Ga naar inhoud

witte kool gegeten


bibi&bobo

Aanbevolen berichten

hoi

ik geef mijn konijnen altijd in de ochtend biks en in de avond groenvoer, we hadden sla over van het avondeten. Ik had dus een bakje gegeven met een beetje van die zak sla, maar toen ik weer naar binnen ging en de zak las, stond er op: ijsbergsla, radicchio en witte kool.... 

van ijsbergsla hebben ze nooit iets gehad, van radicchio ook niet... maar een konijn mag dus geen witte kool hebben. Is het heel erg dat ik het nu heb gegeven... want toen ging kijken was het bakje al leeg. 

Normaal zoek ik echt ALLES op of ze het wel mogen hebben en dit x dus niet omdat ik er niet vanuit ging dat er iets "giftigs" tussen zou zitten. 

Ik ging net > 2 uurtjes later even kijken, en ze rennen nog vrolijk rond.... 

 

ik lees op internet alles over gasbuikjes etc... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je hoeveel kool ze ongeveer gegeten hebben, hoe groot het aandeel kool was in de mix?

 

Kool kan inderdaad gas veroorzaken bij konijnen die er gevoelig voor zijn. Met een beetje geluk hebben ze dus maar weinig kool gegeten en zijn ze er niet gevoelig voor.

Het beste wat je nu kunt doen is goed op je konijnen blijven letten. Als ze stoppen met eten moet je naar een dierenarts gaan. Die geven dan een middel om de darmen op gang te houden en kunnen je het beste advies geven wat je konijn nodig heeft (wel/niet dwangvoeren, kijken of het konijn zichzelf op temperatuur kan houden, etc.).

Zelf kun je dus niet meer doen dat ze goed in de gaten blijven houden.

Hopelijk valt het allemaal mee.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei happy211:

Weet je hoeveel kool ze ongeveer gegeten hebben, hoe groot het aandeel kool was in de mix?

 

Kool kan inderdaad gas veroorzaken bij konijnen die er gevoelig voor zijn. Met een beetje geluk hebben ze dus maar weinig kool gegeten en zijn ze er niet gevoelig voor.

Het beste wat je nu kunt doen is goed op je konijnen blijven letten. Als ze stoppen met eten moet je naar een dierenarts gaan. Die geven dan een middel om de darmen op gang te houden en kunnen je het beste advies geven wat je konijn nodig heeft (wel/niet dwangvoeren, kijken of het konijn zichzelf op temperatuur kan houden, etc.).

Zelf kun je dus niet meer doen dat ze goed in de gaten blijven houden.

Hopelijk valt het allemaal mee.

Tot nu toe valt het gelukkig mee :) Ik denk ook niet dat ze heel veel er van hebben gehad, ik had maar een bodempje in het bakje gedaan en daar zat dus ook nog ijsbergsla en radiccio in. Ze eten en drinken nog gewoon en ze rennen nog rond. 
bedankt voor je reactie 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witte kool is niet giftig, dus in die zin niet iets om je heel erg zorgen om te maken. Het kan diarree of een gasbuikje geven, want het is wel een vaste koolsoort. Als er nu nog niets aan de hand is, verwacht ik ook niet dat dat nog gaat komen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig!

 

Het is niet zo dat ze het nooit mogen hebben hoor, je moet er gewoon voorzichtig mee zijn. Als je konijnen gevarieerd groenvoer gewend zijn is de kans dat ze er last van krijgen minimaal. Er zijn genoeg konijntjes die er prima tegen kunnen, als je het met mate en in een gevarieerde groenvoerschotel geeft. 

 

Maar er zijn ook genoeg konijnen die wat gevoeliger zijn op de darmen, voor diarree en gasbuikjes, en dan is het een groenvoer soort die je beter kan mijden.  Maar het valt dus niet in de categorie giftige planten wat mij betreft.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .