Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2021 - slowchat konijnen algemeen

Evee
 Delen

Aanbevolen berichten

Ach @Jamesthebunnybutler, wat verdrietig is dit... Dit was niet het nieuws dat je wilde horen. Wat gek dat Baloe dan ook aan het kwakkelen is. Sterkte. 

Ademt ze sneller? Dat was het enige wat ik vorig jaar aan Rosa merkte. Zij bleek een baarmoedertumor te hebben en op een röntgenfoto bleken haar longen vol tumoren te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@LienappelsienJa, misschien voelt Baloe dat het mis is met haar en heeft hij ook gewoon stress van het steeds oppakken en doen. Lichamelijk lijkt er iig weinig aan de hand bij hem.

Ja, nu je het zegt ademt ze wel sneller, ik zie het aan haar oortjes. Maar echt benauwdheid zoals ik dat bv van snot ken laat ze iig nog niet zien. Dat vocht is nu waarschijnlijk even het grootste probleem, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat het niet lang zal duren. Ipv cisaral krijgt ze nu even domperidom omdat dat een pilletje is en dat als het lukt zonder dwang kan. Is ook een risico omdat daar lactose in zit, maar ik hoop dat ik dat maar even heel kort hoef te geven. Aan cisaral ga ik niet meer beginnen vanwege de stress en daar bij komende benauwdheid.

@Marjoleink @Newby1981 Nee, hadden we niet op gehoopt en ook niet aan gedacht... Nu vallen alle puzzelstukjes op hun plek, ook dat ze zo slecht uit de narcose kwam. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

@LienappelsienJa, misschien voelt Baloe dat het mis is met haar en heeft hij ook gewoon stress van het steeds oppakken en doen. Lichamelijk lijkt er iig weinig aan de hand bij hem.

Ja, nu je het zegt ademt ze wel sneller, ik zie het aan haar oortjes. Maar echt benauwdheid zoals ik dat bv van snot ken laat ze iig nog niet zien. Dat vocht is nu waarschijnlijk even het grootste probleem, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat het niet lang zal duren. Ipv cisaral krijgt ze nu even domperidom omdat dat een pilletje is en dat als het lukt zonder dwang kan. Is ook een risico omdat daar lactose in zit, maar ik hoop dat ik dat maar even heel kort hoef te geven. Aan cisaral ga ik niet meer beginnen vanwege de stress en daar bij komende benauwdheid.

@Marjoleink @Newby1981 Nee, hadden we niet op gehoopt en ook niet aan gedacht... Nu vallen alle puzzelstukjes op hun plek, ook dat ze zo slecht uit de narcose kwam. 

Rosa had het gelukkig ook niet zo benauwd als je bij snot kan zien. Mijn dierenarts adviseerde toen wel om daar niet op te gaan wachten (niet dat ik haar per direct in moest laten slapen, maar je weet dat er geen hoop op herstel is). 

Nogmaals, sterkte. Zo rot dat je er niks aan kan doen om haar beter te krijgen...

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Lienappelsien:

Hm, mijn bovenstaande post was naar jou, @Jamesthebunnybutler, toe misschien niet helemaal lekker geformuleerd.

Ahh dat geeft echt niet hoor. Ik snap helemaal wat je bedoelt en ik ben het ook met je eens. Ik heb duidelijke grenzen met de DA afgesproken waar ik me ook aan wil houden. Verergering van benauwdheid is stoppen wat mij betreft. Lief dat je dat nog stuurt, maak je geen zorgen!

Vandaag was trouwens een hele rare dag. Dunya heeft ontzettend goed gegeten (geen hooi alleen) en was onwijs levendig. Ze deed zelfs een poging tot een bunnyflop, doet een gaapje, ligt met haar pootjes best relaxed... Je zou haast denken dat er jiks aan de hand is. Die vochtafdrijvers doen misschien dan echt goed hun werk waardoor het verlichting geeft. Dat is ook nog een leuke, dat spul is voor honden en katten, natuurlijk, dus het smaakt naar vlees. Ik stop het pilletje in een rozijntje en mevrouw neemt het goed aan, maar eet vervolgens het rozijntje op en spuugt het tabletje heel nauwkeurig weer op de grond 😂. Dan maar verpulveren en in een stukje banaan stoppen.

Of het is toch een longontsteking (of corona?!) en de draxxin die haar helpt? Ik weet het niet, maar zoals ze vandaag was is ze echt oke. Ik maak me vandaag zelfs meer zorgen om Baloe. Gedrag prima, maar hij eet heel erg weinig, de rollen lijken wel omgedraaid ofzo. Gelukkig gaat er nog wel wat in, echt specifieke dingen zoals wortelloof en verse tijm. Gek he? 

Ik ben natuurlijk nog steeds realistisch en weet dat het meest waarschijnlijk wel echt die thymoom is, maar ergens heb ik nu nog een sprankje hoop dat Dunya nog iets langer bij mij kan blijven dan ik gisteren dacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen waren vanochtend echt boevig! Ik ging voeren, schoot Brenda tussen mijn benen door de ren uit. Brenda gevangen, schiet Joris naar buiten terwijl ik haar terug wil doen. Uiteindelijk heeft de buurvrouw geholpen Joris terug de ren in te krijgen 🤣

Het is mijn eigen schuld hoor, ik liet ze vaak loslopen als ik de rennen aan het verschonen was, maar nu we geen schutting om de tuin hebben doe ik dat niet meer. Ik denk dat ze zin hadden om toch weer even lekker rond te rennen, de boefjes!

Eind januari / begin februari komen ze de tuin aanleggen, dus daarna staat er weer een schutting om alles heen en is het geen probleem als ze af en toe los lopen. Maar nu is het toch niet zo handig!

De konijnen zelf hadden er wel plezier in, lekker racen en binky's maken terwijl het baasje probeert ze terug te drijven de ren in 😅

• Haha 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag al 2 telefoontjes gehad "verkopen jullie jonge konijnen" En in de hele week al 6! En één iemand die chinchilla's zocht. Is die tijd van het jaar weer begonnen 😭

En je merkt ook al snel genoeg dat mensen vaak niet blij zijn als ik ze aanraad er bij een opvang te adopteren, in plaats van "jonge konijntjes" te kopen. Soms wel hoor, dan zijn ze wel oprecht geïnteresseerd omdat ze de optie niet hadden overwogen. Maar vaak is het meer zo een "bemoei je er niet mee ik wil nu een jong konijn" - reactie. Zucht.

En dan over een paar maanden is het weer "kan ik mijn konijn bij u brengen, de kinderen kijken er niet meer naar om" of "hij bijt / sproeit / maakt lawaai. Of we zijn spontaan allemaal allergisch. Zucht.

• Verward 3
  • Verdrietig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Evee:

Ik heb vandaag al 2 telefoontjes gehad "verkopen jullie jonge konijnen" En in de hele week al 6! En één iemand die chinchilla's zocht. Is die tijd van het jaar weer begonnen 😭

En je merkt ook al snel genoeg dat mensen vaak niet blij zijn als ik ze aanraad er bij een opvang te adopteren, in plaats van "jonge konijntjes" te kopen. Soms wel hoor, dan zijn ze wel oprecht geïnteresseerd omdat ze de optie niet hadden overwogen. Maar vaak is het meer zo een "bemoei je er niet mee ik wil nu een jong konijn" - reactie. Zucht.

En dan over een paar maanden is het weer "kan ik mijn konijn bij u brengen, de kinderen kijken er niet meer naar om" of "hij bijt / sproeit / maakt lawaai. Of we zijn spontaan allemaal allergisch. Zucht.

Wat frustrerend he, onwetendheid is een ding. Eigenwijsheid ten koste van die beestjes iets anders. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap wel dat mensen een jong beestje willen, dat heeft ook mijn voorkeur als er eentje bij komt. Ik moet er wel bij zeggen, tot 1 jaar vind ik prima, daarna heb ik het idee dat ik al een half konijnenleven gemist heb.

aangepast door Kolino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu achter elkaar twee 'jonkies' van 5 en 6 maanden in huis gehaald, kwam toevallig zo uit, maar ik heb ze toch juist liever vanaf 1 jaar geloof ik. Het heeft wel wat leuks dat gepuber, maar kijk toch uit naar het moment dat dat minder wordt 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei Eefje:

Ik heb nu achter elkaar twee 'jonkies' van 5 en 6 maanden in huis gehaald, kwam toevallig zo uit, maar ik heb ze toch juist liever vanaf 1 jaar geloof ik. Het heeft wel wat leuks dat gepuber, maar kijk toch uit naar het moment dat dat minder wordt 😅

Dat kan ik me voorstellen!

Kan me nog goed herinneren hoe vermoeiend het kon zijn toen mijn konijnen puberden. Mijn oudste wordt dit jaar 7 en wat een wereld van verschil nu ze ouder zijn. Ze kunnen nog steeds goed slopen (speelgoed), maar hun verblijf is bijvoorbeeld nog helemaal in tact. Terwijl ik me kan herinneren dat ze als pubers extra uitgangen maakten in hun hok, maar ook naar de buurvrouw toe door gaten te maken in de schutting... Daar kon geen speelgoed of afleiding tegenop (heb ook geprobeerd de schutting af te dekken, maar dat hield geen stand met zulke volhardende konijnen). Gelukkig hield het op na de pubertijd. Maar als ik er aan terug denk, dan denk ik, leuk die schattige baby konijntjes, maar beseffen zulke bellers die met spoed een baby konijn willen zich wel dat het niet bij de schattige baby tijd blijft? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fluffy was 8 weken toen hij bij ons kwam wonen vanuit de dierenwinkel.

Ik heb genoten van zijn babytijd, zo lief! Nu is hij alweer een tijdje een lekker eigenwijze puber in het begin vond ik zijn gedrag best wel irritant, niks in mijn huis was veilig voor onze terror rabbit. Na de koppeling aan zijn vriendin is hij dan ook lekker naar buiten verhuisd. 

Pip was 8 maanden toen ze bij ons kwam. Zij is de grootste sloper van de twee. Ik geniet nog elke dag van ze en heb geen seconde spijt gehad van de aanschaf van mijn schatjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Kolino:

Ik snap wel dat mensen een jong beestje willen, dat heeft ook mijn voorkeur als er eentje bij komt. Ik moet er wel bij zeggen, tot 1 jaar vind ik prima, daarna heb ik het idee dat ik al een half konijnenleven gemist heb.

Ik heb juist het tegenovergestelde: ik geef juist de voorkeur aan konijnen van 1 jaar of ouder. Het karakter is dan gevormd en de kans dat je koppel ook in de toekomst stabiel blijft is dan groter dan wanneer je jonge konijnen koppelt. 

En ook konijnen die geen peuter meer zijn kunnen heel actief zijn.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alles gehad, van letterlijk hier ter wereld gekomen tot als bejaard konijn hier komen (die twee uitersten heb ik zelfs met hetzelfde konijn beide meegemaakt 😁) en het kan me echt helemaal niks schelen. Babytijd is leuk maar konijnen zijn maar zó kort echt baby en voor de band die je met een dier op kan bouwen is dit echt niet de belangrijkste factor. Mensen die denken dat een konijn alleen leuk kan zijn als je 'm vanaf acht weken hebt... tja ik vind dat altijd jammer. Of dan is het argument 'ja, we willen dat de kinderen een dier zien opgroeien, is leerzaam!', terwijl ik het leed dat achter veel jonge konijnen zit niet iets vind wat ik mijn kind zou willen leren. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .