Ga naar inhoud

Konijn eet niet (goed)


boeffie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

 

Gister merkte ik dat mijn konijn Vlekkie nuineens niet meer zichzelf was. Wilde niet eten en zat alleen nog maar in het nacht hok. Water en voer voor de neus gehouden toen. Heeft veel gedronken toen zat daarna raar te trillen. Eten wilde ze niet. Haar naar binnen gehaald en wat gewerkte brokjes gegeven. Zat daarna weer te trillen. Wilde binnen wel blaadje basilicum eten maar laag verder alleen te liggen. Omdat het al 20 uur was toch maar naar dierenarts gegaan toen. Helaas niet mijn eigen maar de dienstdoende dierenarts. Deze heeft haar buik gevoeld en vind dat ze geen gas had. Wel was tempratuur laag 37 graden. Dus moest haar bij een kruik zetten. Advies was wel haar buiten te houden omdat ze anders teveel stress zou krijgen van verandering omgeving. Hij heeft haar en pruik pijnstilling gegeven en ze heeft ook pijnstilling novacam gekregen en iets wat de darmen op gang moesten houden cisaral drops mee gekregen voor thuis. Thuis heb ik haar toch binnen gezet samen met haar maatje en snuggel safe. En op advies van dierenarts gedwangvoerd. Vanochtend wilde ze niet echt eten. Gaat veel liggen en is wat onrustig. Leek er wel beter uit te zien dan gister. En heb het trillen niet meer gezien. Heb haar nogmaals gedwangvoerd. Maar vraag mij toch af waarom dierenarts niet naar de darmen geluisterd heeft een de prik niet in een keer goed ging. Iets met dat konijn en dikkere huid hadden dan honden en katten en daardoor lastiger te prikken. Vraag mij nu af of ik nu gewoon even moet afwachten en haar de tijd moet geven beter te worden of toch beter nog even naar mijn eigen dierenarts langs moet gaan. Wat haar natuurlijk weer een hoop stress en kou gaat opleveren. Vandaar dat ik dacht ik vraag hier advies. Zo nog wel naar supermarkt voor peterselie ed. in de hoop dat ze daar lekker van gaat eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei dat klinkt niet heel goed.

Wel heel goed dat je toch binnen gehaald hebt, met ondertemperatuur altijd naar binnen, daar weegt de stress niet tegenop.

Verder belangrijk toch apart zetten, om goed te kunnen zien of er keutels komen. Als die er niet komen en ik denk niet dat het geval is, dan niet dwangvoeren. Wat het punt is als de boel verstopt zit en er komen geen keutels en je gaat dwangvoeren ga je de maag overladen, dan is het probleem nog veel groter. Belangrijk is dat de massa eerst op gang komt. Gas is heel vaak secundair aan andere klachten en regelmatig niet de oorzaak, bij nu geen gas kan er dus goed iets van verstopping/blokkade zijn. Heb je ook novacam mee gekregen voor thuis? Zo ja welke dosering? Heel vaak wordt een te lage dosering aangehouden. Verder zijn de Cisaral drops erg belangrijk te geven en als geen keutels zou ik persoonlijk ook iets van laxatract toevoegen. Het verliggen is duidelijke buikpijn. Beweging is daarnaast ook goed en biedt groenvoer aan, paardenbloemblad, andijvie, loof van wortel etc. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is gelukkig weer zelf gaan eten. Ging vanochtend eerst aan het stro en nu ook aan de citroen mellise, gras en paardebloem. Ze ligt ook niet meer de hele tijd. Dus denk dat het wel weer goed komt. 

Maar heb van dierenarts alleen noacam 1x daags 1,6 ml (hoeft vanavond pas omdat ze gister avond bij dierenarts pijnstilling gekregen had) en citral drops 3x daags 1ml mee gekregen. 

Maar zal de keutels goed in de gaten houden. En de eetlust natuurlijk.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even de keutels bekeken. Er liggen 2 soorten dus vermoed dat ze allebei wel keutelen. Liggen wat liggers normale keutels en donkerder iet kleinere keutels. Maar in combinatie met dat ze weer dingen eet zal er toch geen verstopping (meer) zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .