mammafelina Geplaatst: 11 augustus 2021 Delen Geplaatst: 11 augustus 2021 Fluffy en Pip moeten er echt weer even aan wennen om thuis te zijn. Zitten veel in een hoekje en hebben nog geen interesse in hun brokken. Ze hebben wel al gekeuteld, een paar sprietjes hooi gegeten en gedronken. Net wilde ze ook wel een lijnzaad brokje uit de hand eten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 12 augustus 2021 Delen Geplaatst: 12 augustus 2021 Ze zijn zo gehecht aan hun omgeving hè? Veranderingen daarin zijn nogal een issue in een konijnenleven. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 13 augustus 2021 Delen Geplaatst: 13 augustus 2021 Wat een dag vandaag... Vanmorgen had ik voor zowel Dunya als Baloe een afspraak staan bij Dierenkliniek Wilhelminapark. Bij Baloe omdat hij na het trekken van drie kiezen een abces leek te ontwikkelen (ik voelde een bultje) en nog steeds slecht at. Dunya nam ik maar meteen mee, omdat zij ook weer wat minder en trager ging eten. Kon ik meteen even laten checken wat hij verder van haar vindt, omdat ze toch vanalles mankeert. Vanmorgen kwamen Dunya en Baloe opeens aanrennen voor hun brokjes en Baloe heeft voor het eerst sinds vier weken van zijn normale brokken gesmuld. De afgelopen weken nam hij alleen geweekte brokken, tot vanmorgen dus. Vlak voor we vertrokken flopte hij nog zó hard, dat hij met zijn pootjes door rolde naar de andere kant. Helemaal relaxed. Evert-Jan de Boer zag één enkel mini haakje bij Dunya, dat heeft hij zonder verdoving weg gehaald vanwege het narcoserisico bij haar. Verder bij haar geen bijzonderheden. Bij Baloe voelde hij inderdaad een bult en zagen we in zijn bekkie dat er pus zat. Hij zou dus gaan onderzoeken waar het abces vandaan kwam en dit gaan behandelen. Om half 3 mocht ik bellen om te horen hoe het gegaan was en om een ophaaltijd af te spreken. Rond kwart over 1 werd ik echter door Evert-Jan zelf gebeld. Ik wist natuurlijk al direct dat dat geen goed nieuws zou betekenen. Inderdaad, Baloe is niet meer wakker geworden uit de narcose. Het bleek dat zijn gebitsproblemen veel erger zijn dan we in eerste instantie dachten en konden zien. Hij had zo'n verschrikkelijke ontstekingen in zijn bekje dat zijn hele kaakbot verdwenen/opgelost was. Tijdens het behandelen van de kiezen en het abces bleek dus dat de kiezen los zaten en ook afbraken, omdat ze niet meer vast in de kaak zaten. Het slijmvlies had zich erg teruggetrokken en hij kwam opeens dus ook losse stukken kaakbot tegen. Hij zei dat hij op het punt stond om mij te bellen om hem niet meer wakker te laten worden, maar toen bleek dat hij al niet meer hoefde te bellen. Hij heeft nog röntgenfoto's gemaakt en daarop zie je inderdaad dat er aan de linkerkant gewoon een heel stuk kaak niet aanwezig is. Een hele grote rommel in het gebit, dat zou zelfs een leek zien. Evert-Jan gaf aan dat hij dit nog nooit op deze manier gezien heeft en dat de ontstekingen echt ontzettend erg waren. Hij had geen schijn van kans. Een echte bikkel dus, want hij is al die tijd (sinds januari zijn we al met hem aan het tobben en eet hij geen hooi+groente!) vrolijk door blijven huppelen. Het enige dat we merkten is het slechte eten, verder was hij nagenoeg helemaal zichzelf en hartstikke happy. Hij bleek ondanks dat dus gewoon een onwaarschijnlijk ziek konijn te zijn geweest, wat moet mijn arme ventje toch ontzettend veel pijn hebben gehad. Het is oké zo, hij had echt geen schijn van kans, maar ik ben natuurlijk echt heel verdrietig. Dit hadden we niet verwacht, zeker niet dat Baloe eerder zou gaan dan Dunya. Het is fijn dat hij niet langer hoeft te lijden en niks heeft gemerkt doordat hij in de narcose gebleven is. Wel jammer vind ik het dat hij niet thuis of bij mijn vaste dierenarts overleden is. Aan de andere kant kan ik er nu vrede mee hebben, doordat de beste konijnendokter van Nederland hem nog heeft beoordeeld en ik dus echt alles heb gedaan dat ik had kunnen doen. Baloe noem ik ook echt mijn 'special friend', wij hadden vanaf dag één een heel bijzondere band met elkaar. Een heel verhaal hier weer, maar ik wilde het graag even van me afschrijven. Ik ga mijn kleine mopje ontzettend missen. Lieve Poes!❤️ 12 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 13 augustus 2021 Delen Geplaatst: 13 augustus 2021 Ach wat ontzettend sneu en verdrietig.. Misschien fijn voor Baloe dat hij geen pijn meer hoeft te hebben, maar altijd zo pijnlijk om zelf zo'n lief maatje te moeten missen ❤️ Heel veel sterkte! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Okki Geplaatst: 13 augustus 2021 Delen Geplaatst: 13 augustus 2021 Jeetje, wat heftig! Arme Baloe, dat hij dan inderdaad nog gewoon zo lekker zichzelf was is niet te snappen. Sterkte! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 13 augustus 2021 Delen Geplaatst: 13 augustus 2021 Jeetje wat een verhaal inderdaad! Wat was Baloe een bikkel en wat zal je hem onwijs erg gaan missen. Heel veel sterkte met het onverwachte verlies van je lieve, kleine maatje! ❤️ 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
IreneM Geplaatst: 13 augustus 2021 Delen Geplaatst: 13 augustus 2021 Wat verdrietig 😢 heel veel sterkte! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pablo&Lola Geplaatst: 13 augustus 2021 Delen Geplaatst: 13 augustus 2021 Vreselijk.. Sterkte met het verlies van je lieve Baloe! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 13 augustus 2021 Delen Geplaatst: 13 augustus 2021 Ach, dat arme ventje. Het was dus ook wel duidelijk goed mis met hem. Goed dat je naar Wilhelminapark geweest bent, ook voor je eigen gemoedsrust. Heel veel sterkte! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DaniëlleV Geplaatst: 13 augustus 2021 Delen Geplaatst: 13 augustus 2021 Veel sterkte hoor! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 13 augustus 2021 Delen Geplaatst: 13 augustus 2021 Heel veel sterkte! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 14 augustus 2021 Delen Geplaatst: 14 augustus 2021 Dank jullie wel, lief! Binnenkort maar kijken wat we met Dunya gaan doen. Ze is nu heel depressief en gromt als ik naar haar toe kom. Ik weet niet of ze gezond genoeg is om te koppelen. Ik denk dat ik een poging ga doen om na de verhuizing een drietal te maken en dan een slaapkamer in te richten als konijnenkamer mocht het lukken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Eefje Geplaatst: 14 augustus 2021 Delen Geplaatst: 14 augustus 2021 Jee, wat heftig! En apart dat dat niet zichtbaar is geweest toen die kiezen werden verwijderd. Heel sneu, kleine bikkel. Nu geen pijn meer. Heel veel sterkte met het verlies ♥️. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 15 augustus 2021 Delen Geplaatst: 15 augustus 2021 Tjonge, @Jamesthebunnybutler... Dat zag je dus totaal niet op zo’n korte termijn aankomen met Baloe. Bizar dat hij ‘s ochtends nog lekker relaxt aan het floppen was en lekker kwam eten. Maar inwendig was het dus helemaal mis en was het voor iedereen duidelijk dat er absoluut niks meer aan gedaan kon worden. Sterkte! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Okki Geplaatst: 15 augustus 2021 Delen Geplaatst: 15 augustus 2021 (aangepast) Jakkes, Wannes valt ineens weer flink af. Zijn gewicht zat sinds april tussen de 1750 en 1810 gram. Nu heb ik hem voor het eerst in twee weken weer gewogen en nu zit ie op 1650 gram. Hij mag minstens twee kilo wegen en dan is hij al niet dik...😟 Hij eet en drinkt prima, plast en keutelt goed, gedraagt zich normaal. Maar dat wordt toch morgen een bezoek aan de dierenarts. 15 augustus 2021 aangepast door Okki Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 15 augustus 2021 Delen Geplaatst: 15 augustus 2021 Ah nee wat een ellende weer! Dat klinkt niet zo mooi. Wat voor onderzoeken zijn er bij hem allemaal gedaan? Bij afvallen denk ik toch meteen aan coccidiose, wormen, EC of een tumor of ontsteking. Laten we hopen dat het niet een van de laatste dingen is natuurlijk. Sterkte morgen bij de dierenarts! Laat je ook de ontlasting en evt urine onderzoeken of een röntgenfoto maken (als dat nog niet gedaan was)? 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Okki Geplaatst: 15 augustus 2021 Delen Geplaatst: 15 augustus 2021 Er is nog niks onderzocht. We kwamen erachter dat hij was afgevallen toen hij eind maart zijn vaccinaties kreeg. We hebben toen in overleg met de dierenarts hem meer brokjes gegeven om te kijken of hij weer aan zou komen of in ieder geval niet verder zou afvallen. Dat laatste was het geval, tot nu. Rond de 1800 gram is voor hem wel mager, maar nog wel boven de ondergrens. Maar nu zit hij er ineens ver onder. De dierenarts dacht aan ouderdom, omdat hij verder helemaal normaal doet, nog steeds. Wannes zat wel te knarsetanden nu toen ik hem oppakte om op de weegschaal te zetten, dat is wel iets nieuws helaas. Dan heeft ie toch ergens pijn. Als het coccidiose of een wormbesmetting is, zou Zoetje er dan ook geen last van moeten hebben? Dat is juist een beetje een dikkerdje. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 15 augustus 2021 Delen Geplaatst: 15 augustus 2021 Oke. Goed om dan nu wel even verder te kijken. Ouderdom kan, maar als ze dan blijven afvallen is dat ook niet helemaal oké. Dan lijkt er toch iets meer aan de hand, zou ik denken tenminste. Iets met de nieren zou ook nog kunnen. Ah wat vervelend dat hij aan het knarsetanden was. Dan zal hij ergens pijn hebben ja, maar de vraag is waar... Van coccidiose of een wormbesmetting hoeven ze niet per definitie last te hebben. Ik heb een konijn met een wormbesmetting gehad dat helemaal geen last had en ook niet afviel, maar heb ook konijnen gezien die er wel van af vielen. Zou dus best kunnen, hoewel Wannes dan wel heel erg veel afgevallen is natuurlijk. Ik hoop dat het meevalt morgen! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Okki Geplaatst: 15 augustus 2021 Delen Geplaatst: 15 augustus 2021 (aangepast) Dank je, hoop ook dat het meevalt! Het ging ook allemaal gewoon goed eigenlijk: gewicht redelijk stabiel ook al was het lager, normaal gedrag op alle gebieden. Maar nu weer ruim 100 gram afvallen in twee weken is ineens wel heel erg veel. Misschien kost het verharen hem nu ook extra energie, maar er zit gewoon iets niet goed. 15 augustus 2021 aangepast door Okki Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 15 augustus 2021 Delen Geplaatst: 15 augustus 2021 Vervelend dat Wannes ineens weer veel is afgevallen terwijl hij al niet zoveel woog. Hopelijk wordt er morgen een oorzaak gevonden die goed te behandelen is. Sterkte alvast! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 16 augustus 2021 Delen Geplaatst: 16 augustus 2021 @Jamesthebunnybutler wat ontzettend heftig zeg! Jeetje! Heel veel sterkte ❤️ @Okki sterkte met Wannes! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Okki Geplaatst: 16 augustus 2021 Delen Geplaatst: 16 augustus 2021 (aangepast) Bedankt @mammafelinaen @JacB! Wannes zit aan de panacur. Hij heeft ergens pijn, want hij zit steeds te knarsetanden. Zijn kiezen waren al aan het afslijten van het knarsen. Buikje voelde goed, röntgenfoto van longen en buik wees ook niks uit. Om echt goed naar zijn kiezen te kijken zou hij onder narcose moeten maar dat durfde de dierenarts nu niet aan vanwege zijn lage gewicht en zijn leeftijd. Maar voor nu hebben we geen idee waar de pijn vandaan komt. Dus nu aan de metacam en panacur en kijken wat dat doet. De panacur ging er overigens makkelijk in met het spuitje. Hopelijk blijft dat zo. 16 augustus 2021 aangepast door Okki Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 19 augustus 2021 Delen Geplaatst: 19 augustus 2021 Ik had gisteravond 13! Naaktslakken in en om het konijnen verblijf. Zelf vindt ik ze onwijs vies en durf ze dan ook echt niet op te pakken. Kunnen ze kwaad voor Fluffy en Pip? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 19 augustus 2021 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2021 Nee, voor zo ver ik weet kan het geen kwaad, maar volgens mij heeft nooit iemand dat echt onderzocht, ik heb er in ieder geval nooit betrouwbare informatie over kunnen vinden 😄 Alleen als een dier ze opeet (hond of kat) kunnen er parasieten overgedragen worden, of kan er vergiftiging plaatsvinden als zo een slak slakkengif heeft gegeten, maar voor zo ver ik weet eten konijnen geen slakken op. In dit artikel staan wel (diervriendelijke) manieren om ze te weren uit het konijnenverblijf: https://www.bunnybunch.nl/informatie/schoonmaken-van-een-konijnenhok Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mammafelina Geplaatst: 19 augustus 2021 Delen Geplaatst: 19 augustus 2021 Mijn ren staat op tegels met daaromheen een strook gras. Gisteren zaten er een stuk of 7 in die strook gras en de overige 6 in de ren. Konijnen hadden op dat moment geen eten, dus geen idee waar ze op af gekomen zijn. Fluffy en Pip zitten vaak wel vol interesse naar zo’n slak te kijken, maar hebben er voor zover ik weet nooit 1 opgegeten. Zou dat split neerleggen ook helpen in een gras rand? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten