Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2021 - slowchat konijnen algemeen

Evee

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Evee:

Al het advies is welkom hoor!

Zoals ik het berekend had zou ze 2x mogen wat ze nu krijgt inderdaad, maar dat is dan wel het maximale wat ze hier adviseren (de 1 ml per kg). Maar ik raakte in de war van de kg dosering dus wil het nog wel even narekenen 😂

En tja, ze heeft niet echt veel te verliezen, dat is waar. De dierenarts had het inderdaad ook over prednison injecties, maar stelde voor om eerst met de pijnstillers te beginnen. Omdat ze gewoon nog eet en actief is, niet is afgevallen, en ik voor woensdag alleen subtiele dingen zag, was ik het daar wel mee eens. Weet je toevallig welk paardenmiddel het is?

Volgens mij klopt dat inderdaad gewoon hoor. Ik vind die kg dosering ook verwarrend haha.

Prednison injecties kan idd ook, voordeel van phen pred vind ik dat dat een pilletje is en je dus niet met injecties hoeft te klooien. Het is wel lastiger te doseren. Maar inderdaad, als de pijnstiller nog omhoog kan en je voor woensdag alleen subtiele dingen zag, zou ik beginnen met ophogen van de novacam. Misschien redt ze het daar ook wel prima op.

Nee, ik weet even niet welk middel het is, maar ik zou het voor je kunnen navragen hoor!

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dunya had de hele dag nog niet gekeuteld en dat terwijl ze al een week op de cisaral en emeprid staat vanwege kleinere keutels en minder eten (haakje was uitgesloten). Ik ben daarom maar begonnen met laxatract en net vond ik dit in het toiletje. Arm vrouwtje, dit moet toch zeer gedaan hebben? Helemaal aan elkaar geplakt, ik kreeg het spulletje met moeite van mijn vingers af door die plakkerige slijmdraden. Dit is toch duidelijk het resultaat van een verstopping die nu over gaat? Ik hoop dat de rest er straks ook uit komt met de laxatract en dat ze dan weer zoals gewoonlijk gaat eten.

IMG-20210723-WA0000.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom ben ik fan van laxeermiddel. Vind het ook altijd gek dat dierenartsen het niet standaard meegeven bij verstoppingen. Als de darmen nog aan het werk zijn doet een flinke spuit laxeermiddel met een spuit water er achteraan meestal de truc. Zulke proppen kunnen zo hard worden dat ze het er anders bijna niet uit krijgen. Fijn dat ze het kwijt is! Arm ding..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over laxeermiddel, ik geef het nu preventief, zolang de rui zo heftig is. Geen zin om elke week een ziek konijn te hebben en bij Betsy heeft het enorm geholpen de laatste jaren, nooit meer buikpijn gehad, dus in overleg met de dierenarts doe ik dat nu weer. Milly is gemakkelijk, die vreet de spuit er bijna bij op. Gijs moet niks van die spuit hebben, hij wordt boos en rent er stampend voor weg, maar hij vindt het spul wel lekker. Dus hij krijgt een beetje op het zeil en likt het dan op. Nou ja, whatever works 💁.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eefjeik vind het ook gek dat dierenartsen het niet standaard voorschrijven. Voor mijn gevoel helpt het enorm. Bij Dunya wel lastig icm vochtafdrijvers. Dat geef ik nu dan even niet, maar dat vind ik dan ook weer spannend. Moeilijk moeilijk. Hier vandaag nog heel kleine keutels, maar qua hoeveelheid wel goed. Eten gaat nog niet zo goed helaas, er gaat maar weinig in. Ik vermoed toch weer een haakje, maar de dierenarts zag het echt niet van de week en bij Dunya zie je meestal meteen een wond als je een haakje vermoedt.

Ollie en Goofy eten nog steeds slecht. Ollie is enorm afgevallen en haar helpen we een beetje met wat dwangvoer, dat pakt ze goed aan gelukkig. Ik heb het gevoel dat ze van de draxxin beroerd wordt, ze heeft er ook een lelijke plek van in haar nek. Goofy blijft ook klooien en hij plast opeens buiten het toiletje, misschien toch een blaadontsteking ofzo. Na het weekend maar weer terug.

@mammafelinaVervelend bij jou ook kleine keutels! Wordt er nog wel goed gegeten? Goed in de gaten houden hoor, het kan opeens misgaan ondanks dat ze bij kleine keutels soms wel goed eten. Wat een problemen met die rui steeds zeg, echt veel konijnen die last van de buik hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jamesthebunnybutler bij jou blijven ze ook wel tobben steeds. Wat vervelend dat Ollie niet lekker wordt van de Draxxin en dat Goofy en Dunya ook niet lekker gaan. Hopelijk knappen ze allemaal een beetje snel op.

Hier wordt ondanks de kleine keutels gelukkig nog wel goed gegeten, maar ik hou ze zeker goed in de gaten. Beide zijn ook echt enorm in de rui.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Milly had nieteens kleine keutels, lijkt wel een olifant zo groot zijn haar keutels altijd. Vanuit het niets opeens verstopt. Ik vond uiteindelijk een enorme klont in de wc, vooral haar en daaromheen gevormde poep, zonder laxeer had ze die er no way uit gekregen. Het is zo tricky en de rui is ook ontzettend heftig. Van Gijsje vind ik wel kleinere keutels, dus die zit ook mooi preventief aan de laxeer. Die zat de vorige keer zo snel in de gevarenzone, dan maar liever even zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mammafelinaJa het is echt even tobben hoor! Ik vind het zo irritant dat je dan ook niet precies je vinger erop kan leggen. Ik neig bij Ollie heel erg naar inslapen, ik denk dat ze zich niet echt meer beter gaat voelen. Ze is een beetje op denk ik, maar mijn vriend wil graag nog één draxxin prik proberen. 

Fijn dat ze bij jou dan nog wel goed eten, lekker veel groente erin stoppen :).

@Eefjeoh wow dat is dan echt plotseling, dat is echt wel eng ook. Echt zielig zo'n verstopping. Arme konijnen toch met die rui he. Preventief laxeren kan geen kwaad toch? Ik zou daar voor de veiligheid dan ook even voor kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts geeft aan dat het niet schadelijk is, zolang je niet elke dag volledige hoeveelheden geeft, maar af en toe een zetje geeft zeg maar. Laxeermiddel is pure suiker, dat is niet geweldig en moet je niet standaard drie keer per dag geven. Het onttrekt inderdaad vocht aan het lichaam, daarom krijgen ze er een spuit water bij. Dan trekt het dat water eerder aan ipv vocht uit het lichaam. Mijn dierenarts zegt dat het niets doet op de darmwerking, dat het alleen inwerkt op de massa. Daarin verschilt hij dus van mening met evee. Bovendien is een verstopping en de hele rataplan aan medicatie die er dan in gaat (inclusief laxeermiddel) een heel stuk schadelijker dan af en toe laxeermiddel geven. Maar wel overleggen met de dierenarts uiteraard en niet doen bij konijnen die niet ziek worden van de rui. Het is voor betsy een enorme uitkomst gebleken. Van elke week in de lappenmand tijdens de rui tot nooit meer. Jammer dan als het niet helemaal geweldig is, het alternatief is vele malen erger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap voor alle sukkelende konijntjes. Wat kun je steeds een zorgen om ze hebben hè? En @Evee, ik hoop dat Charley toch nog een poosje een goed leventje bij je mag hebben. Sterkte met alle beslissingen steeds.

Hier is de afgelopen weken ook het een en ander veranderd met de konijnen. Onze unieke zwarte Hubbel is plotseling overleden. Hij at ineens minder brokjes, hooi en groen ging er nog wel in. Gelijk gebeld met de dierenarts voor een controle van de kiesjes. Toen ik hem s morgens vroeg zou brengen, zag ik dat hij benauwd was, dat werd ook erger. We spraken af dat de dierenarts een röntgenfoto zou maken. Al heel snel werd ik gebeld dat het foute boel was; de longen zaten vol vocht en het hart was vergroot, hartfalen. Wij zijn meteen gekomen om hem in te laten slapen omdat hij steeds benauwder werd, maar bij aankomst was hij al overleden. Hij was 7 jaar.
We waren er behoorlijk van slag van. Onze zorgzame, geweldige, stoere ram. Hij had vroeger vaak last van gas gehad, en we zijn vaak bang geweest hem dan kwijt te raken, maar met graanvrije brokken was dit probleem inmiddels vrijwel opgelost. Verder had hij nooit wat, was een mooi, sterk konijn.

Inmiddels is Lien weer gelukkig met een nieuw vriendje. Een heel klein zwart opdondertje, die afgelopen winter bij ons in de pleeg had gezeten, bleek het ideale maatje voor onze grand old lady. Geen heel jong ventje die haar op haar oude dag loopt te vervelen, maar weer een heel lief, zorgzaam ventje, die haar nukkige buien met een vrolijke kwinkslag benaderd.
In de dagen dag Lien alleen zat, zag ik dat ze een traanoogje had. Die had Hubbel schijnbaar altijd keurig schoongehouden. Nadat ze haar nieuwe vriendje een paar dagen had, was het traanoogje ook weer over. Kleine Kip heeft die taak ook weer op zich genomen. Het is zo ontzettend lief om hem druk doende te zien om zijn oude dame te verzorgen. Inmiddels geniet hij van de heerlijke ruimte (zoveel beter dan een kooi) en voor het eerst in zijn leven dus het gezelschap van een soortgenootje. Lien heeft een zachte hondenmatras waar ze vaak op ligt te slapen. En inmiddels ligt ze daar gelukkig niet meer alleen op 😍

• Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net een konijn gewassen. Gijsje (van mijn ex) had twee grote klonten opgedroogde poep aan zijn kont. Dus wij aan de slag met babydoekjes, washandje, nagelschaartje. Het arme dier liet het allemaal maar over zich heen komen. Ik gebruik hem na het afdrogen ook maar met anti-myasis spray gedaan voor de zekerheid.

Ik ben dus weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen. 

Sterkte met het verlies van Hubbel @Bammyflurry. Fijn dat Lien weer gelukkig is met Kip.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .