wel mag doen, en zorg dat je de dingen waarbij het niet mag afschermt.

Een tik op de neus helpt niet, ze begrijpt niet dat het als straf bedoeld is, je zult er hooguit mee bereiken dat ze bang voor je wordt.

Goed dat ze een vriendje krijgt, dat zal ook wel schelen, omdat ze elkaar bezighouden.

Ik vraag me wel een ding af: hoe groot is een hok dat groot genoeg is voor drie konijnen? Want bij het woord "hok" vraag ik me meteen af of ze wel genoeg ruimte heeft. Eigenlijk zijn alle hokken te klein, als er geen ren aan zit.

  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat ze het niet doet om mij te pesten, het is een konijn! Het is wel leuk dat ze bijvoorbeeld in haar poepbak aan het graven is, dat mag ook wel.

 

Oke, met de tik op de neus zal ik stoppen, dankjewel! Ze kwam de laatste tijd al minder naar mij toe na die tikken op haar neus, ik vroeg me al af wat er mis met haar was. Nou weet ik dus dat het door die tik op haar neus komt!👍

 

Het hok is 2 bij 2 meter ongeveer, dat is misschien wel krap voor 3 konijnen inderdaad, maar het is niet de bedoeling dat er 3 konijnen komen😂

Er zit nog geen ren aan het hok, die wil ik er later wel bij, maar daar is nu nog niet genoeg ruimte voor.

 

In haar hok heeft ze soms toilet rolletjes liggen met hooi erin. Ze heeft ook zn kartonnen buis, waaraan ze mag knaagen. Een knaagsteen wil ik niet aanschaffen, ik heb ooit gelezen dat dat niet goed is voor het konijn.

 

Ik zit eraan te denken om misschien een hoge bak met zand in het hok te zetten, dan kan ze daarin graven. Zal dat helpen misschien?

 

Toch zoek ik nog wel naar een oplossing voor het afleren van het bijten en graven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen ook uit liefde aan je knagen, om je te verzorgen. Dan willen ze naden en pluisjes van je kleren afbijten, omdat ze denken dat je klitten in je vacht heb. Ik en mijn kleren worden ook helemaal afgelikt en daarna ook vaak even aan de rits en zoom van mijn jas geknabbeld 😉 Ik doe meest gewoon mijn hand ervoor zodat ze er niet meer bij kunnen en als ze me met knabbelen pijn doen (lange nagels zijn ook favoriet 😉) geef ik een kreetje, zodat ze begrijpen dat ik dat niet fijn vind.

Maar aangezien je knaaggedrag toch moeilijk afleert (natuurlijk gedrag) werkt afleiden en voorkomen het beste. Ik zou zorgen dat het hok met ren ruim genoeg is om zich de hele dag in te kunnen vermaken en ze niet afhankelijk is van haar losloopmomentje. Dan kun je ook takken en andere knaagmateriaal plaatsen om aan te knagen. En daar heeft ze ook niet de mogelijkheid om aan je kabels te knagen. 

Knaagstenen zijn idd niet gezond evenals andere knaagstengels en dergelijke van de dierenwinkel. Ik doe meest wat wilgen of berkentakken. En wcrolletjes gevuld met hooi, of andere Diy speeltjes, zijn ze ook zoet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat knagen uit liefde had ik ook al gelezen, toch nog even goed om dat te lezen. hand ervoor ga ik proberen, dat zal wel werken.

Ik ga ook even kijken of dat we nu al een ren eraan kunnen maken, dat is misschien wel een goed idee.

Wij hebben pas een boom in onze tuin gekapt, dus zal eens kijken of ze miss takjes daarvan mag hebben om aan te knaagen. Heel erg bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veilige houtsoorten kun je hier vinden: https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

Appelboom (geen sierappel en geen appelpitjes)
Bamboe
Beuk (beukennootjes wel met mate!*)
Berk
Eik
Els
Hazelaar (hazelnoten wel met mate!*)
Perenboom (geen perenpitjes)
Populier
Tamme kastanje (kastanjes wel met mate!*)
Wilg (alle soorten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .