Ga naar inhoud

Hoeveel voer voor een jong konijntje


Rianne1979!

Aanbevolen berichten

Wij hebben een jong konijntje, Ollie van 9 weken oud. Hij eet supergoed maar toch twijfel ik of hij voldoende krijgt. Kunnen jullie even met me meedenken? Zijn volwassen gewicht zal rond de 2 kilo liggen.

 

Ollie krijgt smorgens 15 gram science selective Young

Rond 17 uur flink wat groenten, een voerbakje flink vol (vandaag met witlof, rucola en andijvie) 

Rond 22 uur nog een keer 10 gram brokjes

 

Natuurlijk onbeperkt kruidenhooi. Hij eet zijn blindedarm keutels heel goed, kom ze nooit tegen in zijn kooi.

 

Ik vraag me af of het voldoende is wat hij krijgt of dat ik hem echt te weinig aan het voeren ben?

 

Op dit moment is meneertje nog alleen. Hij mag eerst op visite bij de dierenarts en daarna gaan we op zoek naar een vriendinnetje voor hem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat volwassen gewicht van 2kg bepaald door een dierenarts?

Je voert hem nu 25 gram brokken per dag. Voor de meeste brokken (iig de science selective adult, die young weet ik niet precies) staat een richtlijn van 20 gr per kg lichaamsgewicht, dan zou je hem dus 40 gr per dag kunnen geven.

Het is goed dat hij zijn blindedarmkeutels opeet en goed hooi eet. Je zou het dus in stapjes kunnen ophogen, bijv. 5 gram meer en dat een paar dagen aanhouden. Blijft hij goed hooi eten en liggen er geen blinde darm keutels, dan heb je een goede balans gevonden.

Meestal is 20gr per kg lichaamsgewicht wel wat aan de hoge kant, zeker als je er ook veel groente bijvoert. Veel mensen op het forum voeren tussen de 10 en 15 gr per kg, dus dan is de 25 gram die je nu voert helemaal prima. Gewoon even wat uitproberen dus.

 

Het is wel belangrijk dat het volwassen gewicht bepaald is door een dierenarts. In dierenwinkels bijv. is de kennis van konijnen vaak echt niet op orde en ook fokkers zeggen vaak dingen waarvan ze denken dat die mensen ertoe aanzetten om een konijn te kopen (ze zeggen bijvoorbeeld het ras Nederlandse Hangoor Dwerg te verkopen, en de standaard van dat ras is max. 2 kg, dus zullen ze zeggen dat het volwassen konijn 2kg zal wegen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me prima. 5 gram erbij zou ook nog wel mogen, wel even in de gaten houden of hij zijn blindedarmkeutels blijft opeten. Als die blijven liggen  dan is dat vaak een teken dat het konijn tebeel biks krijgt. De aanbevolen hoeveelheid die op de zak staat vind ik erg veel. Onbeperkt hooi is uiteraard belangrijk, en groente is prima, wel nieuwe soorten voorzichtig opbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .