Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2021 - slowchat konijnen algemeen

Evee

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, Lienappelsien zei:

Ik zag Nala in eerste instantie ook niet haha. Toen ik het onderschrift las ging op zoek naar het vierde konijn

🙂

Haha, dat had ik ook! 

Ik had vrijdag de konijnenopvang gemaild, kreeg al snel een reactie terug. Daarna foto's van de ren gemaild, en daarna bleef het stil. Vanmorgen nog maar een keer de konijnenopvang gemaild, het bleek dat ze vrijdag wél weer hadden geantwoord maar vergeten waren het ook te versturen! 🤣 In ieder geval kunnen we Zoetje aanstaande zondag brengen, en ik vermoed dat we haar dan net voor of net na kerst kunnen ophalen. Mét nieuwe lover! 🐰🐰

• Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-12-2021 om 15:26, Jamesthebunnybutler zei:

Een van mn konijnen knaagt sinds gisteren aan de tralies van de ren. De ren staat altijd open en inmiddels durft ze er ook buiten te komen. 

Zou het verveling zijn? Speeltjes toont ze niet echt interesse in. 

aangepast door GijsB
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook aandacht trekken zijn... hier staat ook alles open, maar als er eten moet komen, doen ze van alles om mijn aandacht te trekken. O.a. aan dingen knagen en springen.

Wissel je van ruimte, als in gaat de ren ook wel eens dicht als je er niet bent, of 's nachts? Er staat wel altijd open, maar toch even checken of je bedoeld, als je thuis bent, of ook als je er niet bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonet begon ze aan de tralies te knagen op het moment dat ik net groenvoer en brokjes had gegeven (die nog niet op waren). 

De ren staat tegenwoordig 24\7 open, maar echt ver bij de ren vandaan durft ze niet te komen, maximaal een halve meter erbij vandaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, GijsB zei:

Een van mn konijnen knaagt sinds gisteren aan de tralies van de ren. De ren staat altijd open en inmiddels durft ze er ook buiten te komen. 

Zou het verveling zijn? Speeltjes toont ze niet echt interesse in. 

Als ik het zo hoor denk ik ook aan verveling. Het kan hoor, dat ze geen interesse toont in de speeltjes. Je kan even uitzoeken wat voor speeltjes ze nou leuk vind.

Ik had een tijdje geleden ook last van Punky die ging tralieknagen. Vanaf dat ie een vriendinnetje had is dat helemaal gestopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je geluk @Punky punk Hier hebben ze elkaar dat soort gedrag aangeleerd!!!

Volgens mij is het konijn waar het om gaat het nieuwe vriendinnetje van het andere konijn, toch? Dus een maatje gaat het helaas niet oplossen.

Ik zou vooral eens een tijdje observeren wanneer ze dit gedrag vertoont en of daar iets uit af te lezen valt. Verveling kan, misschien vindt ze het wel in de weg staan... je weet het niet 🤷‍♀️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb ook tijdelijk een konijn gehad dat ontzettend tekeer ging tegen tralies. Zelfs als de de hele kamer had en er nog een paneel in de hoek stond te niksen ging ze daar op tekeer. Beestje had ook haar eerste maanden in een veel te klein kooitje opgesloten gezeten, het leek aangeleerde frustratie. Alle panelen weg, konijntjes in de hele kamer en frustratie weg 🙂. Maar dat moet wel kunnen natuurlijk. Als de ren toch altijd open staat zou ik hem ook gewoon weghalen, staat ook mooier in de kamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Okki zei:

Haha, dat had ik ook! 

Ik had vrijdag de konijnenopvang gemaild, kreeg al snel een reactie terug. Daarna foto's van de ren gemaild, en daarna bleef het stil. Vanmorgen nog maar een keer de konijnenopvang gemaild, het bleek dat ze vrijdag wél weer hadden geantwoord maar vergeten waren het ook te versturen! 🤣 In ieder geval kunnen we Zoetje aanstaande zondag brengen, en ik vermoed dat we haar dan net voor of net na kerst kunnen ophalen. Mét nieuwe lover! 🐰🐰

Spannend! Heb je al een of meerdere kandidaten op het oog? Je moet vast zelf nog aan het idee wennen, zo kort na Wannes. Maar voor Zoetje is het natuurlijk fantastisch dat ze straks weer een maatje heeft 🙂 

19 uren geleden, GijsB zei:

Zonet begon ze aan de tralies te knagen op het moment dat ik net groenvoer en brokjes had gegeven (die nog niet op waren). 

De ren staat tegenwoordig 24\7 open, maar echt ver bij de ren vandaan durft ze niet te komen, maximaal een halve meter erbij vandaan.

2 uren geleden, Miekmoek zei:

Als de ren altijd open staat, waarom haal je hem dan niet weg? 😄

Dat was ook mijn gedachte na het lezen dat de ren 24/7 open staat. 

Heb je een gladde vloer zoals laminaat? Veel konijnen vinden dat eng. Je kan een simpel kleed/deken/laken/matjes/stuk vinyl op de grond leggen en kijken of ze dan wel verder durft. 

Ook kan het zijn dat ze de ruimte te leeg en dus eng vindt. Je kan er dan bijvoorbeeld een tunnel neerleggen (van de Action, of andere kattentunnels), of een kartonnen doos die je bijvoorbeeld op zijn kop zet met 2 ingangen er in geknipt, of op zijn zij. Dan voelt het veiliger.

aangepast door Lienappelsien
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lienappelsien zei:

Spannend! Heb je al een of meerdere kandidaten op het oog? Je moet vast zelf nog aan het idee wennen, zo kort na Wannes. Maar voor Zoetje is het natuurlijk fantastisch dat ze straks weer een maatje heeft 🙂 

Ja, van de konijnen die op de site van K'nijn en ko staan vinden we Amon, Mikkel en Swiffer erg leuk! Ben benieuwd zondag. Het zal wel raar zijn inderdaad om Zoetje met een ander vriendje te zien, maar voor haarzelf is het heel erg fijn. Ze is echt wel een beetje eenzaam nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes, Okki! Ben benieuwd wie er mee naar huis gaat uiteindelijk 🙂

Hier zijn de konijntjes vanavond teruggeplaatst in hun verblijf. Op de badkamer waar ze zijn gekoppeld gebeurde helemaal niks. En zo te horen op hun eigen kamer ook niet. Galaxy is helemaal opgewonden en alles aan het ontdekken.

• Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Okki zei:

Ja, van de konijnen die op de site van K'nijn en ko staan vinden we Amon, Mikkel en Swiffer erg leuk! Ben benieuwd zondag. Het zal wel raar zijn inderdaad om Zoetje met een ander vriendje te zien, maar voor haarzelf is het heel erg fijn. Ze is echt wel een beetje eenzaam nu.

Dat zijn heel verschillende konijnen qua uiterlijk. Grappig hoe dat gaat hè? Ik ben erg benieuwd met wie Zoetje thuis komt. Er zitten weer een berg knapperds! 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Lienappelsien zei:

Dat zijn heel verschillende konijnen qua uiterlijk. Grappig hoe dat gaat hè? Ik ben erg benieuwd met wie Zoetje thuis komt. Er zitten weer een berg knapperds! 

Ja, er zitten zoveel leukjes! Ook wel een heel stel jonkies van een maand of vier, ik weet niet of die wat voor Zoetje zijn. We hebben een beetje gekeken naar de vacht, of die niet te moeilijk is. Wannes had enorm fluffy pluishaar, daar sprongen de klitten spontaan in bij vochtig weer en dat vinden wij niet fijn voor een buitenkonijn. En het liefst geen hangoor, maar Swiffer ziet er wel erg schattig uit. Maar meestal vinden wij staande oren leuker. We gaan het zien, wie er door Zoetje uitverkoren wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Okki zei:

Ja, er zitten zoveel leukjes! Ook wel een heel stel jonkies van een maand of vier, ik weet niet of die wat voor Zoetje zijn. We hebben een beetje gekeken naar de vacht, of die niet te moeilijk is. Wannes had enorm fluffy pluishaar, daar sprongen de klitten spontaan in bij vochtig weer en dat vinden wij niet fijn voor een buitenkonijn. En het liefst geen hangoor, maar Swiffer ziet er wel erg schattig uit. Maar meestal vinden wij staande oren leuker. We gaan het zien, wie er door Zoetje uitverkoren wordt!

Zulke jonge konijnen vallen bij mij inderdaad ook meestal in de categorie ‘liever niet’. Met volwassen konijnen is de kans groter dat het goed blíjft gaan. Maar het heeft ook wel weer wat. 

Ze vindt vast en zeker een leukerd!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Miekmoek zei:

Als de ren altijd open staat, waarom haal je hem dan niet weg? 😄

10 uren geleden, Eefje zei:

Ja ik heb ook tijdelijk een konijn gehad dat ontzettend tekeer ging tegen tralies. Zelfs als de de hele kamer had en er nog een paneel in de hoek stond te niksen ging ze daar op tekeer. Beestje had ook haar eerste maanden in een veel te klein kooitje opgesloten gezeten, het leek aangeleerde frustratie. Alle panelen weg, konijntjes in de hele kamer en frustratie weg 🙂. Maar dat moet wel kunnen natuurlijk. Als de ren toch altijd open staat zou ik hem ook gewoon weghalen, staat ook mooier in de kamer.

9 uren geleden, Lienappelsien zei:

Dat was ook mijn gedachte na het lezen dat de ren 24/7 open staat. 

Heb je een gladde vloer zoals laminaat? Veel konijnen vinden dat eng. Je kan een simpel kleed/deken/laken/matjes/stuk vinyl op de grond leggen en kijken of ze dan wel verder durft. 

Ook kan het zijn dat ze de ruimte te leeg en dus eng vindt. Je kan er dan bijvoorbeeld een tunnel neerleggen (van de Action, of andere kattentunnels), of een kartonnen doos die je bijvoorbeeld op zijn kop zet met 2 ingangen er in geknipt, of op zijn zij. Dan voelt het veiliger.

De voornaamste reden om de ren te laten staan is op dit moment de puinhoop die ze maken een beetje binnen de perken te houden. Zeker tody speelt ook veel met zn hooi, gooit het in het rond etc.. Daardoor ligt er veel hooi verspreid in de ren en blijft de hoeveelheid die erbuiten komt enigzins beperkt. 

Ik heb een gladde vloer met onder de ren een jute vloerkleed. 

Ze doet in de ren trouwens wel regelmatig binkies en bunnyflops. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Okki zei:

Dank je, ben ook heel benieuwd! 

Het is wel een supermakkelijke koppeling bij jou hè? 

Het is niet eens een koppeling te noemen... Er gebeurt echt niets. Met de speeddate bij Iris was het erger dan nu, en zelfs dat was al niet eens noemenswaardig. Nu wist ik wel al dat Britt en Marlo ontzettend makkelijke konijnen zijn die je volgens mij echt overal aan kunt koppelen. Galaxy is ook zo'n makkelijk konijn wat veel wel best vindt en de situatie snel accepteert zoals die is. Van Nala had ik iets meer verwacht, maar die doet dat blijkbaar ook alleen als een ander haar probeert te domineren. Als de ander haar accepteert en in haar waarde laat, vindt zij alles wel best. De herkoppeling met Venco toen was echt dramatisch, die bleven elkaar in de haren vliegen. Venco was ook wel echt een enorme *vinnige voedster*. Als je ziet hoe Britt en Marlo opgebloeid zijn sinds zij er niet meer is...

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Deeskuh88 zei:

Het is niet eens een koppeling te noemen... Er gebeurt echt niets. Met de speeddate bij Iris was het erger dan nu, en zelfs dat was al niet eens noemenswaardig. Nu wist ik wel al dat Britt en Marlo ontzettend makkelijke konijnen zijn die je volgens mij echt overal aan kunt koppelen. Galaxy is ook zo'n makkelijk konijn wat veel wel best vindt en de situatie snel accepteert zoals die is. Van Nala had ik iets meer verwacht, maar die doet dat blijkbaar ook alleen als een ander haar probeert te domineren. Als de ander haar accepteert en in haar waarde laat, vindt zij alles wel best. De herkoppeling met Venco toen was echt dramatisch, die bleven elkaar in de haren vliegen. Venco was ook wel echt een enorme *vinnige voedster*. Als je ziet hoe Britt en Marlo opgebloeid zijn sinds zij er niet meer is...

Haha, wat saai! 🤣 Fijn hoor!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn mensen hier in het dorp die de konijnen los laten lopen in hun voortuin...  Ik zag het afgelopen week, belde dus netjes even aan "zijn jullie konijnen ontsnapt, er lopen er 2 los in de voortuin?" Het antwoord was "nee die zijn niet ontsnapt, ze lopen gewoon los, ze gaan de tuin niet uit".

Ik was zo verbaasd dat ik volgens mij reageerde met iets van "oh... ok?!" En de deur was al dicht.

Maar nu zit ik dus eigenlijk al dagen met die loslopende konijnen in mijn maag, "wat als een hond (onze hond?!) ze pakt?" Straks worden ze een keer aangereden? Er komen veel roofdieren voor in en rond ons dorp, van marters, vossen, uilen en grote roofvogels tot de honden en katten.

Oh in en mijn spaanse les is iemand die leuk een tweede konijntje gekocht heeft... voor bij een volwassen ram. Een jonge ram. Beide niet gecastreerd. Zucht. Die heb ik dan wel advies gegeven om in ieder geval beide te laten castreren en goed alert te zijn op vechtpartijen, zeker straks naar de zomer / voorjaar toe. En er rekening mee te houden dat het mogelijk niet werkt. Maar ik betwijfel of mijn advies opgevolgd gaat worden. Want ze hadden juist een konijn van hetzelfde geslacht gekocht zodat ze geen castratie zouden hoeven doen en geen nestjes zouden krijgen...

• Verward 1
  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Evee zei:

Er zijn mensen hier in het dorp die de konijnen los laten lopen in hun voortuin...  Ik zag het afgelopen week, belde dus netjes even aan "zijn jullie konijnen ontsnapt, er lopen er 2 los in de voortuin?" Het antwoord was "nee die zijn niet ontsnapt, ze lopen gewoon los, ze gaan de tuin niet uit".

Ik was zo verbaasd dat ik volgens mij reageerde met iets van "oh... ok?!" En de deur was al dicht.

Maar nu zit ik dus eigenlijk al dagen met die loslopende konijnen in mijn maag, "wat als een hond (onze hond?!) ze pakt?" Straks worden ze een keer aangereden? Er komen veel roofdieren voor in en rond ons dorp, van marters, vossen, uilen en grote roofvogels tot de honden en katten.

Oh in en mijn spaanse les is iemand die leuk een tweede konijntje gekocht heeft... voor bij een volwassen ram. Een jonge ram. Beide niet gecastreerd. Zucht. Die heb ik dan wel advies gegeven om in ieder geval beide te laten castreren en goed alert te zijn op vechtpartijen, zeker straks naar de zomer / voorjaar toe. En er rekening mee te houden dat het mogelijk niet werkt. Maar ik betwijfel of mijn advies opgevolgd gaat worden. Want ze hadden juist een konijn van hetzelfde geslacht gekocht zodat ze geen castratie zouden hoeven doen en geen nestjes zouden krijgen...

Oh ik snap je. Ik kan me ook zo’n zorgen maken over zulke dingen, maar je kunt helaas niet meer dan advies geven. Maar ik blijf er dan ook nog lang aan denken over wat er mis zou kunnen gaan met die arme beestjes 😐😔

Maar laatst kon ik wel een konijntje redden. Ik ben postbode en zag opeens iets huppen in een straat wat niet op een kat leek. Het was een prachtig oranjebruin konijn. Echt een heel mooi beestje. 
Die kon ik niet laten lopen. Want alle rampscenario’s gingen door mn hoofd.  Dus ik leg mn post terug in de tas en loop voorzichtig naar het beestje toe. Hij of zij hupst een gangetje in. Ik ga op mijn hurken zitten en praat zachtjes tegen het beestje. Zijn nieuwsgierigheid is gewekt en komt aan mij snuffelen. Ik aai het beestje en uiteindelijk lukt het me op hem op te pakken. 
Maarja wat dan he? Ik weet niet van wie het konijn is. Ik kan hem moeilijk in mijn posttas stoppen en zo meenemen. Maar dan kijk ik naar rechts en zie een poort openstaan. Aha dacht ik, daar zou je weleens vandaan kunnen komen en ik loop de tuin in en ja hoor, er staat een konijnenhok. 
Ik loop naar de achterdeur met het konijn in mn armen en vraag of ze soms een konijn kwijt zijn. En ja hoor, ik ben op het juiste adres. Meneer had het konijn net een stuk winterpeen gegeven maar was het deurtje vergeten dicht te doen en de poort stond ook open. Meestal blijft hij wel in de tuin en gaat hij wel vanzelf terug in zn hok zei hij. Nu vond ik het vrij logisch dat het konijn dan de poort uit zou gaan maar goed. 
Bedankt dat je hem terug hebt gebracht. 
Ondertussen zie ik het hok, vuil en met weinig stro… 🙄😣 ik word daar zo verdrietig van.. als ik dan zie hoe netjes mijn beestjes erbij zitten. 

Dus ik geef nog wat adviezen en hoopt dat ze opgevolgd worden maar ik ben bang dat dat tegen zal vallen. 
Maar goed, het konijn is in elk geval van aanrijding enz gered en weer thuis. 
Ik had gedaan wat ik kon. 
Maar ik blijf daar dan ook wel een tijdje aan denken net als jij. 

• Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik dan de enige die die mensen eigenlijk het liefst zou overladen met een stortvloed aan tips over wat ze allemaal fout doen?! Ik weet dat dat juist tegenovergesteld effect heeft, dat mensen dan in de verdediging gaan en niets meer willen wijzigen. Dat je het best eerst de belangrijkste punten kan aangeven, en de rest beter even kan laten doen tot een volgend moment... maar dat is echt zo lastig 😄

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee: dat zou ik ook het liefst doen, maar inderdaad gaan veel mensen dan met hun hakken in het zand. Ik weet van mezelf dat ik ook niet zo goed ben in het tactisch brengen van tips, dus dan is het nog erger.

Ik ben pas geleden een tijdje lid geweest van twee facebookgroepen over konijnen, maar wat werd ik daar verdrietig van. Gelukkig ook veel mensen die alles prima voor elkaar hebben, en mensen die alles tig keer netjes uit kunnen leggen en tips kunnen geven (net zoals hier!), maar ik kan dat niet op die manier, al zou ik het wel willen.

Maar echt, zoveel eenzame konijntjes in een kooitje, verkeerde voeding, mensen die gewoon zeggen "joh, er zijn altijd van die drammers die zeggen dat een konijn een maatje moet/ruimte moet/zoete snacks niet mogen maar hee, daar hoef je echt niet naar te luisteren hoor, doe gewoon wat jij goed vindt". Vreselijk, ben gauw weer weggegaan daar. Ik zou er een dagtaak aan hebben gehad anders om iedereen van goede info te voorzien. Die overigens ook gewoon te vinden was in de infogidsen van die groepen. Maar die hoef je toch niet te lezen...😥

aangepast door Okki
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbaasd mij ook echt altijd hoe makkelijk mensen zijn wat dieren betreft.

Ik ben bewust geen lid van facebook groepen over konijnen, daar word ik echt zwaar depressief van als ik dat zou doen. Ik ben wel lid van wat regionale groepen hier.

En hoe vaak er daar oproepjes staan van vermiste konijnen, die dus nooit meer teruggevonden worden. (op een enkeling na dan, die ik afgelopen zomer geholpen heb terug thuis te komen). Die voor mijn idee dus nooit ontsnapt zijn, maar gewoon door een roofdier zijn gepakt. En hoe vaak mensen ze gewoon maar dood laten gaan aan virusziektes zoals myxomatose en VHS/RHD en gewoon toch nieuwe kopen, zonder die weer te vaccineren. Tja, dan kun je wel leuk elke 2 jaar ofzo nieuwe konijnen kopen, ja... Ook schattig...

*klaagmodus uit nu, ik zit niet in het klaagtopic maar in het konijnencafé*

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .