Ga naar inhoud

Voedster laat ram niet met rust


Cjacolien

Aanbevolen berichten

Ik zit met me handen in het haar! 

Heb een dwerg voedster en ex ram. Aan het begin heeft de voedster de ram aangevallen. Maar na een 2 weken rustig aan elkaar laten wennen de beste vriendjes. Nu zijn we 3 maand veder en de voedster is uit het niets begonnen op om de ram te rijden en continu weg aan het jagen door kleine hapjes te geven in zijn kont. En ram is zo onderdanig dat hij niks doet maar ram is nu helemaal uit geput gaat nu al 4 dagen zo. Heb ze nu op advies da uitelkaar omdat ram het dood op was. Voedster is altijd al de baas geweest.  Ik weet niet meer wat ik moet doen. Is de ram dan te onderdanig voor de ram ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zijn ze in de puberteit. Ze kunnen dan erg heftig worden qua karakter. Daar is niet echt een oplossing voor, al zou castratie wel wat kunnen helpen. Maar zelf heb ik een gecastreerde dame van zes maandjes in huis, ze pubert vrolijk door, ook zonder baarmoeder en eierstokken. Het kan ook best nog even duren tot de hormonen wat meer zijn gekalmeerd ook na castratie, wel een paar maanden. Hoewel ik castratie van voedstertjes altijd een goed idee vind geeft het je in dit geval geen garantie dat het je probleem oplost. Jonge konijntjes vinden elkaar bijna altijd lief, de problemen ontstaan eigenlijk altijd in de puberteit. De karakters gaan zich vormen en het kan zijn dat je konijnen geen goede match blijken te zijn. Ik zeg niet dat dat bij jouw konijnen zo is, maar je moet rekening houden met de mogelijkheid. Het is slim om alvast na te denken over een plan b. Als blijkt dat ze elkaar echt niet zo leuk meer vinden, mogen ze dan allebei een eigen maatje uitzoeken bij de opvang en ga je voor twee koppels? Of ga je er eentje omruilen bij een opvang? Konijnen worden helaas niet graag uitgehuwelijkt en willen een partner die goed bij hen past qua karakter, daarom is het belangrijk dat er goed naar de karakters en de klik gekeken wordt. Bij jonge konijntjes kun je dat helaas echt nog niet zien.

 

Voor nu, als je echt veel stress ziet bij je ram zou ik ze ook uit elkaar halen, als hij wel nog goed eet en rustmomenten kan pakken zou ik het niet doen. Het is niet erg dat hij niets terugdoet, ik zou het enger vinden als hij dat wel zou doen, dan heb je meer kans op vechten. Maar sneu is het wel en hij moet natuurlijk niet compleet van slag raken ervan. Dat kun jij het beste inschatten hoe hij er bij zit, jij kent hem het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Eefje:

Dan zijn ze in de puberteit. Ze kunnen dan erg heftig worden qua karakter. Daar is niet echt een oplossing voor, al zou castratie wel wat kunnen helpen. Maar zelf heb ik een gecastreerde dame van zes maandjes in huis, ze pubert vrolijk door, ook zonder baarmoeder en eierstokken. Het kan ook best nog even duren tot de hormonen wat meer zijn gekalmeerd ook na castratie, wel een paar maanden. Hoewel ik castratie van voedstertjes altijd een goed idee vind geeft het je in dit geval geen garantie dat het je probleem oplost. Jonge konijntjes vinden elkaar bijna altijd lief, de problemen ontstaan eigenlijk altijd in de puberteit. De karakters gaan zich vormen en het kan zijn dat je konijnen geen goede match blijken te zijn. Ik zeg niet dat dat bij jouw konijnen zo is, maar je moet rekening houden met de mogelijkheid. Het is slim om alvast na te denken over een plan b. Als blijkt dat ze elkaar echt niet zo leuk meer vinden, mogen ze dan allebei een eigen maatje uitzoeken bij de opvang en ga je voor twee koppels? Of ga je er eentje omruilen bij een opvang? Konijnen worden helaas niet graag uitgehuwelijkt en willen een partner die goed bij hen past qua karakter, daarom is het belangrijk dat er goed naar de karakters en de klik gekeken wordt. Bij jonge konijntjes kun je dat helaas echt nog niet zien.

 

Voor nu, als je echt veel stress ziet bij je ram zou ik ze ook uit elkaar halen, als hij wel nog goed eet en rustmomenten kan pakken zou ik het niet doen. Het is niet erg dat hij niets terugdoet, ik zou het enger vinden als hij dat wel zou doen, dan heb je meer kans op vechten. Maar sneu is het wel en hij moet natuurlijk niet compleet van slag raken ervan. Dat kun jij het beste inschatten hoe hij er bij zit, jij kent hem het beste.

Heb ze inmiddels uit elkaar ram had geen moment rust. En is dood op. Helaas kan ik geen 2 koppels konijnen houden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vervelende hieraan is dat je weet dat pubergedrag tijdelijk is, maar het is wel lang tijdelijk. Het kan wel tot een leeftijd van anderhalf jaar duren, maar het kan ook rond de leeftijd van een jaar afgelopen zijn, of minder heftig worden. Dat is zo verschillend per konijn, daar valt weinig over te zeggen, behalve dat het als ze twee is toch echt over zou moeten zijn. Maar dan nog zou het kunnen dat het gewoon geen goede match is, dit zijn helaas de risico's van jonge konijntjes nemen. Je ram kan ook nog gaan puberen, wat de hele verstandhouding weer kan veranderen, in goede of slechte richting. Mijn ex ram begon pas te puberen toen hij 7 maanden was 🤷.

 

Al met al heb je op geen enkele manier garanties, omdat het twee pubers zijn kan het alle kanten op. Ik denk dat ik zelf beide konijntjes naar een goede opvang zou brengen en ze daar samen op koppelvakantie sturen, dan kunnen zij de dynamiek tussen die twee beoordelen en bepalen wat het beste voor ze is, samen verder of toch uit elkaar en een ander maatje zoeken. Dat advies zou ik dan volgen. In de opvang zitten super veel konijntjes, ze vinden sowieso een match. Mocht er uiteindelijk toch weer trammelant komen dan kun je altijd op de opvang terugvallen.

Ik weet niet waar je woont, maar ik kan je de konijnenherberg en knijn en Ko van harte aanbevelen. Het is ook zeker de moeite waard om voor zoiets even een stukje langer in de auto te zitten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .