Ga naar inhoud

Het algemene vaccinatietopic 2021


Evee

Aanbevolen berichten

Een algemeen topic om alles over vaccinaties te bespreken! 

 

Wil je iets weten over vaccinaties, met de rest van het forum delen hoe het ging dit jaar, of weet je een vaccinatie-dag van een konijnenopvang waar je andere forumleden op wil attenderen? Deel het dan in dit topic! 

 

Meer informatie:

Lijst met meldingen waar myxomatose, VHS/RHD 1 en 2 zijn voorgekomen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/myxomatose-vhs-meldingen

Informatie over de drie ziektes: https://www.bunnybunch.nl/informatie/myxomatose-en-vhs-rhd-1-en-2-bij-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Evee:

 

De meeste konijnenbaasjes laten de inentingen tegen myxomatose / VHS/RHD 1 en 2 in het voorjaar zetten. De reden daarvan is dat de konijnen dan in de tijd van het jaar dat de ziektes het meest actief zijn (voorjaar / zomer) ook het best beschermd zijn. 

 

 

Weet je, eigenlijk stoor ik me altijd aan dit soort berichten.

 

Als het goed is laat je je konijnen inenten op het moment dat ze bij jou komen, of is dat door de konijnenopvang gedaan vlak voor de konijnen bij jou kwamen. Óf je laat ze inenten op het moment dat je er van overtuigd bent geraakt dat vaccineren belangrijk is.

 

Dat kan dus op elk willekeurig moment van het jaar zijn geweest. Het is belangrijk om vervolgens 12 maanden later het konijn weer in te laten enten, enz. De vaccinatie beschermt je konijn ook gewoon heel die 12 maanden, dus het is niet nodig om vervolgens te gaan schuiven om in het voorjaar uit te komen. Gewoon altijd na 12 maanden opnieuw laten inenten.

 

Het soort bovenstaand bericht creëert onrust bij konijnenbaasjes die hun konijnen op een ander moment dan in het voorjaar laten vaccineren. Sterker nog, sommige konijnenbaasjes zullen erdoor vaccinaties gaan uitstellen tot het voorjaar, waardoor hun konijnen dus een tijdje onbeschermd zullen zijn.  

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik had konijnen die rhd kregen in november... in de tijd dat ik nog niet aan vaccinaties deed. Ik was ze beiden in één dag kwijt! Volgens mij is het vochtige najaar ook ideaal voor virussen.  
Maar misschien komt dat idee doordat mensen dan ook eerder verkouden worden. 
Ik denk ook dat het niet zoveel uitmaakt wanneer je inent, als je het maar elk jaar om dezelfde tijd doet. 
Maar misschien is het zo dat ze meer antistoffen hebben tegen de ziekten vlak na de vaccinatie? En dat de hoeveelheid antistoffen afneemt naarmate het langer geleden is? Dat weet ik dus niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Lienappelsien:

 

Weet je, eigenlijk stoor ik me altijd aan dit soort berichten.

 

Als het goed is laat je je konijnen inenten op het moment dat ze bij jou komen, of is dat door de konijnenopvang gedaan vlak voor de konijnen bij jou kwamen. Óf je laat ze inenten op het moment dat je er van overtuigd bent geraakt dat vaccineren belangrijk is.

 

Dat kan dus op elk willekeurig moment van het jaar zijn geweest. Het is belangrijk om vervolgens 12 maanden later het konijn weer in te laten enten, enz. De vaccinatie beschermt je konijn ook gewoon heel die 12 maanden, dus het is niet nodig om vervolgens te gaan schuiven om in het voorjaar uit te komen. Gewoon altijd na 12 maanden opnieuw laten inenten.

 

Het soort bovenstaand bericht creëert onrust bij konijnenbaasjes die hun konijnen op een ander moment dan in het voorjaar laten vaccineren. Sterker nog, sommige konijnenbaasjes zullen erdoor vaccinaties gaan uitstellen tot het voorjaar, waardoor hun konijnen dus een tijdje onbeschermd zullen zijn.  

 

De tekst is gekopieerd uit het vorige vaccinatietopic, wat in het voorjaar - in maart dus - geopend was. Ik zal de zin aanpassen hoor! 

Maar... ik vaccineer nog steeds wel bij voorkeur in het voorjaar, omdat dan de beste bescherming valt in de periode dat de ziektes het meest actief zijn. De vaccinatie beschermt wel 1 jaar, maar bij hoge infectiedruk is er bij een aantal vaccins nog steeds het advies om het toch eerder dan dat jaar te herhalen (bijv. na 6 of 9 maanden). Ik geef zelf dus echt nog de voorkeur aan het voorjaar. Dus als ik een nieuw konijn krijg, dat op een ander moment gevaccineerd moet, probeer ik dat altijd wel richting het voorjaar te krijgen (door ze eerder te laten her-vaccineren).

 

Daarbij zijn in het voorjaar ook de meeste vaccinatiedagen via konijnenopvangen en dierenartsen - er is meer aandacht voor, vandaar dat toch echt veel mensen nog steeds in het voorjaar laten vaccineren. Zolang je het niet later dan het jaar dat het vaccin werkzaam gaat, is dat prima. Je kan dus wel eerder opnieuw laten vaccineren dan 12 maanden er tussen, maar het is niet aan te raden om het later pas te doen, want dan zijn ze niet goed beschermd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei mammafelina:

Pip is vorig jaar in de opvang op 12 april ingeënt.

Fluffy is vorig jaar op 25 april ingeënt.

Ik kan ze dit jaar toch wel gewoon samen in laten enten begin april?

 

Ja dat kan prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Maar hoe is goed is de werking van de vaccinatie dan in het voorjaar nog als je ze bijv. aan het eind van de zomer/begin najaar inent? Want ik ga er altijd vanuit dat een vaccinatie 12 maanden (goed) werkzaam is..

 

De werking is goed genoeg voor huisdierkonijnen om te zeggen het is 1 jaar geldig. Zo staat het in de bijsluiter. Ik zou de actuele bijsluiter wel even erbij moeten zoeken om te kijken wat nu het advies is bij hoge infectiedruk, volgens mij was het 6 maanden werkzaam, dan opnieuw vaccineren en is het bijgesteld naar 9 maanden. 

 

Dat is dus precies de reden dat ik de voorkeur aan het voorjaar geef, zeker waar ik woon, hier komen de ziektes elk jaar meerdere keren voor in de buurt. Nee ik heb geen opvang of fokkerij waardoor er veel konijnen op een kluitje zitten, dus in die zin geen hoge infectiedruk. Maar toch ben ik liever zeker in de periode dat het er het meest toe doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Evee:

 

De tekst is gekopieerd uit het vorige vaccinatietopic, wat in het voorjaar - in maart dus - geopend was. Ik zal de zin aanpassen hoor! 

Maar... ik vaccineer nog steeds wel bij voorkeur in het voorjaar, omdat dan de beste bescherming valt in de periode dat de ziektes het meest actief zijn. De vaccinatie beschermt wel 1 jaar, maar bij hoge infectiedruk is er bij een aantal vaccins nog steeds het advies om het toch eerder dan dat jaar te herhalen (bijv. na 6 of 9 maanden). Ik geef zelf dus echt nog de voorkeur aan het voorjaar. Dus als ik een nieuw konijn krijg, dat op een ander moment gevaccineerd moet, probeer ik dat altijd wel richting het voorjaar te krijgen. 

 

Top dat je het aanpast.

 

Misschien heeft vaccineren in het voorjaar een klein voordeel, maar in principe kan je toch het beste kijken wanneer het konijn is ingeënt, en het dan herhalen.

 

Eventueel kan je bij hoge infectiedruk dan bijvoorbeeld na 9 maanden inenten in plaats van 12 maanden. 

 

En het voorjaar is een ruim begrip. Tegen de tijd dat je konijn dan ingeënt moet worden is de werking van de vorige vaccinatie toch ook juist iets minder, dus dat zou je dan altijd ook juist in het voorjaar hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden zei Evee:

 

De werking is goed genoeg voor huisdierkonijnen om te zeggen het is 1 jaar geldig. Zo staat het in de bijsluiter. Ik zou de actuele bijsluiter wel even erbij moeten zoeken om te kijken wat nu het advies is bij hoge infectiedruk, volgens mij was het 6 maanden werkzaam, dan opnieuw vaccineren en is het bijgesteld naar 9 maanden. 

 

Dat is dus precies de reden dat ik de voorkeur aan het voorjaar geef, zeker waar ik woon, hier komen de ziektes elk jaar meerdere keren voor in de buurt. Nee ik heb geen opvang of fokkerij waardoor er veel konijnen op een kluitje zitten, dus in die zin geen hoge infectiedruk. Maar toch ben ik liever zeker in de periode dat het er het meest toe doet.

 

Jij hebt het hier over de Filavac K C+V, maar aangezien de Nobivac Myxo-RHD niet meer geproduceerd wordt zou ik vaccineren met dit vaccin sowieso niet meer aanraden omdat er dan geen bescherming tegen myxomatose is. Dit is bij mijn weten het enige vaccin dat zo expliciet die hoge infectiedruk benoemt en een ander advies geeft voor herhaling dan de immuniteitsduur. Bij de Eravac werd eerst een immuniteitsduur van zes maanden aangegeven, dit is n.a.v. meer onderzoek bijgesteld naar negen maanden. Ook dit vaccin is niet meer actueel. De Nobivac Myxo-RHD Plus noemt in de bijsluiter een immuniteitsduur van twaalf maanden en adviseert jaarlijks herhalen. 

 

Ze mogen niet zomaar in een bijsluiter zetten dat iets een jaar werkt als dat niet zo is, ik geloof er zelf niet zo in dat het vaccin bijv. na tien maanden niet zo effectief meer is. Wij houden bij vaccineren gewoon het schema van het individuele konijn aan. Een groot deel van mijn eigen konijnen gaat in juli, maar heb er ook twee die in oktober aan de beurt zijn, eentje in december, eentje in januari etc. 

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Dollie:

 

Jij hebt het hier over de Filavac K C+V, maar aangezien de Nobivac Myxo-RHD niet meer geproduceerd wordt zou ik vaccineren met dit vaccin sowieso niet meer aanraden omdat er dan geen bescherming tegen myxomatose is. Dit is bij mijn weten het enige vaccin dat zo expliciet die hoge infectiedruk benoemt en een ander advies geeft voor herhaling dan de immuniteitsduur. Bij de Eravac werd eerst een immuniteitsduur van zes maanden aangegeven, dit is n.a.v. meer onderzoek bijgesteld naar negen maanden. Ook dit vaccin is niet meer actueel. De Nobivac Myxo-RHD Plus noemt in de bijsluiter een immuniteitsduur van twaalf maanden en adviseert jaarlijks herhalen. 

 

Ze mogen niet zomaar in een bijsluiter zetten dat iets een jaar werkt als dat niet zo is, ik geloof er zelf niet zo in dat het vaccin bijv. na tien maanden niet zo effectief meer is. Wij houden bij vaccineren gewoon het schema van het individuele konijn aan. Een groot deel van mijn eigen konijnen gaat in juli, maar heb er ook twee die in oktober aan de beurt zijn, eentje in december, eentje in januari etc. 

 

Ik dacht dat de Nobivac Myxo-RHD Plus ook een kortere werking had bij hoge infectiedruk? Maar dat is daarbij dus niet meer aan de orde begrijp ik? Dan is dat wel een stuk handiger en dan is in het voorjaar inenten ook inderdaad niet meer nodig (hoewel je dan nog steeds de vaccinatiedagen hebt, maar dat is dan eigenlijk ook raar, dat die niet vaker in een jaar zijn).  

 

Ik denk dat jij regelmatig genoeg bij een dierenarts komt, om het op het moment te doen dat het voor dat konijn nodig is. Maar ik moet toch een eindje rijden, en vind koppels uit elkaar trekken ook stress geven, ik vind het dus het meest handig om het wel zo veel mogelijk samen te doen. Ik zou het dus wel naar 2 of 1 momenten in een jaar willen "trekken" om praktische redenen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dát snap ik wel en vind ik persoonlijk ook toch nog steeds fijner, al worden ze meestal thuis gevaccineerd maar puur voor het overzicht. Maar wanneer dat moment is maakt me niets uit. 

 

Ik kan me niet herinneren dit ooit gelezen te hebben over de Plus. Ik had nog een papieren bijsluiter uit een leeg doosje van de laatste ronde liggen daar staat bovenstaande in, maar op de foto van de bijsluiter die ik in maart kreeg van dierenarts staat exact hetzelfde zie ik. 

 

Vaccinatie dagen hoor ik overigens eigenlijk steeds minder over moet ik zeggen. Maar misschien is dat ook regio gebonden of puur dit jaar covid gerelateerd. (nou ja vorig jaar) 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heel klein beetje schuiven om je konijnen vervolgens tegelijk in te kunnen laten enten lijkt me ook geen probleem inderdaad. Je moet er dan natuurlijk wel voor zorgen dat een konijn niet te laat zijn vaccinatie krijgt, of al véél te snel weer. 

 

Do was vorig jaar door de opvang in december (2019) ingeënt, en Jerry is altijd in oktober aan de buurt. Dat scheelt 2 maanden, dus in 2020 heb ik Do iets eerder in laten enten zodat ze voortaan tegelijk kunnen.

 

Maar Jerry’s vorige vriendinnetje, Rosa, was destijds door de opvang in juli ingeënt. Het jaar daarna heb ik Rosa gewoon weer in juli in laten enten en Jerry in oktober. 

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen, ik werd inderdaad ook bang door die zin @Lienappelsien Ik heb Vlekje nooit laten inenten tot september 2020. Ik heb toen doordat inderdaad heel erg getwijfeld of ik niet moest wachten tot het voorjaar. Ik heb het destijds toen ook gevraagd in dat topic of het niet verstandig was om te wachten. Het kan dus heel veel verwarring geven. Blij dat het is aangepast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-1-2021 at 18:25 zei Lienappelsien:

 

Weet je, eigenlijk stoor ik me altijd aan dit soort berichten.

 

Als het goed is laat je je konijnen inenten op het moment dat ze bij jou komen, of is dat door de konijnenopvang gedaan vlak voor de konijnen bij jou kwamen. Óf je laat ze inenten op het moment dat je er van overtuigd bent geraakt dat vaccineren belangrijk is.

 

Dat kan dus op elk willekeurig moment van het jaar zijn geweest. Het is belangrijk om vervolgens 12 maanden later het konijn weer in te laten enten, enz. De vaccinatie beschermt je konijn ook gewoon heel die 12 maanden, dus het is niet nodig om vervolgens te gaan schuiven om in het voorjaar uit te komen. Gewoon altijd na 12 maanden opnieuw laten inenten.

 

Het soort bovenstaand bericht creëert onrust bij konijnenbaasjes die hun konijnen op een ander moment dan in het voorjaar laten vaccineren. Sterker nog, sommige konijnenbaasjes zullen erdoor vaccinaties gaan uitstellen tot het voorjaar, waardoor hun konijnen dus een tijdje onbeschermd zullen zijn.  

Ik heb mijne in de winter laten vaccineren. Beter te vroeg dan te laat denk ik altijd. Want het duurt ook 3-4 weken voordat de vaccinatie optimaal werkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Je vaccineert tegen deze 3 ziekten omdat ze lastig te behandelen zijn, maar ook omdat ze zo ontzettend besmettelijk zijn. Je kunt ze bijvoorbeeld aan je kleding of schoenen mee naar binnen nemen als je bijvoorbeeld in het bos bent gaan wandelen waar besmette wilde konijnen kunnen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Maandag mogen Kliko en Rummikub voor hun vaccinatie. Voor Kliko twee maanden te vroeg, maar dan lopen ze in ieder geval gelijk. 
Ben wel heel benieuwd of Rummikub zich een beetje laat vangen om in de transportbak te gaan, is ze bij mij nog nooit in geweest. Gelukkig moeten we rond etenstijd, dus dan zitten ze midden in de ren ipv achter het hok 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago zei Eefje:

Voerbak in de box zetten? Wie weet stapt ze er dan gewoon in.

Kan niet, ik heb een ‘bovenlader’, dus ze kunnen er niet zelf instappen. Had zo’n andere box, maar die vertrouwde ik niet helemaal met 2 konijnen er in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat vangen ging verassend goed! Ik had ze binnen een minuut met z’n tweeën in de bak zitten. Ben nu €145 armer, maar twee gevaccineerde konijnen rijker. Laat het voorjaar en de zomer maar komen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .