Ga naar inhoud

Konijn op leeftijd onzindelijk


lindelies

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Mijn konijn Floris wordt over een paar maanden 10 jaar oud. Sinds enige tijd valt het mij op dat hij steeds wat minder zindelijk wordt. Waar hij tot een jaar geleden zijn behoefte (poepjes en urine) allemaal in één wc deed, is dit in het afgelopen jaar veranderd. Het begon langzaam met ook poepjes en plas voor het konijnentoilet. Vervolgens lag het verspreid over het hele nachthok (waar zijn toilet ook in staat). Af en toe kwam er dan ook plas en poepjes in zijn etensbak terecht die daar ook staat. 

Nu merk ik in de laatste maanden dat het heel hard achteruit gaat. Er wordt nog steeds goed gegeten en gedronken en hij sprint lekker door zijn hok en ren. Ook het trappetje op en af lijkt (nog) geen probleem te zijn. Wel is het zo dat inmiddels de plas overal verspreid over het hok en de ren te vinden is en dat ik op steeds meer plekken poepjes tegenkom (ook in het daghok en onder het hok).

 

Nu weet ik dat honden op leeftijd steeds meer ongelukjes kunnen krijgen, maar over konijnen kan ik hier niet viel over vinden. Wat is jullie ervaring? 

 

Zijn huidige toilet is een hoog toilet. Kan dat ook een probleem vormen?

 

Zijn er goede oplossingen? Inmiddels ligt wekelijks in het hele hok en zo ook op het houten tussengedeelte en op het trappetje plas.

 

Graag hoor ik van jullie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je al met hem bij de dierenarts geweest voor controle? Bij konijnen komen nierproblemen en problemen aan de urinewegen wel veel voor (niet zozeer alleen op oude leeftijd). Het is bij konijnen niet zo heel voor de hand liggend dat het komt omdat simpelweg de spieren zwakker worden door ouderdom, zoals bij oudere honden volgens mij wel zo is. Hij kan best nierstenen of een blaasontsteking hebben, of EC. Dat is voor konijnen aannemelijker. Ik zou het dus zeker goed laten onderzoeken bij een konijnkundige dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .