Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2021 - slowchat konijnen algemeen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

8 minuten geleden zei Eefje:

1 keer per maand? Waarom dat dan? Hier gewoon elke twee weken het hele jaar door.

Even van de website geplukt: “In de wintermaanden is er weinig aanbod van tuinafval, daarom zamelen we in deze maanden minder vaak in.”

Beetje balen als je een konijnenbaasje bent en juist veel groen afval in de winter hebt..

aangepast door Pablo&Lola
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Even van de website geplukt: “In de wintermaanden is er weinig aanbod van tuinafval, daarom zamelen we in deze maanden minder vaak in.”

De zelfde tekst hebben ze hier ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat is wel balen zeg, daar zou ik ook niet blij mee zijn!

Wij hebben pas nieuwe containers gekregen, en toen had je gratis de optie voor een 2e bak. Ik had er al wel eens eerder naar gekeken, maar toen moest ik er 150 euro voor betalen. Dat vond ik toch wat veel. Maar het gevolg was dat we met het tuinafval los naar de stort moesten omdat daar geen plek voor was in de groene bak.

Wij hebben nu dus 2 bakken staan, die elke 14 dagen geleegd worden. Daar ben ik wel echt blij mee, want met 1 bak in 2 weken vond ik het vaak al proppen met het konijnenafval. In de winter ververs ik de nachthokken toch vaker en doe ik er ook meer stro in. Met  twee koppels en 4 nachthokken, is zo een bak dus echt wel vol. Met twee bakken gaat dat makkelijk, en is er nog ruimte voor tuinafval ook.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde probleem hier.

Vlekje is niet zindelijk dus ik verschoon het hok echt heel vaak. Ik probeer dan altijd al zoveel mogelijk hennepvezel te laten liggen wat niet vies is. Plus dat wij ook nog cavia's hebben die ook lekker lopen te poepen en plassen. Ik vind het ook echt vreselijk. Die container stinkt dan ook echt een uur in de wind.

Niet alleen mensen die dieren hebben maar hier in de buurt zijn ook zat mensen ook in de winter in hun thuis bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het ook jarenlang in de wintermaanden maar 1x per maand geweest dat de GFT containers geleegd werden. We hebben toen regelmatig vuilniszakken met konijnenafval zelf naar de stort gebracht. Maar wij konden toen, net als @Eveeeen gratis 2e groene container krijgen. We hebben naast het afval van de konijnen (in de wintermaanden meer stro-afval) ook redelijk wat tuinafval in de zomermaanden, dus ze zijn eigenlijk altijd wel vol. Sinds deze winter worden ze wel elke 14 dagen geleegd en gaat de oud papier container minder vaak. 

Ik sprak laatst een buurtgenoot die vroeg waarom we toch 2 groene containers hadden. Omdat we konijnen hebben.

O, een konijnenfokkerij? Nou nee, we hebben wel 1 ram en 3 voedsters, dus het zou kunnen, maar ze zijn allemaal gecastreerd. Maar met 4 konijnenhokjes heb je toch niet zoveel afval. Nee, met hokjes niet nee...  😏

Het heeft afgelopen nacht flink gevroren. Ik las dat het de koudste nacht sinds 2 jaar was geweest.

De waterbak van Hub en Lien was helemaal dicht gevroren. Die van 'de kleintjes' staat in de schuur. Daar was het ijs nog stuk te krijgen. Beide bakken weer voorzien van water, waar dankbaar gebruik van werd gemaakt.

Ik zag ook dat het extra stro in de schuilhokken beslapen was. Vanmorgen zaten ze allemaal buiten, lekker twee aan twee tegen elkaar aan. Bikkeltjes hoor, die konijnen!

Het was vanmorgen prachtig in het bos! Het zonnetje scheen en alles was wit van de rijp. Mijn hond vergat even dat de molshopen hard bevroren waren en stootte haar neus... au! 😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

De waterbakken waren inderdaad strak bevroren! Toch gingen ze toch niet eens gelijk drinken toen ik nieuwe waterbakken bracht. 

Ik heb gelukkig twee setjes waterbakken, dus in zo een geval neem ik gewoon de bevroren bak mee naar binnen, en zet ik de andere waterbak neer. Zo kan ik bij koud weer meerdere keren op een dag makkelijk wisselen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei Evee:

Ik heb gelukkig twee setjes waterbakken, dus in zo een geval neem ik gewoon de bevroren bak mee naar binnen, en zet ik de andere waterbak neer. Zo kan ik bij koud weer meerdere keren op een dag makkelijk wisselen. 

Ik ook. Veel makkelijker dan dat je steeds het ijs uit de bakjes moet halen. Ik vind het wel een gedoe nu de buitenkraan dicht is, ik loop een paar keer heen en weer met een maatbeker.

Ik heb ook een gratis tweede kliko. Hier worden ze om de twee weken geleegd. En in mei/juni/juli vanwege de warmte wekelijks. In augustus is het blijkbaar niet warm volgens de gemeente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De buitenkraan is hier ook afgesloten i.v.m. de vorst, dus ik moet voor water nu naar de keuken. Met de straal water maak ik een gat in het ijs, waarna ik het er zo uit pakt. Ze krijgen 's avonds laat altijd schoon water (normaal 1x daags) en ik denk dat het water pas tegen de ochtend bevriest. Hier is er vaak wel eentje die 's morgens direct na het brokjes eten even naar de waterbak loopt. Straks nog even weer kijken hoe het gaat met het water, maar overdag bevriest het eigenlijk niet vaak.

Dat wisselen met setjes doe ik altijd met de plasbakken. Ik vul een schone kattenbak met vlas of hennepstrooisel en een handvol hooi en neem die mee de ren in. Dan veeg ik alles rondom de vieze bak op en gooi dat ook in de die bak.

Vieze plasbak uit de plasbakhouder (zo'n houten frame met hooiruif) en de schone plasbak er in. En dan de gebruikte plasbak meenemen om de inhoud weg te gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een duo bak, dus gft en gewoon huisvuil in één bak, gescheiden met een schot er tussen. Past amper wat in, vreselijk irritant. 
Zodra ik de konijnen kreeg heb ik meteen een gratis groencontainer aangevraagd. Die is straks ook bomvol als ik klaar ben met de schoonmaak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt mij ook heel irritant!

Wij moeten het plastic sinds vorig jaar weer bij het restafval doen, in plaats van apart. Sindsdien zit de restafvalbak bij ons ook best aardig vol. Blijkbaar hebben ze een manier gevonden om het achteraf beter te kunnen scheiden, dan dat de mensen het zelf doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook flink gevroren maar gelukkig geen bevroren waterbakjes. Dat heb ik serieus nog nooit gehad.

ik vind het wel irritant dat de containers vast gevroren zijn en ik de buitenkraan niet kan gebruiken dus ook de toiletbakken niet meteen kan schoonmaken. Ik doe dat het liefst direct en zet ze dan altijd even in de week met wat schoonmaakazijn.

Blijkbaar hebben ze geen kou gehad want ik zag op de camera dat ze de hele nacht in de ren hebben gezeten. En nu schijnt de zon en zitten ze in het nachthok 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei Evee:

Dat lijkt mij ook heel irritant!

Wij moeten het plastic sinds vorig jaar weer bij het restafval doen, in plaats van apart. Sindsdien zit de restafvalbak bij ons ook best aardig vol. Blijkbaar hebben ze een manier gevonden om het achteraf beter te kunnen scheiden, dan dat de mensen het zelf doen. 

Hier zijn ze geld gaan vragen voor de plastic inzamel zakken ivm vervuiling van het plastic afval. Ik vraag me af hoeveel zin dat heeft. Een vuilniszak kost hier.. ik denk ik roep het zo, maar eigenlijk weet ik het niet. Wel duur in elk geval, twee euro ofzo. En plastic kosten nu 10 cent per stuk. Zijn mensen dus alsnog veel voordeliger uit met plastic vervuilen dan alles netjes in het restafval doen. Wat dat betreft vond ik het in Arnhem goed geregeld. Daar betaalde ik een fiks bedrag per jaar, maar stonden containers waar je altijd al je zooi kwijt kon. In een groepje bij elkaar papier, plastic, groen, glas en restafval. Ja, het was duur, maar zo had niemand een reden om gescheiden afval te vervuilen. Luie mensen deden dan alles bij het restafval en de mensen die wilden scheiden deden dat netjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een duo bak voor gft en overig afval, een plasticcontainer en als je wilt een papiercontainer. Prima geregeld dus, zeker met ook nog de gratis GFT bak erbij. Inmiddels moet je daarvoor betalen trouwens, wij hadden ‘m nog gratis. En de ene week wordt het plastic gehaald, andere week gft/duo. En 1x per maand het papier. Dat was eerst iedere 2 weken maar dat vonden ze blijkbaar te vaak. Dus die bak overstroomd nog wel eens, zeker met veel karton door pakketten. 

De ren en het hok zijn weer schoon. Was koud met schoonmaken zeg! Brrrr 🥶

En de container is nu inderdaad bomvol 😅
Gelukkig wordt ie donderdag geleegd, denk dat ik dat nét red met nog een paar keer de wc vulling er in gooien. En anders maar effe in het mini-containertje doen wat in de tuin staat voor snoei afval. Dan gaat het na donderdag wel in de grote container. Voor de duo-bak moet ik omlopen (om het huis heen) en daar heb ik geen zin in om mn wc afval weg te gooien 😆😇

aangepast door JacB
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben hier ondergrondse containers voor de deur voor zowel restafval, plastic, als gft. (die van papier iets verder op). Dus daar kieper ik de toiletbak altijd meteen in leeg, ideaal! Heb voor de rest gewoon een kleine prullenbak voor gft die ik zo kan legen. Het is dat het geen buitenkonijn is anders werd het wel vaker op en neer lopen vrees ik. Nee dankjewel want ik woon op 4 hoog 😅

Binnenkort moet ik denk ik ook wel wat vaker aangezien ik volgende week naar de opvang ga voor een vriendinnetje voor mn konijnenvriendje, yey! 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het super grappig om te zien hoe konijnen op den duur dingetjes van elkaar overnemen. Ik zie Luz bijvoorbeeld steeds vaker met speeltjes smijten, terwijl dat eerder echt een Lewis-ding was. Ben benieuwd of Luz straks, als het weer mooier weer is, ook een fanatieke zandbakgraver wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier afgelopen zaterdag de grote schoonmaak gedaan in en om het konijnenverblijf. Ik kan vandaag echter wel weer opnieuw beginnen, want overal liggen weer keutels 😩

Ik heb echt geen idee waarom dat zo is, ze hebben 2 toilet bakken en ze krijgen het hooi ook in die bakken.

Mijn verblijf is giga onhandig schoon te maken, maar de nijnen hebben nu wel de ruimte.

Als het straks mooier weer wordt gaat mijn man een vlonder over ons grasveld maken en dan komt daar een verblijf op van 2.75x2.00x1,92 meter die ik makkelijker schoon kan houden. Tot die tijd is het dus behelpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .