Ga naar inhoud

Noellie valt af


Boefje

Aanbevolen berichten

Verdorie sinds die fenbendrops uit de handel is en ik die panacur paste gebruik valt Noellie steeds meer af. Normaal zit ze rond de 1.65 maar sinds dat ze ziek was werd dat 1.60 en zoveel woog ze 2 weken geleden en nu zit ze al op 1.56. Ze heeft ook snel plakpoep als ze teveel krijgt of groenten eet. En niet de normale keutels maar de blindedarmkeutels zijn dan extreem zacht. En zit ze er compleet onder.

 

Het enige wat dan helpt is geen groenten maar teveel biks veroorzaakt dat dus ook weer. En ze krijgt niet een veel biks. Dus het zijn ook geen parasieten want het is wel te controleren door minder eten te geven. Maar niet handig als ze al afvalt.

 

Sinds haar nierstenen krijgt ze ook geen kruiden of tussendoortjes meer dus het is echt een ramp.

 

Ik moet nu maar weer twee keer daags panacur geven maar het wordt wel duur zo dat geintje en zo geweldig werkt het niet. En ik denk altijd dat ik te weinig geen dus doe ik vier klikjes maar dat ik volgens het boekje juist teveel maar het werkt gewoon niet geweldig lijkt het wel. Ik haat het echt dat ze die fenbendrops uit de handel hebben gehaald. Ik lees wel meer op internet dat gezondheid konijn achteruit gaat daardoor.

 

Hopelijk werkt dat in combi met toch wat meer biks... ik weet het anders ook niet meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat het ook kan komen doordat ze nu minder eet en ook niets lekkers meer krijgt aan kruiden enz en altijd als ze plakpoep heeft moeten we tijdelijk wat minderen tot het weer over is. Maar even dubbele dosis panacur kan geen kwaad. Alleen voor mijn portemonnee..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze haar blinde darmkeutels niet eet kan ook goed komen door de panacur, dan ruiken ze vreemd of zit er een ander smaakje aan. 

Je zou inderdaad de Burgess Dual Care erbij kunnen geven,  dat zijn echt aansterk brokjes. Ik heb ze ook in de webwinkel,  per zakje of doos. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een vrij klein konijn, dus misschien even kijken of het handig is hoor, maar ik gebruik Panacur KH 250 tabletten.

Mijn konijn woog in haar jonge jaren 4,5 kilo. Nu ben ik tevreden als ze boven de 4 kilo blijft.

Als ze onder de 4 kilo gaat komen dan krijgt ze weer een poosje Fenbendazol.

Voor haar gebruik ik iets minder dan een halve tablet per keer. Een doosje bevat 10 tabletten, is dus 20x.

Een doosje kost ongeveer 10 euro. Ik plet de halve tablet tussen twee lepels en meng het poeder met een beetje wortelhap.

Dat zuig ik op in een spuit en dat eet ze lekker op.

Ook bij haar loop ik aan tegen het feit dat ze in zo'n periode eigenlijk te veel brokjes krijgt en af en toe een natte keutel heeft waar ze mee smeert. De gewone keutels (99% van de keutels dus) zijn altijd mooi licht bruin, droog en vezelrijk. Lien is een enorme hooi-eter.

Volgens mij is die ene grote keutel bij Lien ook geen blindedarmkeutel. Het ziet er anders uit en ruikt ook niet zo. Ze legt die keutel altijd halverwege de ochtend. Ik moet dus ook dagelijks controleren of ze onder de staart nog schoon is en het anders schoonmaken.

De Burgess Dual Care werkte goed, maar die is nu alleen nog in een soort proefzakjes te koop.

Ik voeg een paar erwtenvlokken, zonnebloempitten en juniorbrokjes aan haar gewone SS brokjes toe, maar jij zit natuurlijk met de beperkingen door de nierstenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh panacur vind ze geen probleem hoor. Dat eet ze zo op zonder mopperen over biks heen. Ze zeurt er zelfs om precies op dat tijdstip. Komt ze aangerend en krijg je een drukkertje. Ook de blindedarmkeutels op momenten dat het  zo zacht en blubberig is eet ze gretig op. Ze heeft gewoon snel last van haar darmpjes.

 

Het is altijd wikken en wegen bij haar. Soms gaat het een tijd goed en ineens zit haar hele achterkant er weer onder. Nieuw voer zal dan ook mogelijk een reactie veroorzaken en ik ben ook altijd waakzaam dat er niet teveel calcium in zit ivm haar niersteenteentjes destijds.

 

Ik zou kunnen overwegen haar dat te kunnen geven als snoepjes ofzo. Ik heb sinds haar nierstenen ook nog geen juiste balans in voeding kunnen krijgen.

 

Ze krijgt nu spa blauw dat zou al een hoop moeten schelen aangezien hier het meeste kalk in kraanwater zit van heel nederland. Timothy hooi lust ze wel maar niet alle en die ze wel lust is niet altijd verkrijgbaar of is niet mooi of bruin. Daarom kopen we dat liever niet online omdat je dan niet kan uitzoeken. Dus nu krijgt ze ook weer gewone hooi.

 

Groenten zou ze juist meer moeten eten ivm vocht maar dat werkt dus niet ivm plakpoep. Meer biks is lastig omdat ze bij 'teveel' ook plakpoep krijgt. Dus ik geeft haar nu even tijdelijk weer dubbele dosis panacur en schroef de biks op.

 

En ik zal kijken voor dat biks wat jullie als tip geven en geef dat eerst als snoepjes erbij. Ze is ook niet bizar veel afgevallen maar ik neem liever geen risico. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Bammyflurry:

Je hebt een vrij klein konijn, dus misschien even kijken of het handig is hoor, maar ik gebruik Panacur KH 250 tabletten.

Mijn konijn woog in haar jonge jaren 4,5 kilo. Nu ben ik tevreden als ze boven de 4 kilo blijft.

Als ze onder de 4 kilo gaat komen dan krijgt ze weer een poosje Fenbendazol.

Voor haar gebruik ik iets minder dan een halve tablet per keer. Een doosje bevat 10 tabletten, is dus 20x.

Een doosje kost ongeveer 10 euro. Ik plet de halve tablet tussen twee lepels en meng het poeder met een beetje wortelhap.

Dat zuig ik op in een spuit en dat eet ze lekker op.

Ook bij haar loop ik aan tegen het feit dat ze in zo'n periode eigenlijk te veel brokjes krijgt en af en toe een natte keutel heeft waar ze mee smeert. De gewone keutels (99% van de keutels dus) zijn altijd mooi licht bruin, droog en vezelrijk. Lien is een enorme hooi-eter.

Volgens mij is die ene grote keutel bij Lien ook geen blindedarmkeutel. Het ziet er anders uit en ruikt ook niet zo. Ze legt die keutel altijd halverwege de ochtend. Ik moet dus ook dagelijks controleren of ze onder de staart nog schoon is en het anders schoonmaken.

De Burgess Dual Care werkte goed, maar die is nu alleen nog in een soort proefzakjes te koop.

Ik voeg een paar erwtenvlokken, zonnebloempitten en juniorbrokjes aan haar gewone SS brokjes toe, maar jij zit natuurlijk met de beperkingen door de nierstenen.

Bij Noellie zijn het echt die stinkende blindedarmkeutels. Ze had ooit een dierenarts assistente eronder gescheten waardoor ze dachten dat ze diarree had maar haar gewone keutels zijn idd mooi droog.

 

Soms heeft ze een mega brok zachtere blindedarmkeutels wat dan op de vloer ligt en neemt ze hapjes uit. Mijn stiefdochter gaat dan haast over haar nek en ze rent dan snel naar me toe om te klikken dat Noellie op de grond heeft gepoept haha.

 

Die panacur tabletten heb ik ook al geprobeerd maar dat werkt nog minder goed. En Noellie is helaas zo'n konijntje die de rest van haar leven dagelijks panacur nodig heeft. Als je er even mee stopt staat haar kopje gelijk weer wat scheef. Het is ook al een oud besje. In maart wordt ze alweer 11 jaar. Dus afvallen hoort er misschien een beetje bij maar ik zal toch proberen haar weer op haar oude gewicht te brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, dat is wel een heel lastig verhaal. Normaal zou ik dit niet aanraden, maar als je zorgt dat je een hele goede brok geeft waar echt alle vitamines en mineralen in zitten die een konijn normaal uit de blindedarmkeutels haalt, kun je overwegen om meer brok te geven en het voor lief nemen dat ze de blindedarmkeutels niet eet.

Weegbree kun je ook binnen een calciumarm dieet geven en werkt ook goed voor de darmen. Misschien is dat een fijne toevoeging aan het hooi.

Heb je het idee dat ze nog wel goed bij de blindedarmkeutels kan? Geef je nog pijnstilling/ontstekingsremmer erbij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet haar  bdk wel hoor. Tenminste als het niet aan haar kont plakt en ze erbij kon. Ze kan er idd niet super goed bij.ze draait zich meestal om en eet het dan op. De plakpoep is gewoon vervelend. Van weegbree krijgt ze ook last van plakpoep. Ze kan echt weinig hebben.

 

Het gaat nu wel goed. Geen plakpoep meer en ze eet goed hooi. We zijn voorzichtig de biks aan het opvoeren. Ik laat die andere burgess voer maar weg. Zit volgens mij ook best wat calcium in. En het kan ook plakpoep veroorzaken. Dus dan maar eerst zo proberen. Ik denk dat het ook de nasleep van haar periode van nierstenen is en haar dieet wat de weinige gewichtsverlies heeft veroorzaakt. Ze zat toen maandenlang aan de dwangvoer en at geen hooi. Mocht ook niks meer. Hopelijk komt ze weer aan zonder al te veel plakpoep met gewoon meer biks eten. 

 

Ze heeft ook geen pijn hoor. Ze heeft ook geen nierstenen meer. Ze is gewoon een vrolijke drollie verder..met helaas soms vieze stinkbillen. Ik had laatst een klodder op mn gezicht gekregen toen ik dr buik aan het schoonmaken was en ze spartelde. Yay.. kon gelijk onder de douche. Heerlijk.

aangepast door Boefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .