Ga naar inhoud

Algemeen konijnen in de winter kou - topic!


Evee

Aanbevolen berichten

13 minuten geleden zei Evee:

snugglesafes opwarmen duurt eigenlijk best lang. Ach ja, wordt de magnetron (die we serieus eigenlijk alleen maar voor die dingen hebben) ook nog eens gebruikt. 

Valt tegen hé..? 
Ik moest net eerst het halve huis op zn kop zetten om het boekje van de magnetron te zoeken om te weten hoeveel watt dat ding is. Blijkt 900 te zijn. Gelukkig had ik de Snugglesafe al op 5 minuten gezet en niet langer voor ik ging zoeken, had al zo’n vermoeden dat het 900 was, anders had ik nu een gesmolten frisbee gehad. 😅

 

Zal blij zijn als het weer lente is. Zo’n graad of 20. Zonnetje erbij. Vogels die fluiten. Bloemetjes die bloeien (goed voor de hooikoorts 🤧 😆). Konijnen die lekker liggen te doezelen in de zon in de ren. Heerlijk, kan mezelf er nu al op verheugen daar weer bij te zitten op mn krukje in de ren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei JacB:

Valt tegen hé..? 
Ik moest net eerst het halve huis op zn kop zetten om het boekje van de magnetron te zoeken om te weten hoeveel watt dat ding is. Blijkt 900 te zijn. Gelukkig had ik de Snugglesafe al op 5 minuten gezet en niet langer voor ik ging zoeken, had al zo’n vermoeden dat het 900 was, anders had ik nu een gesmolten frisbee gehad. 😅

 

Dat had ik dus ook gedaan, staat er op de eerste pagina 'u kunt het serie nummer ook vinden op de sticker aan de binnenzijde van de deur'. Was me nooit opgevallen dat daar een sticker zat, en ja hoor,  daar staat dus ook gewoon de wattage op 🤣

aangepast door happy211
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat denken jullie zou Vlekje -10 aankunnen in een schuurtje? Ik twijfel. Ze zit goed in haar vacht en lijkt nu geen last te hebben van kou ze is gewoon nog een soort van blij. Ik ga morgenmiddag weg voor een nacht en moet dan beslissen of ik haar naar binnen haal of niet. Want de oppas durft dat niet. 

Het lijkt mij als ze vannacht goed doorkomt de komende 2 nachten ook wel goed komen. Want de temperatuur blijft ongeveer hetzelfde.

 

In het schuurtje is er ongeveer 2 graden verschil met buiten. Toen de storm begon nog voor het sneeuwen zat Vlekje om 20:00 uur middenin de wind. Het was toen echt heel koud en rond -5.

Ik vind het echt dilemma en het erop gokken is ook lastig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Merkt ze in het schuurtje iets van de wind? 

Nee bijna niet het tocht er heel lichtjes maar lang niet zo als buiten. 

Het is het nu precies -4. Nog steeds een blij en warm konijn. Ben wel een beetje bang voor vannacht maar goed het zou dan -8 moeten worden in het schuurtje. Dat kan ze nog wel aan denk ik. Mijn referentie is dat ze met -6 nog goed fuctioneerde en warm aanvoelde.

 

Snugglesafe zit in de magnetron nu terwijl ik dit typ. Ik vind het zo'n lastige gok..

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier waait het juist minder, het is hier ook -6, maar omdat er niet veel wind staat zijn de konijnen best actief geweest vannacht. Binkies op de bunnycam 😂 Ze zien er allemaal fit en goed uit. De snugglesafes had ik onder een dun laagje stro in de nachthokken gestopt en daar hebben ze gewoon bij gelegen. 

 

Ze moeten vandaag alleen wel een groot deel van de dag alleen zijn, dat is wel jammer want het water bevriest snel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlekje heeft het prima gedaan. Alleen hebben we toch besloten haar naar binnen te halen. Vooral omdat ik een nacht weg ben en de opas niet de zelfde zorg kan geven als ik.

Ik baal wel want eigenlijk kan ze wel nog 2 dagen buiten blijven. Maar als dat voor iemand anders en ook mijzelf niet zo'n fijn gevoel geeft is dit de enige optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijntjes zijn toch rare wezentjes. Het vriest dat het kraakt, en zo actief heb ik ze in tijden niet meer gezien 😁. Chibi wist gisteren niet waar ze haar energie moest laten. Rennen, springen binkies en Shep vond het allemaal wel goed zolang ze maar in rust haar hooi kon eten. Heerlijk 😁

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 hours ago zei JacB:

 

Zal blij zijn als het weer lente is. Zo’n graad of 20. Zonnetje erbij. Vogels die fluiten. Bloemetjes die bloeien (goed voor de hooikoorts 🤧 😆). Konijnen die lekker liggen te doezelen in de zon in de ren. Heerlijk, kan mezelf er nu al op verheugen daar weer bij te zitten op mn krukje in de ren. 

Ik kan ook letterlijk niet meer wachten! Met dit weer lijkt het nog zo ver weg...

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei pakyakker:

Vlekje heeft het prima gedaan. Alleen hebben we toch besloten haar naar binnen te halen. Vooral omdat ik een nacht weg ben en de opas niet de zelfde zorg kan geven als ik.

Ik baal wel want eigenlijk kan ze wel nog 2 dagen buiten blijven. Maar als dat voor iemand anders en ook mijzelf niet zo'n fijn gevoel geeft is dit de enige optie.

Ik zit nog steeds te dobben. Ik vind het zo lastig. Want binnen heb ik haar liever niet. 

Voordelen van binnen:

- kan de bunnycam erop zetten

- mijn zorgen zijn weg en geeft mij rust

- meer aandacht

- ik kan haar los laten lopen in de kamer waar ze staat als ik er bij ben

Nadelen:

- geen groot hok

- temperatuurverschilverschil voor als ze wel weer naar buiten moet

Voordelen van buiten:

- groter hok

- geen temperatuurverschil

Nadelen:

- geen bunnycam

- moet haar vaak controleren

 

Het koudst dat het hier vannacht is geweest was 8.7 dus in des schuur zal dat rond de - 6.5 zijn geweest. Aankomende nacht wordt hetzelfde verwacht.

Echt erg maar heb nog nooit over zoiets getwijfeld. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ik vergeef het mijzelf alleen nooit als ik dacht te denken dat ze het aan kan maar het toch niet zo was. 

Voor donderdagnacht doe ik haar sowieso naar binnen want -15 vind ik te risicovol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

@pakyakker Zit ze nu in de schuur met de -6.5? En hoe warm is het binnen waar je haar heen kan verhuizen? Ze is alleen he?

 

Klopt ze is helaas nog alleen en zit in een schuurtje. Geen stenen schuurtje eentje van hout, soort tuinhuisje. Ik geef haar welke elke avond een Snugglesafe. Ik heb geen bunnycam daar dus ik weet niet of ze er op gaat liggen, als ik 'm in het hok leg gaat ze er niet op liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waar zou je haar binnen zetten? Een onverwarmde (slaap)kamer?

 

Je zou bijvoorbeeld het raam van de kamer waar ze heen gaat open kunnen zetten, zodat op het moment van verhuizen de overgang niet zo groot is. Dan verhuis je haar en doe je het raam dicht. De temperatuur loopt dan weer langzaam op, maar dan is het niet zo een plotselinge overgang, maar geleidelijk.

Ik zou haar niet naar binnen halen naar een verwarmde ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

En waar zou je haar binnen zetten? Een onverwarmde (slaap)kamer?

Ja in een onverwarmde kamer inderdaad. De verwarming heb ik daar nu heel laag gezet zodat die niet bevriest. En het raam staat open zodat het daar wat kouder wordt.

Volgende week maandag wordt het overdag -1 en in de nacht -5 dus dan zou ze wel weer naar de schuur kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei WOKKY:

@pakyakker
Als je echt zo twijfelt, is er dan in huis geen onverwarmde kamer waar je des noods overdag af en toe zelfs even een venster open kan zetten zodat het verschil niet te groot wordt en jij je geen zorgen maakt?

Je hebt daar wel een punt eigenlijk is dat ook wat ik het liefste wil. Ik ben gewoon zo overbezorgd door alles wat er steeds gebeurd met haar. Slaap al nachten slecht omdat ik bang ben dat ze de kou niet aan kan.

Aan de andere kant ze is nu weer fit alleen kwakkelt ze af en toe dus zou ze op zich tot -10 wel aan moeten kunnen in een schuurtje. Dat wil ik dus ook niet ontnemen omdat ik zo overbezorgd ben. En ze heeft dus sinds deze zomer geen maatje meer waar ze tegen aan kan liggen dus dat maakt het ook allemaal kouder, door haar gezondheid is er nog steeds geen tijd geweest om er één voor haar te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Evee:

Dan zou ik haar voor je eigen gemoedsrust gewoon naar binnen verhuizen naar de onverwarmde kamer 🙂

Dan doe ik ook dat maar gewoon. Ik ben gewoon bang dat ik daar dan meer kwaad mee doe dan goed. Ik doe mijzelf alleen ook heel veel kwaad ermee. Alleen ja bij mij komt Vlekje eerste en dan pas ik zelf. Toch goed om misschien maar naar mijzelf te luisteren.

Heel erg bedankt voor het meedenken! Toch een beetje gezeur dit weer, maar dat is hoe mijn hoofd werkt.🥵

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik vond de kou en dan met name de straffe wind erbij, die het voor het gevoel nog véél kouder maakt, wel zorgelijk voor Koos maar hij heeft er geen last van blijkbaar.

Hij hupst vrolijk door de sneeuw en zijn nek voelt lekker warm aan dus dat zit wel snor.

Zonet weer een stelletje terrorvlokken gehad maar nu schijnt dan eindelijk de zon en de gure wind is ook weg gelukkig.

Straks na de koffie nog even de laatste sneeuwrestanten opruimen en hopelijk blijft het vanaf nu droog.

aangepast door Koosje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .