Ga naar inhoud

Écht duidelijke symptomen van snot?


Suuzan_

Aanbevolen berichten

Ik ben nou eenmaal een bezorgde konijnenmoeder die bij elk klein wissewasje al denkt dat er iets met ze aan de hand is. Ook omdat ik weet dat de konijntjes het niet vrijwillig aan mij gaan laten zien als er iets mis met ze is en ik dat heel graag voor wil zijn. Dit heeft mij echter in het verleden al voor onnodige dierenartskosten bezorgd, voor symptomen die achteraf gezien overduidelijk helemaal niks waren. Ik lees te veel over alles wat een konijn kan krijgen en ga dan denk ik zelf dingen zien die er niet zijn. 🤷‍♂️ Vandaar mijn onderstaande vraag:

 

Wat zijn nou écht duidelijke symptomen van snot bij konijntjes? Ik weet het niet meer. Ik ben dus al eens eerder bij de dierenarts geweest omdat ik dacht dat mijn ram iets van een verkoudheid opgelopen zou hebben en toen bleek hij kerngezond. Op dit moment heeft hij één plukje vacht bij zijn neusje viezig, hetzelfde geldt voor één voorpootje, maar dit kan ook komen doordat ik een enthousiaste (hormonale, bijna gesteriliseerde) voedster heb die vrolijk al het hooi overal neergooit om er vervolgens haar behoefte op te doen. Ik blijf het hok maar schoonmaken. Maar goed, dat is een ander probleem waar we ons op gaan focussen na de sterilisatie. 😂😭

 

Ik zie niks lopen bij zijn neusje en de rest van zijn vacht ziet er prima uit. Ik hoor hem niet extreem niezen, zo nu en dan (en soms zal het ook mijn voedster zijn in plaats van hem) maar volgensmij is dat niks alarmerends. Maar dat weet ik dus weer niet zeker.. Ook zijn gedrag is zoals ik dat gewend ben, maar ik weet dus dat dat niks hoeft te zeggen.

 

Heel eerlijk twijfel ik ook zo erg omdat

 

1. Ik weet dat als hij wel echt iets zou hebben, ik mijn voedster uit zijn buurt zou moeten halen en dat vast gevolgen heeft voor haar sterilisatie;

2. Ik al een rib uit mijn lijf kwijt ben deze maand voor de sterilisatie van mijn voedster en ik liever niet nog meer geld kwijt ben aan de dierenarts wanneer dit niet nodig zou zijn. 😂

 

Vandaar dat ik eerst de konijnenexperts hier raadpleeg!

Bijgevoegd nog een foto van meneer zijn neusje, stiekem gemaakt tijdens één van zijn welverdiende dutjes.

index.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij niest wel zeg je. Kun je ook achterhalen op welke momenten hij niest?

 

Mijn konijn niest wel vaak als het hooi heel erg vergruisd is en stoffig en ze er met haar snoet in zit te wroeten. Ook wel eens gehad dat ze wat niezerig was tijdens zomerdagen toen er veel tocht was van ventilator of ramen die 's avonds laat open gezet waren. Gelukkig was dat ook snel weer over.

 

Ik zou het een paar (2 a 3) daagjes in de gaten houden. Hoe vaak niest hij en op welke momenten. Als je niet echt een reden kan bedenken waarvan het kan zijn zou ik toch wel met hem naar de dierenarts gaan. Met snot kan je maar beter niet onnodige risico's lopen. Het is erg hardnekkig en kan chronisch worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Boefje:

Hij niest wel zeg je. Kun je ook achterhalen op welke momenten hij niest?

 

Mijn konijn niest wel vaak als het hooi heel erg vergruisd is en stoffig en ze er met haar snoet in zit te wroeten. Ook wel eens gehad dat ze wat niezerig was tijdens zomerdagen toen er veel tocht was van ventilator of ramen die 's avonds laat open gezet waren. Gelukkig was dat ook snel weer over.

 

Ik zou het een paar (2 a 3) daagjes in de gaten houden. Hoe vaak niest hij en op welke momenten. Als je niet echt een reden kan bedenken waarvan het kan zijn zou ik toch wel met hem naar de dierenarts gaan. Met snot kan je maar beter niet onnodige risico's lopen. Het is erg hardnekkig en kan chronisch worden. 

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet eens zeker ben of hij het is of mijn voedster als ik een niesje hoor.. Zo weinig is het eigenlijk. Maar ik ga erop letten! Ik ben ook al steeds zijn neusje in de gaten aan het houden, kijken of die viezer wordt of niet. Ik ben nog steeds niet zeker of de hele kleine vieze plekjes komen doordat ie met zn neus in vies hooi loopt te wroeten of toch wat anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram en voedster die allebei snot hadden niesten opvallend vaak. Mijn ram had geen vieze neus en poten, mijn voedster in het begin ook niet, na een tijdje wel. Ze vertoonden geen ander gedrag, pas na jaren werden ze wat rustiger en minder enthousiast op eten etc, vlak daarna was het bij allebei tijd om ze in te laten slapen. Er zijn ook konijnen met alleen een beetje een snotterig neusje en verder niks, niet niezen, pruttelen oid. Bij mijn konijnen was het wel duidelijk dat er iets aan de hand was, maar de eerste symptomen hebben we misschien over het hoofd gezien, omdat het niet opvallend was. Het is daardoor wel snel chronisch geworden.

 

Mijn huidige ram hoor ik alleen af en toe twee keer zachtjes niezen als hij met zijn snufferd in de droge kruiden zit, dat is niks om je zorgen om te maken. 

Een vermoeden van snot is voor mij wel reden om een keertje extra naar de dierenarts te gaan, ik heb er twee konijnen aan verloren, dat wens ik niemand toe en vooral de konijnen niet. 

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .