Ga naar inhoud

Konijntje castreren vraag


tessiebessie

Aanbevolen berichten

Gaat het om een ram of voedster?  Ik denk een ram (hij?) Of wil je beide laten castreren?

 

Een ram kan gecastreerd als zijn ballen ingedaald zijn, die dalen meestal zo tussen week 12 en 16 in. Ook als de ballen niet indalen is castratie zeker aan te raden, maar dan is het een iets zwaardere ingreep omdat ze dan echt in z'n buik moeten zijn. Als de balletjes ingedaald zijn "hangen" ze aan de buitenkant, en dan is de ingreep niet zo zwaar.

 

Vanaf week 10 moet je jonge konijnen op geslacht uit elkaar halen.

 

Na de operatie is de ram nog zeker 14 dagen vruchtbaar. Pas in de derde week na castratie (na dag 14 dus!) kun je gaan koppelen. Meestal zijn ze dan ook weer voldoende hersteld van de ingreep.

 

Voor een voedster is het beter om iets later te castreren, hoewel dat ook al wel vanaf 12 weken kan, maar dat doet men meestal alleen op die leeftijd als daar echt medische reden toe is, of een kans op tienerzwangerschap. De beste tijd om een voedster te castreren is tussen de leeftijd van 6 maanden en 1.5 jaar. Dan is het voor de dierenarts ook allemaal het makkelijkst te doen, na die leeftijd ontwikkelen ze namelijk wat meer buikvet.

 

Maar er staat veel uitleg in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei bibi&bobo:

Die van mij hebben tot  de castratie van de ram bij elkaar gezeten. Hij werd met 12,5 week gecastreerd en daarna heb ik ze 3 weken apart gehouden.

 

Bij de meeste dierenartsen kan het vanaf 4 maanden of wanneer de ballen van je konijn zijn ingedaalt. 

 

Dan heb je geluk dat je voedster niet zwanger is geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei bibi&bobo:

Die van mij hebben tot  de castratie van de ram bij elkaar gezeten. Hij werd met 12,5 week gecastreerd en daarna heb ik ze 3 weken apart gehouden.

 

Bij de meeste dierenartsen kan het vanaf 4 maanden of wanneer de ballen van je konijn zijn ingedaalt. 

 

Op die manier zijn er in het verleden al heel wat nestjes voorbij gekomen die niet de bedoeling waren hier op het forum. Vandaar dat dit dus ook echt niet het advies is. 

Zeker van konijntjes van winkels, waar je de exacte geboortedatum nooit weet, omdat de medewerkers maar wat schatten. Dan zit je er zo een week naast, met alle gevolgen (een tienerzwangerschap + nestje dus!) die er bij horen!

 

Dus dit is zeker niet aan te raden!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Op die manier zijn er in het verleden al heel wat nestjes voorbij gekomen die niet de bedoeling waren hier op het forum. Vandaar dat dit dus ook echt niet het advies is. 

Zeker van konijntjes van winkels, waar je de exacte geboortedatum nooit weet, omdat de medewerkers maar wat schatten. Dan zit je er zo een week naast, met alle gevolgen (een tienerzwangerschap + nestje dus!) die er bij horen!

 

Dus dit is zeker niet aan te raden!

 

 

ik zeg ook niet dat het aan te raden is en die mijn konijnen komen zeker niet uit een dierenwinkel😱

 

zo is het bij mij gegaan en dit raadde de dierenarts aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei bibi&bobo:

ik zeg ook niet dat het aan te raden is en die mijn konijnen komen zeker niet uit een dierenwinkel😱

 

zo is het bij mij gegaan en dit raadde de dierenarts aan.

 

Dan nog vind ik het een slecht advies, en zou ik toch voorzichtig zijn om dat te delen met andere mensen. Dat het bij jou goed is gegaan, wil namelijk niet zeggen dat dat altijd zo is. Ik ken genoeg gevallen waarin het mis ging.

  • Verward 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .