Ga naar inhoud

Probleem met 1 pootje


dongilles

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Bij Ginger zien we nu net dat hij een pootje strak tegen zijn lichaam heeft opgetrokken.

hij steunt er ook niet op.

verder eet en hupt hij gewoon rond en ligt languit maar t ziet er niet goed uit.

 

iemand die dit al eens eerder heeft gezien?

 

morgenvroeg bellen we de doktor maar misschien dat we nu al iets kunnen doen

1BC47670-26F8-45E0-A577-E670BC61720C.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de foto kan ik het niet super goed zien... Maar een konijn dat zijn poot omhoog houdt betekent vaak niet iets goeds, dat doen ze niet zomaar. Misschien is er een simpele verklaring voor die makkelijk te verhelpen is, maar het is wel fijn als de dierenarts dat kan beslissen. Het kan ook dat er misschien een ontsteking zit die pijn doet, of misschien heeft hij zich bezeerd. Want zie je iets qua roodheid of zwellingen? Voor zover ik kan zien op de foto valt dat mee. De onderkant ziet er misschien iets gezwollen uit, maar dat kan ook aan het standpunt van de camera liggen.

Ik zou iig langs de dierenarts gaan, die helpen je wel verder. Tot die tijd gewoon goed in de gaten houden.

 

Dat je aan het pootje mag komen betekent vooral dat hij jou vertrouwt, niet per se omdat hij er geen last van heeft. Maar als hij voortdurend die pose aanhoudt lijkt me wel een signaal dat hij pijn of ongemakken heeft.

aangepast door Bambi&Fendi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beestje zal zeker wel pijn hebben maar het niet laten zien omdat het prooidieren zijn. 

 

Het ziet er in ieder geval uit als iets waarmee je zeker even langs de DA kunt gaan, wat je aangaf morgen sowieso te gaan doen.

 

Geef je morgen even een update over de stand van zaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt niet goed. Ik zou er vanaf blijven, konijnen laten niet gauw zien dat ze pijn hebben, dus het feit dat je kan zien dat die poot niet goed gebruikt wordt wijst al op pijn. Ze proberen hun kwetsbaarheden ontzettend te verbergen. Goed dat je vandaag naar de dierenarts gaat, ik ben benieuwd wat die zegt!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net naar de dierenarts geweest.

flink het pootje nagevoeld op een botbreuk maar niets kunnen vinden.

ze denkt dat het een verrekte spier is of iets gekneusd.

 

nu pijnstilling gekregen en controleren of t beter gaat.

 

Ik weet dat konijnenprooidieren zijn en daardoor hun pijn verbergen maar hier lijkt t echt alsof er niet aan de hand is.

hij ligt helemaal languit en relaxt, was zijn vriendinnetje, hupt in t rond, eet goed, en springt het wctje in en uit.

apart om te zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je gegaan bent. Er is geen foto gemaakt?

 

Dat er niets aan de hand lijkt klopt niet echt, want je ziet heel duidelijk dat hij er last van heeft, anders zou hij die poot niet steeds optrekken. Maar fijn dat hij zich verder wel gewoon gedraagt. Ik ben benieuwd of het met pijnstilling beter gaat en ook weer over gaat. Hou je ons op de hoogte? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze heeft hem volledig met de hand gecontroleerd. 
ze zei dat zonder narcose er geen goede foto gemaakt kan worden en wil geen narcose geven als het niet absoluut noodzakelijk is.


indien t met de pijnstilling niet beter ging moesten we weer contact opnemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen inderdaad goed voelen of er geen breuk zit. Ook doen ze allerlei bewegingen met het pootje. Dus ook zonder foto kunnen ze het heel goed bekijken. Ik heb er helaas ervaring mee. Ik hoop dat hij gauw opknapt mijn ervaring is dat met pijnstillers het na een dag of 2-3 weer beter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kort sedatiemiddel (ook wel eens een "roesje" genoemd) is genoeg voor een foto te maken, daar is geen complete narcose voor nodig. Hoewel het natuurlijk altijd risico heeft, is het risico wel minder groot als het maar voor korte tijd is. Bij gebitsbehandelingen en foto's maken, word vaak voor een kort sedatiemiddel gekozen in plaats van een complete narcose.  Tenminste dat is mijn ervaring. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Ginger gaat vanmiddag bij de dierenarts langs.

Hij maakt nog steeds geen gebruik van zijn pootje maar begint nu ook slechter te eten.

 

Normaal vliegt hij op eten af maar nu eet hij moeizaam enkele brokjes.

Ik had de brokjes in mijn hand en ipv eten begint hij mij te likken wat hij normaal niet doet.

Voelt dan echt alsof hij wilt zeggen; Help me.

Breekt mij hart 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ginger is door de zijn normale dierenarts gecontroleerd en die heeft geconstateerd dat het een probleem met zijn pees is.

Helaas zal dit lang duren (+/- 6 weken) voordat dit zal genezen.

dus we moeten afwachten.

 

De pijnstilling zorgt er waarschijnlijk voor dat hij minder eetlust heeft en daardoor wat minder eet.

Deze moeten we langzaam afbouwen tot een niveau waarop hij normaal eet.

 

Balen dus dat we op dit moment niet zo veel meer voor Ginger kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een update mbt Ginger en meteen een vraag.

 

Met het pootje is er nog geen vooruitgang maar Ginger eet wel een stuk beter. Op de banaan vloog hij af en groente en hooi gaat er goed in.


enige is de brokjes waar hij normaal echt dol op is worden amper gegeten. 2 of 3 brokjes eet hij maar.

iemand die dit herkend? Is een beetje selectieve verminderde eetlust

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken het van konijnen die gebitsproblemen zoals haakjes hebben, maar niet in deze situatie. Soms zie je het selectieve eten ook wel de eerste dagen na herstel van een operatie, maar trekt dat na een dag of 3 weer bij. Dan heb ik vaak het idee dat ze eten veel moeite vinden kosten en dus de dingen kiezen die ze het lekkerst vinden, of de meeste geur hebben. In zo een situatie heb ik toch wel het idee dat het juist door pijn komt. Is hij ook vers groenvoer gewend? Vaak is dat iets wat er nog wel goed in gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even een update over Ginger.

 

Met zijn pootje gaat het helaas nog steeds niet beter.

 

Wegens het slechtere eten hebben we de pijnstilling volledig afgebouwd.

Groente, fruit en hooi eet hij erg goed, wel wat selectiever. water drink hij een stuk meer, wellicht door het eten van meer hooi?

Brokjes eet hij nog steeds niet, ook niet als deze in een blauwe bes zitten, dan spuugt hij het brokje weer uit.

Vreemd omdat hij normaal helemaal wild van werd en niet te stoppen was.

 

Zijn algehele gedrag is ook veranderd, hij is een stuk rustiger en komt meer bij ons liggen waar hij normaal, volgens ons, te enthousiast voor was en begon rond te rennen.

Hij ligt een stuk minder bij zijn dominante vriendinnetje.

 

Met 1 achterpootje kan hij goed uit de voeten maar als ik soms zie hoe hij zijn goede achterpootje gebruikt ben ik bang dat dit niet lang goed gaat.

 

We zijn er niet gerust op dat het helemaal goed met hem gaat.

Erg lastig dat konijnen niet goed hun pijn uiten... 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .