Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2021 - slowchat konijnen algemeen

Evee

Aanbevolen berichten

Hier niet bijzonder blije konijnen, wel een blije eigenaar. Ik moest met Siemson naar de dierenarts omdat hij al even snottert en dat gaat niet over. En hij had twee bulten waar ik naar wilde laten kijken. Nu voor het eerst bij de nieuwe dierenarts in Breda en meteen al super tevreden. Wat een kundige dierenarts en fijn in het contact ook, echt super. Ik mag meteen zelf injecties gaan geven en alle opties die er zijn, zijn besproken. Ik ben altijd best wel wantrouwend naar dierenartsen die ik niet ken, maar dat was meteen over vandaag :). Heel fijn! Nu hopen dat meneertje weer van de snot af komt.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is fijn @Jamesthebunnybutler! Een prettige dierenarts is heel wat waard. Was je bij de dierenarts in Bavel, die K’nijn en Ko ook als dierenarts heeft? Vast niet, aangezien je schrijft in Breda 🤔 Ik ben ook benieuwd wat de bulten zijn. Hopelijk wordt de snot minder. Heb je daar Duplo injecties voor gekregen, of Draxxin? 

Do is opeens weer begonnen met graven! Sinds februari, net voordat het zo koud werd, heeft ze niet meer gegraven. Daarvoor was ze er steeds druk mee bezig. Van de zomer het grondgedeelte nog eens omgespit met het idee dat ze dan misschien weer zou beginnen. Dat vonden ze allebei heel interessant, maar graven? Nee.

Nu is ze dus weer lekker bezig 🥳

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleink en @Lienappelsien ik ben bij DierenDokters Breda geweest op jullie advies. De bulten waren of ingekapselde vetbulten (hij is gewoon te zwaar) of bulten door eerdere draxxin injecties. Allebei onachuldig en hoeven we ons geen zorgen over te maken gelukkig. We hebben draxxin gekregen en een oplossing met fluimucil om te spoelen. Ze gaf aan dat je soms 9 weken met draxxin kan behandelen, ik ben blij dat ze zo'n lange kuur wil geven. En als dat onvoldoende werkt wil ze een diepe swab nemen en een ander antibioticum proberen of eventueel een scopie van zijn neusje maken om te bekijken of er een steentje of iets in zit. Ze had ook onwijs goede antwoorden op mijn vragen en ik merkte meteen al dat ze bereid is om vanalles uit te proberen, mits in het belang van het dier. 

Haha die gekke Do. Meestal doen ze dat graven lekker in het voorjaar maar zij bedenkt dus dat het ook anders kan. Heerlijk!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien in een hele logische vraag maar ik weet het antwoord niet dus stel hem toch. 😜

Ik heb Vlekje sinds 3 maanden weer gewogen. Ze is nu 2.80 kilo. Schrok daar wel van want in augustus woog ze nog 2.66 en dat is haar ideale gewicht volgens de dierenarts.

Ik ben al minder brokjes gaan geven en minder groente maar toch is ze dikker geworden. Heeft het krijgen van een wintervacht hier invloed op? Omdat een wintervacht dikker is en dus meer haar dus lijkt het mij zwaarder.

In ieder geval er moet weer wat vanaf. Is er nog iets wat ik kan doen waar door ze weer op haar streefgewicht komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat de wintervacht veel invloed heeft, die weegt vast geen  140 gram. 

Kun je haar wel een beetje actief houden?

Echt schokkend is dit niet hoor qua gewichtstoename.  Ik zou niet al te veel geks doen met de voeding, maar wel over een paar weken weer wegen. Een klein verschil kan altijd wel (volle buik en blaas kan al schelen ten opzichte van alles leeg bijvoorbeeld 😉 ) . Als het niet meer dan dit is, zou ik mij er niet al te druk om maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kijkt naar de blaas van een konijn, kun je daar 30 gram voor rekenen. Dus stel dat je toen met lege blaas hebt gewogen en nu met volle scheelt het nog maar iets van 100 gram. Ik zou eigenlijk niks extra's doen, bovenop wat je nu doet. Is toch goed dat ze een klein beetje spek heeft voor de winter? 

aangepast door Kolino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, ik kom ook weer eens langs. De laatste tijd kwam het er niet van. Door werk, veel mantelzorgen en andere zorgen, heb ik te lang, te veel van mijzelf gevraagd. En dat breekt je dan vanzelf een keer op.
Inmiddels probeer ik (ook) wat beter voor mijzelf te zorgen en het gaat weer de goede kant op.

Wel konijnenzorgen momenteel. Lien zit sinds een week in de lappenmand; ze lekte ineens urine en was niet zo fanatiek meer op de brokjes. Verschillende onderzoeken (o.a. kiesjes, bloed en röntgenfoto's) leverden niet een duidelijke oorzaak op, dus de behandeling tegen EC uitgebreid (Panacur verdubbeld) en medicijnen tegen eventueel blaasontsteking. Inmiddels is het urine lekken gestopt, maar brokjes eet ze nog steeds niet voldoende. Gelukkig eet ze braaf haar pap van Dual Care/Science Selective/Recovery uit een spuit. Ze trekt er zelfs bij met haar rugvel. Ik smelt helemaal als ik haar de medicijnen en dwangvoer geef... Het is zo'n schat! Maar ja, zo moet het natuurlijk niet steeds. Bij flink minderen van het dwangvoer gaat ze niet meer brokjes eten, maar valt wel gelijk weer af. En ze is al te mager.
Als ik het hek waarmee ik het verblijf kan opsplitsen dicht doe, zodat ze langer over haar brokjes kan doen zonder dat haar vriendje alles opeet, zie ik twee hele boze konijnen...en eet ze nog steeds haar bakje niet leeg. Haar vriendje Kip hoeft niet dikker en laat bij iets te veel brokjes direct zijn bdk's liggen. Hij zorgt wel ontzettend goed voor zijn oude vriendin. Zo ontzettend lief om te zien hoe zorgzaam hij is voor haar. Komende week een kijken of Lien weer beter gaat eten...

• Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hier ook veel meer hooi dan anders!

Kyra eet sinds vorige week nauwelijks groente meer. Hooi en brokjes valt ze op aan, maar groente gaat echt met moeite een paar hapjes in. Ze had ook een beetje plakpoep van de week, maar dat lijkt nu wel weer over. Zou dit kunnen komen door stress van de koppeling/paar dagen opvang/neutraal terrein in de schuur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend dat het niet zo lekker met je ging @Bammyflurry. Zo zie je maar weer dat het makkelijk is om jezelf een beetje weg te cijferen, maar dat dat uiteindelijk niet werkt... Gelukkig gaat het nu beter. Een beetje liever voor jezelf zijn mag best 🙂 Stom is dat hè, dat dat soms lastig is.

Lastig met Lientje. Meer kan je denk ik niet doen. Lief dat Kip zo zorgzaam voor haar is.

aangepast door Lienappelsien
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was een beetje druk met veel dingen, maar vorige week maandag heb ik Kyra opgehaald met haar nieuwe vriendje. In de opvang heette hij nog Pieter, maar dat vind ik geen leuke naam. Nu heet hij Loki. Toen ik kyra kwam brengen was er ook een konijn die Loki heet en vind het wel een leuke naam. En kyra's vorige vriendje heette Odin, dus dat past ook wel. Het is echt een lief en aanhankelijk konijn 🥰 helaas wil Kyra sinds ze terug is van de opvang bijna geen groente meer eten. Ik ben maar naar de dierenarts geweest, omdat ze ook wat plakpoep had en ik wat gepruttel hoorde. Natuurlijk deed ze dat bij de dierenarts niet meer. Hij voelde wel dat er wat teveel in de maag zat, dus ik heb daar medicatie voor gekregen.

35542C9E-1A2E-44BC-B892-B36A3587E8D2.jpeg

5819D6C1-D8AE-43BB-AC62-62406BC025B2.jpeg

• Vind ik leuk 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, mammafelina zei:

Fijn dat ze het zo goed doet na de operatie!

Uhh misschien wel iets te goed, haha. Ik zie haar nu ak zoeken naar mogelijkheden om ergens op te springen. Ik hoop dat ik haar nog even binnen kan houden, want buiten zal ze zeker alles gaan doen waar ze zin in heeft. Nu hopen dat ze uit verveling niet aan de wond gaat trekken ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Uhh misschien wel iets te goed, haha. Ik zie haar nu ak zoeken naar mogelijkheden om ergens op te springen. Ik hoop dat ik haar nog even binnen kan houden, want buiten zal ze zeker alles gaan doen waar ze zin in heeft. Nu hopen dat ze uit verveling niet aan de wond gaat trekken ofzo.

Oh oeps, dat is ook weer niet de bedoeling natuurlijk! Kan je haar niet afleiden met een (sloop)speeltje of zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .