Ga naar inhoud

Castreren konijnen apart houden


tessiebessie

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 konijntjes van 9 weekjes oud, we gaan een van de konijntjes castreren zodra dat kan maar mijn vraag is: voordat ik hem ga laten castreren moet ik hem apart zetten van het andere konijntje, kan ik hem dan in een andere kooi zetten in dezelfde kamer (zodat ze elkaar nog steeds kunnen zien maar dan niet kunnen spelen met elkaar) of moet ik ze echt apart van elkaar zetten zodat ze elkaar niet kunnen zien? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan wel in dezelfde kamer, maar het is wel een risico. Zolang je ram de voedster kan zien en hij vruchtbaar wordt, kan al vanaf 10 weken, zal hij alles proberen om bij haar te komen. Een ongeluk zit in een klein hoekje, dus dan moet je er wel heel zeker van zijn dat ze niet kunnen uitbreken uit hun verblijven.

Ook kan het zijn dat ze frustratie naar elkaar opbouwen, omdat ze elkaar zien en ruiken, maar niet bij elkaar kunnen om de rangorde te bepalen. Die frustratie kan dan tot uiting komen in vechten zodra ze dan wel bij elkaar kunnen. Maar jouw konijnen zijn erg jong, konijnen jonger dan 16 weken kunnen nog niet gekoppeld worden, dus ik denk dat dat laatste hier minder een probleem zal zijn.

Je moet ze dus vanaf 10 weken uit elkaar halen, omdat ze dan dus al vruchtbaar zouden kunnen zijn en dat risico op tienerzwangerschap wil je niet lopen. Een ram kan gecastreerd worden als zijn ballen zijn ingedaald, meestal rond 12-16 weken. Na de castratie blijft hij nog 14 dagen vruchtbaar, dus in de derde week na de castratie kun je de konijntjes koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .