Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2021 - slowchat konijnen algemeen

Evee

Aanbevolen berichten

7 uren geleden, mammafelina zei:

Oh oeps, dat is ook weer niet de bedoeling natuurlijk! Kan je haar niet afleiden met een (sloop)speeltje of zo?

Ze heeft inderdaad sloopspeelgoed, maar springen is veel leuker! Echt een mafkees hoor, ze staat de hele dag op haar achterpoten en bedelt voor voer. Ik hoop maar dat ze weet wat ze doet en dat ze niet te veel spanning op die hechtingen zet. Ze is zo'n spring in het veld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlekje heeft al nu bijna 1.5 jaar traanogen. Aangezien haar gebit nu goed gaat worden haar traanbuizen niet uitgespoeld want dat moet onder narcose. De dierenarts en ikzelf ook vinden traanogen niet een indicatie om haar onder narcose te brengen. Zeker omdat ze er geen last van heeft en haar ogen ook niet geirriteerd of rood zijn.

Alleen dit jaar is het wel erger. En nu het kouder wordt ben ik bang dat het haar wel kan irriteren en misschien zelfs kan bevriezen. Heeft iemand iets soort gelijks meegemaakt? Iemand tips? 

NB vorig jaar was het ook heel koud maar was het niet zo erg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Artemis heeft ook wel vaker traanogen, bijvoorbeeld als ik vers stro in het hok heb gedaan. Ook al onderzocht en behandeld bij de dierenarts maar het blijft terugkomen en toen zei de dierenarts hetzelfde als die van jou. Ze heeft er ook geen last van. En Apollo maakt het netjes voor haar schoon.

Op de opvang was ook laatst een konijn voor koppelvakantie met chronische traanoogjes, die ook altijd door het maatje netjes schoongehouden werd. Helaas was het maatje overleden, en zag de eigenaar dat ook meteen terug bij de traanoogjes.

Maakt Vlekje het zelf wel goed schoon? Of hou je het zelf bij met een watje met gekookt water?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand dé tip voor een toiletbak in het Elmato buitenhuis? Hier wordt het helaas, ondanks allemaal dingen geprobeerd te hebben, mede gebruikt als plasplek. Ik heb nu een onderbak van een hamsterkooi erin staan, maar die is vrij hoog en daardoor wordt de ronde opening kleiner. Bodembedekking los in het hokje is geen optie, dat wordt binnen een dag een grote smeerboel want Kyra drinkt en plast behoorlijk veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jamesthebunnybutler zei:

Hoe oud is vlekje? Ik heb het idee dat oudere konijnen er vaak last van hebben, zonder dat er een duidelijke oorzaak voor is. Zit er geen ontsteking rond die traanbuizen waarvoor een zalfje met antibioticum nog zou kunnen helpen? 

Vlekje is 7 jaar. Maar ze heeft al traanogen sinds ze 5 is. Het wordt naar mate ze ouder wordt steeds erger.

Nee, weet hoe haar ogen eruit zien als ze ontstoken zijn. Dat hou ik nauwlettend in de gaten. Want dan is zeg maar die rand die normaal licht roze is, die is dan rood.

Verder heb ik Vlekje nog nooit zo fit gezien. Ze eet echt maximaal aan hooi. 2x haar lichaamsgroote. Is vrolijk, graaft lekker. Ze vind haar Trixie plateau geweldig, waar ik blij mee ben omdat ik al dacht dat ze ergens op wilde zitten maar de catcube net te hoog was. Ook keutelt ze niet normaal erg. Elke dag ligt er een berg aan keutels. Ik noem dat altijd de Mount Vlekkerest.😂

aangepast door pakyakker
  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangoren hebben volgens mij eerder last van dit soort klachten, net als gebitsproblemen. Traanbuizen lopen ook dicht langs de kieswortels, dus daar kan het ook mee te maken hebben. Zeker ook omdat je aangeeft dat Vlekje mannelijk gebouwd is. Zo’n bolle kop is eigenlijk niet natuurlijk en dat kan dan voor problemen zorgen. Een wild konijn heeft een veel spitsere kop en hangoorkonijnen staan daar nog verder vanaf qua kop. 

Op 24-11-2021 om 07:43, Jamesthebunnybutler zei:

Heeft iemand dé tip voor een toiletbak in het Elmato buitenhuis? Hier wordt het helaas, ondanks allemaal dingen geprobeerd te hebben, mede gebruikt als plasplek. Ik heb nu een onderbak van een hamsterkooi erin staan, maar die is vrij hoog en daardoor wordt de ronde opening kleiner. Bodembedekking los in het hokje is geen optie, dat wordt binnen een dag een grote smeerboel want Kyra drinkt en plast behoorlijk veel.

Ik heb geen ervaring met dat hok, maar wat bij mijn konijnen met een hondenhok perfect hielp was een tweede opening in het hok maken. Toen veranderde het hok van een gore plas- en keutelplek waar ze nooit in gingen zitten om te schuilen, in een schoon hok (op een paar keutels na) waar ze wel lekker in gingen zitten om te slapen. Ze vonden het blijkbaar niet veilig.

Nou is het nadeel van 2 openingen in een hok dat je meer kans op tocht hebt. Ik weet niet of je dat bij het Elmatohok kan voorkomen/beperken. Mijn hok was groter. Ik had er deels een tussenschotje in gemaakt waardoor het niet door kon waaien.

aangepast door Lienappelsien
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lienappelsien zei:

Hangoren hebben volgens mij eerder last van dit soort klachten, net als gebitsproblemen. Traanbuizen lopen ook dicht langs de kieswortels, dus daar kan het ook mee te maken hebben. Zeker ook omdat je aangeeft dat Vlekje mannelijk gebouwd is. Zo’n bolle kop is eigenlijk niet natuurlijk en dat kan dan voor problemen zorgen. Een wild konijn heeft een veel spitsere kop en hangoorkonijnen staan daar nog verder vanaf qua kop. 

Ik heb geen ervaring met dat hok, maar wat bij mijn konijnen met een hondenhok perfect hielp was een tweede opening in het hok maken. Toen veranderde het hok van een gore plas- en keutelplek waar ze nooit in gingen zitten om te schuilen, in een schoon hok (op een paar keutels na) waar ze wel lekker in gingen zitten om te slapen. Ze vonden het blijkbaar niet veilig.

Nou is het nadeel van 2 openingen in een hok dat je meer kans op tocht hebt. Ik weet niet of je dat bij het Elmatohok kan voorkomen/beperken. Mijn hok was groter. Ik had er deels een tussenschotje in gemaakt waardoor het niet door kon waaien.

Dank je. Het wordt dan inderdaad wel heel tochtig. Ik denk eigenlijk dat met name Kyra de boosdoener is, zij plast door het hele hok. Ik hoop dat haar castratie dat vermindert, maar ze drinkt ook behoorlijk veel dus dat zou ook het probleem kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Lienappelsien zei:

Klopt. Al valt Vlekje wel mee qua platte kop. Voor een hangoor heeft ze nog best een spitste snuit. Ik ken hangoren die echt zo'n plat gezicht hebben dat het zielig is. Goed vlekje is ook gewoon een vreselijke mengelsmoes met haar vliegtuigoren. Wel de liefste mengelmoes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Apollo wordt morgen waarschijnlijk voor de derde keer in een jaar tijd aan zijn kiezen behandeld (2 januari en nog een keer in juni, steeds ongeveer een half jaar tussen dus). Hij eet sinds gisteren geen brok meer. Nog wel kruiden, groente en wat hooi gelukkig, maar wel een teken dat er toch wat aan de hand is.

Ik was ook al een tijdje aan het twijfelen om te wisselen van dierenarts, dus nu die knoop toch maar doorgehakt. En ook een proefzak trovet besteld, als ze dat goed eten kan dat hopelijk ook nog schelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .