Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2021 - slowchat konijnen algemeen

Evee

Aanbevolen berichten

Nieuw jaar, nieuw Topic!

Een slowchat topic waar je gezellig met je mede forumleden kan kletsen. Wil je even iets kwijt over jouw konijnen, zonder dat je dat een eigen topic wil geven. Dan kan dat in dit topic!

Let wel op: voor de waarde van het forum, voor de vindbaarheid, is het wel belangrijk om voor langer lopende dingen, zoals gezondheidsproblemen, koppelingen, en andere onderwerpen die voor andere konijnenbaasjes waarde hebben echt een eigen topic te openen. Dit topic is dus meer voor de korte, kleine konijnendingetjes waar een eigen topic wat overdreven is, maar wat je toch even wil delen met de rest!

- Wees aardig voor je medeforummers, de forumregels gelden ook in dit topic!

- Discussieren over een onderwerp hoort zonder dat je elkaar op de persoon aanvalt.

- Denk er wel aan dat alles wat je op internet zet, niet alleen op bunnybunch, openbaar is. Denk dus na voor je iets over je privéleven post of je dit wel met de wereld wil delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal even beginnen in dit nieuwe topic.

De afgelopen dagen zie ik een soort onrust bij Fluffy en Pip. Waar sinds het begin van de koppeling Pip duidelijk de baas was, lijkt Fluffy de laatste dagen ineens een poging te ondernemen om deze positie van haar over te nemen. Gevolg: achter elkaar aan jagen en rijden. Ook met regelmaat op elkaars hoofd.

Is dit normaal gedrag binnen een bestaand koppel of moet ik me zorgen gaan maken?

Ze vechten overigens niet en spelen, eten en liggen ook nog vaak samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei mammafelina:

Ik zal even beginnen in dit nieuwe topic.

De afgelopen dagen zie ik een soort onrust bij Fluffy en Pip. Waar sinds het begin van de koppeling Pip duidelijk de baas was, lijkt Fluffy de laatste dagen ineens een poging te ondernemen om deze positie van haar over te nemen. Gevolg: achter elkaar aan jagen en rijden. Ook met regelmaat op elkaars hoofd.

Is dit normaal gedrag binnen een bestaand koppel of moet ik me zorgen gaan maken?

Ze vechten overigens niet en spelen, eten en liggen ook nog vaak samen.

Het komt op zich wel vaker voor dat er wat onrust is binnen een koppel, zonder dat het echt een probleem hoeft te zijn. Je moet het natuurlijk wel goed in de gaten houden.

Is er iets veranderd in hun ruimte?

Hoe oud zijn ze, en hoe lang zijn ze al samen?

Fluffy was een tijdje geleden toch ziek (oog)? Is Pip gezond denk je? Soms zie je dat als het ene konijn iets mankeert, dat het andere konijn dominant wordt. Of misschien voelt Fluffy zich nu weer echt helemaal kiplekker en doet hij nu een haal naar de macht.

Je ziet het ook wel als bij de voedster de hormonen opspelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Lienappelsien:

Het komt op zich wel vaker voor dat er wat onrust is binnen een koppel, zonder dat het echt een probleem hoeft te zijn. Je moet het natuurlijk wel goed in de gaten houden.

Hoe oud zijn ze, en hoe lang zijn ze al samen?

Fluffy was een tijdje geleden toch ziek (oog)? Is Pip gezond denk je? Soms zie je dat als het ene konijn iets mankeert, dat het andere konijn dominant wordt. Of misschien voelt Fluffy zich nu weer echt helemaal kiplekker en doet hij nu een haal naar de macht.

Je ziet het ook wel als bij de voedster de hormonen opspelen. 

Ja, ze hebben er na de operatie van Fluffy op 8 december een ren van 2m2 bij gekregen.

Hoe oud zijn ze?

Pip (voedster) is net 1 jaar geworden. Fluffy (ram) is ruim 10 maanden. Beide zijn gecastreerd.

Hoelang zijn ze al samen?

Vanaf 11 juli 2020. Bijna een half jaar dus.

Fluffy was een tijdje geleden ziek toch? Denk je dat Pip gezond is?

Klopt. Fluffy heeft ec in zijn oogje gehad waardoor hij niet lekker in zijn vel zat. 8 december 2020 is zijn aangedane oogje verwijderd en inmiddels is hij weer helemaal opgeknapt. Voor zover ik weet is Pip gezond, ik zie in elk geval niets geks aan haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het even aankijken en niet ingrijpen. Wel goed in de gaten houden natuurlijk, want het kan soms echt snel gaan als het omslaat en je wilt uiteraard geen gewonden. 

Hoe je het beschrijft klinkt het nog niet zorgwekkend. 

Wel irritant hè, als het onrustig is binnen een koppel. Dat voelt voor jezelf ook niet echt prettig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk is het weer snel rustig met je koppeltje @mammafelina

Gisteren was een vriendin bij mij op bezoek. Jazz besloot dat ze eng was en bleef stampen. Hij werd alleen rustig als hij me kon zien, dus ik heb een tijd op de vensterbank gehangen 😅 Ik vond het eigenlijk wel schattig dat hij zo op me reageert. Gelukkig ging hij daarna rustig slapen in z’n catcube. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Floppyears:

Dat is wel een prestatie, wat een springvermogen. Kan er geen overkapping op ofzo?

Ja er stond wel een klein huisje, maar nooit verwacht dat ze die sprong zou wagen. Ze lijkt zich gelukkig niet bezeerd te hebben, het kan geen fijne landing geweest zijn. We gaan nu een paneel in die hoek er plat bovenop maken, later als we weer naar de bouwmarkt kunnen maar een mooiere oplossing bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh mijn hemel die Kiki! Klein monstertje ;). Je moet wel creatief zijn met zo'n dametje. Fijn dat de bouwmarkt niet open is om wat te knutselen 😅.

Dunya doet echt zo raar. Vanmorgen trof ik haar apatisch in een hoekje aan, met haar kop naar beneden en ze glibberde steeds met haar voorpoten weg. Ze at weinig en opeens hoorde ik haar ook raar ademhalen, een beetje reutelen. Ik probeerde dus meteen een afspraak bij de DA te maken, maar die krijg ik niet te pakken. Ze lijkt helemaal geen snot te hebben en voor zover ik het kon zien is ze ook niet benauwd.

Nu eet ze weer wat hooi, rucola en een brokje en is ze wat meer levendig. Hoor haar nu niet raar ademhalen. Wat moet ik nou met die meid?

Ze heeft altijd al gehad dat als ze gaat liggen, ze even "blaast". Vind ik raar maar dat herken ik wel van James. Toch raar, ik ben een beetje bang voor een longontsteking. Wat zouden jullie doen? Het weekend afwachten of naar de spoedkliniek? Ik ben zo bang dat ze daar niet voldoende konijnkundig zijn en een verkeerde behandeling gaan starten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Eefje:

Kiki is ook uit de hoge ren gesprongen vanmorgen 😵

Ik zei het toch! 🤣 Met een huisje als opstapje vind ik het ook echt niet gek. Kan je dat huisje niet naar achteren schuiven?

@Jamesthebunnybutler oh wat vervelend. Ik vind het lastig om er zo van het forum iets zinnigs over te zeggen. Maar ik weet zeker dat jijzelf de juiste keuze maakt. Succes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh wat lastig.. het klinkt wel als iets waar je liever snel mee bij de dierenarts zit, al is het alleen maar voor je eigen kopzorgen. Kun je over de telefoon niet bepalen of de dienstdoende arts konijnkundig is? Misschien heb je geluk. Het zijn ook rare symptomen die niet direct een belletje doen rinkelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Lienappelsien:

Ik zei het toch! 🤣 Met een huisje als opstapje vind ik het ook echt niet gek. Kan je dat huisje niet naar achteren schuiven?

@Jamesthebunnybutler

Ik had het er even uitgehaald, maar omdat er nog wat onrust is wil ik ze voldoende plekken geven om van elkaar weg te komen, en voor Gijs om uit de vuurlinie te kunnen als ze aan het racen is. Er ligt nu een renpaneel bovenop, vastgemaakt met tierips 👍. Ziet er niet uit, maar ze kan er in elk geval niet via het huisje uit nu.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lienappelsien @Eefje Thanks. Wij zeiden net tegen elkaar dat ze het ene moment wel terminaal lijkt en 5 minuten later springlevend gaat zitten eten. En dat geluid hoor ik dus ook niet meer. Ik kijk het vanmiddag even aan en dan bepaal ik of ik inderdaad de spoedarts ga bellen. Echt zo'n raar konijn, ze lijkt soms een beetje bipolair ofzo (en dat bedoel ik niet sarcastisch of vervelend voor mensen die daar echt last van hebben). En echt een wonder, ze is niet afgevallen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vanmorgen met Binky naar de DA geweest. Het traanoog leek alleen maar erger geworden te zijn ook al was het dinsdag doorgespoeld. Ze heeft het weer doorgespoeld en ze zei dat alles er goed uit zag verder, sowieso geen ontsteking ofzo. Ik heb nu zalf mee gehad om 3 keer per dag te zalven (gaat leuk worden...) De inentingen waren binnen dus ze is gelijk ingeënt.

Monky ruikt natuurlijk gelijk 'onraad' en gedraagt zich weer bazig naar Binky toe. Binky zit in het nachthok, dan gaat het goed maar als ze in de ren komt begint Monky weer te jagen en Binky is doodsbang. Pfff, ik dacht dat ik van die ellende verlost was. Begint ook de twijfel weer wat ik met m'n koppeltje moet en of ik ze niet beide tekort doe 😕

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Newby1981 ik heb inderdaad vandaag nog even aangekeken en geen reutel meer gehoord. De hele dag waren ze allebei een beetje sloom en duf, weinig eten ook. Net ben ik in bad geweest en ik weet niet wat er gebeurd is, maar ze gaan opeens helemaal los. Baloe maakt binkies als een gek en Dunya valt als een malle aan op een voerbak met kruidenhooi, nu ook op het groenvoer. Super raar maar ik ben er heel blij mee. Volgens mij heeft ze een beginnende verstopping gehad, want er zijn nog steeds kleine en heel weinig keutels, maar ik denk dat ze door de cisaral nu gewoon weer ruimte heeft in die maag ofzo en dan maar helemaal los gaat? Mafkees! Hopelijk kan ik maandag dan toch nog even naar de DA voor een check van de longen/hartje en evt snot ofzo en hoeft dat niet morgen met spoed :).

Ach wat sneu voor Binky. Fijn dat het niet ontstoken is of iets, maar het is natuurlijk wel gek. Je zou zeggen dat er een onderliggende oorzaak is ofzo, maar dat is helemaal goed uitgezocht toch? Is er evt ooit al een foto van de kop en het gebit gemaakt? Ogen zalven is vervelend inderdaad. Wat heb je mee gekregen? Sommige zalven zijn ook echt irritant om te smeren, ik leg het weleens kort op de verwarming zodat het wat vloeibaarder wordt. Wel fijn dat ze meteen gevaccineerd is dan ook! Voelt ze zich verder ook oke? Geen last van dat oog?

Vervelend dat er zo gejaagd wordt zeg. Ik kan me die twijfel wel voorstellen. Sommige koppels zijn wat minder stabiel, maar het moet niet de spuigaten uit lopen. Hoe lang hebben ze nodig voordat er weer rust is? Zijn ze verder dan wel lief voor elkaar en happy? Zijn het twee voedsters eigenlijk of een voedster en een ram?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eefje dat méén je niet...!!! 😱

Wát een draak! 🤣🤣

@Jamesthebunnybutler en @Newby1981 sterkte met jullie zorgenkindjes. 

Wij zouden morgen pas terug komen van vakantie, maar ik miste Kliko en Rummikub te veel (en mn heimwee speelde op) dus we besloten gisteravond om vandaag terug naar huis te gaan. Vanmiddag meteen in de ren gezeten. Koud 🥶!!! Maar wel fijn om even bij K&R te kunnen zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jamesthebunnybutler, wat fijn dat Baloe en Dunya weer helemaal happy waren! Dat is dan echt een pak van je hart he en alsof je zelf dan ook pas weer kan relaxen. (dat heb ik dan toch. Als het niet goed gaat met m'n dieren sta ik stijf van de stress / spanning en als je opeens verbetering ziet kun je je echt zo euforisch voelen) Ik hoop dat het zo blijft en als je maandag naar de DA bent geweest ben je in ieder geval zeker dat alles oké is. (daar gaan we toch van uit 😉)

Heeft Dunya wel vaker verstopping gehad?

Hier gaat het helaas niet goed met Binky. Ik heb geen idee wat er aan de hand is maar ze zit alleen in het nachthok, is boos en nukkig op Monky en mij (ze gromde zelfs toen ik met m'n arm in het nachthok stak). Ze krimpt dan echt in elkaar en gaat stijf in de pantoffelhouding zitten. Ze wilt geen biks maar ik zie haar wel hooi eten (thank god) Andijvie wou ze net ook niet maar wel gedroogde appelstukjes en snoepjes gaan er ook in. Ze komt niet in de ren omdat ze dan gelijk achterna gezeten wordt door Monky (volgens mij heeft Monky niet eens kwaad in de zin, die is gewoon enthousiast en nieuwsgierig en omdat Binky weg rent gaat Monky er natuurlijk achteraan)

Ik weet dus niet of er lichamelijk iets aan de hand is of dat het door alle stress van de DA bezoekjes komt. Een oog doorspoelen zal ook niet fijn zijn? Met de oogdruppels (Isathal) ben ik even gestopt. Het lijkt me niet verstandig om haar nu extra stress te bezorgen en opzich waren de druppels niet noodzakelijk. Het oog ziet er momenteel ook wel goed uit. 

Ik twijfel bijna om Binky in de garage te zetten maar ik wil haar ook niet uit haar vertrouwde omgeving halen en als ik Monky en Binky uit elkaar haal maak ik het straks nog lastiger als ze weer bij elkaar komen. Ik denk dus dat ik haar het beste met rust laat, wel regelmatig ga kijken en als het morgen niet beter gaat ga ik naar de DA voor verder onderzoek. 

Er is nog geen foto van het gebit gemaakt maar als het traanoog nu weer terug komt of blijft ga ik dat wel laten doen.

Het zijn 2 voedsters trouwens. Niet ideaal maar ik heb ze zo overgenomen van iemand. 

De twijfel om ze opnieuw te laten koppelen en 1 koppel mee naar huis te nemen speelt weer op maar het idee dat ik afscheid van 1 moet nemen... nee, dat gaat 'm echt niet worden. En 2 koppels vormen wilt m'n man niet want die zit nu al vaak te klagen als er weer gedoe is. 

Nou, ik hoop dat het met jouw konijntjes nog steeds goed gaat en zo blijft!!

@JacinthaBrehler, dat is vast wel fijn om weer thuis te zijn! Weg gaan is leuk maar als je heimwee hebt snap ik dat je op den duur naar his wilt en niks leuker om de diertjes weer te zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .