Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2021 - slowchat konijnen algemeen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Op 3-1-2021 at 11:17 zei Newby1981:

@Jamesthebunnybutler, wat fijn dat Baloe en Dunya weer helemaal happy waren! Dat is dan echt een pak van je hart he en alsof je zelf dan ook pas weer kan relaxen. (dat heb ik dan toch. Als het niet goed gaat met m'n dieren sta ik stijf van de stress / spanning en als je opeens verbetering ziet kun je je echt zo euforisch voelen) Ik hoop dat het zo blijft en als je maandag naar de DA bent geweest ben je in ieder geval zeker dat alles oké is. (daar gaan we toch van uit 😉)

Heeft Dunya wel vaker verstopping gehad?

Hier gaat het helaas niet goed met Binky. Ik heb geen idee wat er aan de hand is maar ze zit alleen in het nachthok, is boos en nukkig op Monky en mij (ze gromde zelfs toen ik met m'n arm in het nachthok stak). Ze krimpt dan echt in elkaar en gaat stijf in de pantoffelhouding zitten. Ze wilt geen biks maar ik zie haar wel hooi eten (thank god) Andijvie wou ze net ook niet maar wel gedroogde appelstukjes en snoepjes gaan er ook in. Ze komt niet in de ren omdat ze dan gelijk achterna gezeten wordt door Monky (volgens mij heeft Monky niet eens kwaad in de zin, die is gewoon enthousiast en nieuwsgierig en omdat Binky weg rent gaat Monky er natuurlijk achteraan)

Ik weet dus niet of er lichamelijk iets aan de hand is of dat het door alle stress van de DA bezoekjes komt. Een oog doorspoelen zal ook niet fijn zijn? Met de oogdruppels (Isathal) ben ik even gestopt. Het lijkt me niet verstandig om haar nu extra stress te bezorgen en opzich waren de druppels niet noodzakelijk. Het oog ziet er momenteel ook wel goed uit. 

Ik twijfel bijna om Binky in de garage te zetten maar ik wil haar ook niet uit haar vertrouwde omgeving halen en als ik Monky en Binky uit elkaar haal maak ik het straks nog lastiger als ze weer bij elkaar komen. Ik denk dus dat ik haar het beste met rust laat, wel regelmatig ga kijken en als het morgen niet beter gaat ga ik naar de DA voor verder onderzoek. 

Er is nog geen foto van het gebit gemaakt maar als het traanoog nu weer terug komt of blijft ga ik dat wel laten doen.

Het zijn 2 voedsters trouwens. Niet ideaal maar ik heb ze zo overgenomen van iemand. 

De twijfel om ze opnieuw te laten koppelen en 1 koppel mee naar huis te nemen speelt weer op maar het idee dat ik afscheid van 1 moet nemen... nee, dat gaat 'm echt niet worden. En 2 koppels vormen wilt m'n man niet want die zit nu al vaak te klagen als er weer gedoe is. 

Nou, ik hoop dat het met jouw konijntjes nog steeds goed gaat en zo blijft!!

@JacinthaBrehler, dat is vast wel fijn om weer thuis te zijn! Weg gaan is leuk maar als je heimwee hebt snap ik dat je op den duur naar his wilt en niks leuker om de diertjes weer te zien!

Vervelend dat het niet oké gaat met je konijntjes! Ik heb d'r ook 2 en soms zijn ze ook en beetje nukkig... Maar gaat bij mij meestal snel over😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlekje doet het prima. Haar portie brokjes die ze in de ochtend krijgt heeft ze opgegeten heb haar die brokjes om 6 uur in de ochtend gegeven en rond 13 uur was het op. Dus dat is echt goed. Heb nu de portie brokjes die ze in de avond krijgt er ook maar vast neer gezet aangezien ze ze wel eet maar er lang over doet. Handje hooi wat er in lag is gehalveerd, nog lang niet wat ze zou moeten eten maar ben allang blij dat ze hooi eet. Verder eet ze natuurlijk wel goed groente.

Ze slaapt al iets minder, al wilde ze nog niet los lopen in de kamer. Ze bleef toch nog liever in haar hok zitten. Ze is er nog lang niet maar gaat wel met kleine stapjes vooruit. Gister moest ik de brokjes nog voeren nu eet ze de brokjes uit zichzelf.

Heb al vanmorgen weer overleg gehad met de dierenarts. Ze mag stoppen met alle medicatie voor de darmen, dit vooral omdat het echt stress veroorzaakt en ze heel boos op mij wordt. Ik krijg het er namelijk niet meer in via eten. Novacam moet wel door. Ik denk dat ik stiekem nog vanavond probeer was cisaral in eten de stoppen, vind het toch eng omdat niet meer te geven.

Ook borrelt haar buik wel. Dat viel mij pas op na contact met de dierenarts. Ze eet wel gewoon, dus zijn naweeën denk ik? Gelukkig heeft de konijnkundige dierenarts ook weekend dienst dus dat stelt mij ook gerust mocht er toch iets zijn. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm even in de gaten houden. Vanmiddag was het allemaal prima alleen heeft ze nu al sinds 14 uur niet gekeuteld. Zag haar net wel blindedarmkeutels opeten dus dat is wel weer mooi.

Ze ligt dus nu wel veel en dus die borrelende buik.. Maar goed ze eet nog wel. Ik vind het vreemd, het lijkt wel als of ze kapot is van moeheid. Dan zit ze te eten stopt ze met kauwen en opeens valt ze zo neer in en ligt ze in coma.

Maandag moet ik sowieso ook weer bellen. Toch nu ze wel weer prima eet blijf ik heel angstig. Ik vind haar ook gewoon zo zielig.

aangepast door pakyakker
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet prima. Gisteren heeft ze gewoon de hoeveelheid brokjes opgegeten die ze normaal ook krijgt. Heeft ze wel de hele dag over gedaan maar hé het zit erin. Vannacht heeft ze flink gekeuteld. Blijkbaar keutelt ze in de nacht meer dan overdag.

Maar ze is gewoon zo moe. Haar dag bestaat uit slapen, eten en wassen. Het lijkt mij dat zr toch wel weer wat energie moet krijgen nu ze de normale hoeveelheid brokjes weer binnen krijgt?

Zo ligt ze er dus bij al ze heel diep slaap. Arm dier.😢

Snapchat-259632446.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei pakyakker:

Ze eet prima. Gisteren heeft ze gewoon de hoeveelheid brokjes opgegeten die ze normaal ook krijgt. Heeft ze wel de hele dag over gedaan maar hé het zit erin. Vannacht heeft ze flink gekeuteld. Blijkbaar keutelt ze in de nacht meer dan overdag.

Maar ze is gewoon zo moe. Haar dag bestaat uit slapen, eten en wassen. Het lijkt mij dat zr toch wel weer wat energie moet krijgen nu ze de normale hoeveelheid brokjes weer binnen krijgt?

Zo ligt ze er dus bij al ze heel diep slaap. Arm dier.😢

Snapchat-259632446.jpg

O vervelende situatie! Gelukkig eet ze wel goed... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nog even een update geven over Vlekje.

Opzich gaat het goed. Ze begint beetje bij beetje weer zichzelf te worden. Ze gaat mij weer likjes geven en komt soms bij mij snuffelen. Ook heeft ze net even losgelopen in de kamer. Afgelopen dagen wilde ze dat nog niet. Brokjes eten gaat nog steeds niet geweldig. In de avond eet ze het wel beter als in de ochtend. Ze krijgt gewoon haar brokjes wel binnen die ze moet hebben maar ze doet er een hele dag over. Groenvoer gaat als koek. Hooi eet ze nu ongeveer een kwart van wat ze nodig heeft. Waar ik al heel blij meer ben want de vorige keren dat dit gebeurde at ze bijna geen hooi. Ze keutelt opzich prima, alleen zijn de keutels nog niet van haar oude formaat. Ze worden wel steeds groter. Ze slaapt ook niet zoveel meer. 

Morgen doe ik haar weer naar buiten anders wordt het echt te lang. Daar maak ik mij nog wel veel zorgen over omdat het best wel koud is. Ik heb het raam ook open in de kamer waar ze nu staat.

Ik heb net met de dierenarts afgesproken dat als ze weer minder wordt ik gewoon moet beginnen met Cisaral, Infacol en Novacam. Voor nu moet ze nog wel even door met de Novacam omdat ze toch nog wel tandenknarst af en toe en ook met het oog op dat ze morgen naar buiten gaat.

Ik ben benieuwd hoe het gaat, ik hoop dat het gewoon steeds beter gaat en niet zo als de vorige keer met veel ups and downs een maand lang. Opgegeven moment houdt het dan ook een keer op. Ze is zo'n lief en sterk konijn. Ik zal nog beter op haar voeding letten. Er moet toch iets zijn wat dit veroorzaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft wel gek inderdaad, dit elke keer weken achter elkaar is ook geen doen.. is ze aan het verharen? Dat veroorzaakte bij twee van mijn vorige konijnen altijd problemen. Toen ik daar achter was ging ik in de ruiperiodes preventief laxeren en nooit meer problemen gehad. Er moet iets aan te wijzen zijn.. ze is ook geen charlie toch? Dat had je dan eerder moeten merken lijkt me. Lastig dit. En zorgelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze was echt 0 in de rui toen het is begonnen die 2 maanden geleden en nu is een beetje in de rui.

Ik zou ook gewoon niet weten wat er nog onderzocht moet worden aangezien alles al is nagekeken. De dierenarts weet het ook niet meer en gooit het maar opgevoelige darmen.

Ik vind het ook echt naar en lastig. Naast het gebitsprobleem heeft ze nu ook nog eens dit. Zo lastig want ze is zo lief. Kon ze maar gewoon praten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Kolino:

Heb je ook overwogen om vlekje de rest van de winter binnen te houden, @pakyakker? Zeker omdat je je zorgen maakt over de temperatuur, dan is het toch zeker de moeite waard?

Nee dat heb ik niet overwogen. Ik heb er geen ruimte voor. Ze zit nu in een veel te klein hok en het is niet mogelijk om daar permanent een ren van te maken die 2m2 is. Daar heb ik gewoon echt geen ruimte voor. Ik heb heel goed nagedacht of het toch echt niet mogelijk is en helaas het lukt echt niet, hoe graag ik het ook wil want het is misschien wel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak me toch wel zorgen om Gijs en Kiki. Het is echt niet gezellig met die twee, Gijs is erg op zijn hoede en vlucht weg bij alles wat ze doet, ook als ze er niks mee bedoelt, hoewel ze vaak wel jaagt en plukken haar uittrekt. Het wordt er niet beter op, het wordt zelfs minder goed over de tijd. Ik zou zoals het nu gaat durven beweren dat Gijs gelukkiger was alleen dan met Kiki. Hij durft de ren niet meer uit, hij wil wel, maar bedenkt zich op het laatste moment, omdat hij door Kiki ook steeds terug de ren in wordt gejaagd. Mijn vriend belt vandaag even met de opvang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Eefje:

Ik maak me toch wel zorgen om Gijs en Kiki. Het is echt niet gezellig met die twee, Gijs is erg op zijn hoede en vlucht weg bij alles wat ze doet, ook als ze er niks mee bedoelt, hoewel ze vaak wel jaagt en plukken haar uittrekt. Het wordt er niet beter op, het wordt zelfs minder goed over de tijd. Ik zou zoals het nu gaat durven beweren dat Gijs gelukkiger was alleen dan met Kiki. Hij durft de ren niet meer uit, hij wil wel, maar bedenkt zich op het laatste moment, omdat hij door Kiki ook steeds terug de ren in wordt gejaagd. Mijn vriend belt vandaag even met de opvang.

He jakkes dat is echt niet fijn en ook zielig voor Gijs! Lastig ook hoor. Het moet wel beter worden en niet slechter. Hopelijk kan de opvang jullie goed advies geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is echt vervelend. Ik denk dat Kiki meer permanente ruimte nodig heeft dan we kunnen bieden. Wisselende ruimte geeft onrust, maar als we haar in de ren houden raakt ze gefrustreerd, ze kan haar energie niet kwijt. En ze hebben echt vanalles om mee te spelen. Ik hoopte dat de nieuwe zandbak zou helpen, maar daar doet ze niks mee. Ze heeft echt een ren nodig met het formaat van onze hele kamer. Maar permanent los kan niet, ze is een uitvretertje en brengt zichzelf dan in problemen die we niet allemaal in kunnen dekken. Tegelijk een zorg om haar terug te brengen, zo'n grote huisvesting heeft bijna niemand. En ze is echt ontzettend leuk.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja voor nu laten we ze in de ren, dan is er de meeste rust tussen die twee. Denk dat we ze daar echt gewoon een maand of langer in moeten houden. Ze hebben blijkbaar wat langer nodig en niet vergeten dat Kiki een puber is natuurlijk. Als de ren een tijdje dicht is zie je dat ze weer bij elkaar gaan liggen en dat Gijs niet meer bang is. Het is echt niet hopeloos, maar de omstandigheden niet ideaal vrees ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op advies van de opvang contact opgenomen met Bernice Muntz voor een telefonisch consult. Hopelijk heeft zij wat goede tips waarmee we het gedrag van Kiki wat kunnen bijsturen.

We geloven allemaal niet dat het geen goede match is namelijk. Wel dat Kiki gedrag vertoont naar Gijs wat gewoon niet zo leuk is, met name als wij in de kamer komen. Ik hoop dan ook dat als wij iets anders doen, dat dat het gedrag kan beïnvloeden. Maar dan moeten we wel weten wat we moeten doen natuurlijk 😊. Ik ben heel benieuwd!

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen het hok maar effe leeghalen en opnieuw vullen. Er ligt zo veel stro en vooral oud hooi in dat ze bijna met hun kop tegen het dak van het hok komen 😅

Effe ouwe stro/hooi (vooral hooi) er uit en vers er in doen dus. En hopen dat ze niet weer het hele hok onder geplast hebben, want dan moet ik alles nog weer gaan schoonmaken en daar heb ik eigenlijk niet zo veel zin in. Bovendien is mn katoenvezel op, dus dan zou ik eerst nog tijdens het schoonmaken naar de Jumper moeten gaan om nieuw katoenvezel te halen... 

Ze hebben in ieder geval niet op de houten verdieping geplast had ik al gezien, daar ben ik erg blij mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .