Ga naar inhoud

Steriliseren


Lolalola

Aanbevolen berichten

Goedeavond,

 

Ik heb 2 voedsters van 3,5 jaar oud. Een teddy dwerg en een Nederlandse dwerg hangoor. Mijn dwerg hangoor heeft veel last van schijn zwangerschap en is dan ook lekker humeurig. Verder is ze hand tam en wilt ze graag geknuffeld worden. 
 

Ik kom net van de dierenarts af omdat ze dikker is en veel meer drinkt naar mijn gevoel. Ze hebben bloed afgenomen en onderzoek gedaan en alles was goed. De dierenarts denkt dat ze last heeft van haar hormonen ook omdat ze vaak schijn zwanger is en adviseert om de eierstokken weg te halen. Ik kan me hier wel wat bij voorstellen om dat ze soms echt van die puber buien kan hebben. Maar dit heeft ze al haar hele leven. 
 

Ik heb alleen gelezen dat de narcose bij konijnen nog wel eens een ding kan zijn. Daarom vraag ik mij af wie ervaring met narcose heeft bij konijnen en wat jullie zouden doen? 
 

alvast bedankt! 🐰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen probleem hoor bij een gezond konijn. Bovendien voorkom je er baarmoederkanker mee, dat krijgen veel voedsters op latere leeftijd. Alle voedsters die ik gehad heb zijn gecastreerd en zijn daar prima doorheen gekomen, ook door andere operaties. Er is altijd een klein risico bij een operatie, maar het risico op kanker is echt veel groter! Zorg wel dat je naar een goede konijnkundige dierenarts gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij narcose is er natuurlijk altijd een risico, dat vond ik ook eng toen ik mijn voedster liet castreren. Steriliseren is echt alleen de eierstokken weghalen, en castreren ook de baarmoeder eruit.
Als je haar dan wil laten steriliseren zou ik ook meteen die baarmoeder weg laten halen: dan kunnen daar later ook geen tumoren in groeien. De kans dat die er groeien bij konijnen vanaf 4 jaar is echt groot, volgens mij zo'n 75% zelfs.

Om die reden heb ik ook mijn voedster gecastreerd... Ik vond het zelf verschrikkelijk, maar ben achteraf blij dat ik het heb gedaan. Ze is stukken minder chagrijnig en veel aaibaarder dan eerst. En die mogelijke nare problemen met eierstokken en baarmoeders hebben we nu gelukkig niet meer.

Ze moest er wel een aantal dagen van bijkomen en voelde zich zichtbaar niet lekker, maar binnen een week was ze weer de oude. Het lijkt alsof ze het allemaal weer vergeten is.

 

Ik zou het dus wel doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval zou ik haar wel laten castreren (dat betekent dat ze alles eruithalen, eierstokken en baarmoeder). Ik heb mijn voedster ook op latere leeftijd laten steriliseren (6,5 jaar) en toen waren er al wat verdikkingen aan haar baarmoeder die op tumoren konden wijzen.

Zeker omdat jouw voedster veel last heeft van haar hormonen, zou ik het risico niet nemen, misschien is er nu al sprake van afwijkingen aan de baarmoeder.

 

Mijn voedster had verder ook nergens last waar je aan kon zien dat er dus iets aan de hand was met de baarmoeder behalve dat ze vaak schijnzwanger was. Ze is de narcose heel goed doorgekomen en begon dezelfde dag al wat te eten. Dus het verschilt een beetje per konijn hoe ze op de narcose reageren, maar meestal komen ze er weer gewoon goed bovenop.

 

Als ze zo vaak schijnzwanger is, zal dat misschien ook wel zorgen voor onrust binnen je koppel, zeker als het gaat om twee voedsters. Dan kan het bovenop alle voordelen voor de gezondheid dus ook nog een positief effect hebben op de relatie tussen je konijnen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies is ook doen! Mijn voedster is augustus 2020 gecastreerd op 6 jarige leeftijd. De baarmoeder was al erg verdikt en zag er niet goed uit. Voor de castratie was ze ook erg hitsig en zat ze constant op mijn arm. Nu si dat verholpen en is ze echt een nog knuffelkonijn geworden dan ze al was.

Mijn konijn is dat jaar al 3 keer onder narcose geweest. Of het nou een hond, kat of konijn is de risico's blijven hetzelfde.

 

September 2020 zijn wij juist een konijn verloren aan zeer waarschijnlijk uitgezaaide baarmoederkanker door haar hele lijf. Zij was 5. Dus het advies is echt doen. Want als ze over de 4 jaar heen zijn is het risico echt te hoog. Laat dus niet alleen de eierstokken weghalen maar ook echt de baarmoeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel aanraden om bij castratie niet alleen de eierstokken weg te laten halen, maar ook de baarmoeder.

Hier staat veel uitleg waarom en hoe zo een ingreep verloopt:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Narcose is inderdaad altijd wel een risico voor konijnen, en dan vooral het herstel er na (het weer goed eten, de darmen aan de hang houden, temperatuur). Maar een konijn dat er gezond in gaat heeft gelukkig hele goede herstelkansen. Narcose is vooral heel spannend als een konijn er zwak in gaat, als er bijvoorbeeld al ernstige ziekte en gewichtsverlies is. Maar in dit geval, bij een preventieve ingreep, vallen de risico's heel erg mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .