Ga naar inhoud

Bang gedrag afleren


Huppeldepuppel

Aanbevolen berichten

Hallo! Ik ben Huppeldepuppel en ben nieuw hier en ik heb een vraagje over mijn konijntjes. Ik heb dus sinds juni 2020 ongeveer mijn nieuwe konijntjes. Het zijn nederlandsehangoordwergkonijntjes En het is een mannetje en een vrouwtje. Nou het mannetje (puppeltje) was altijd erg lief en hielt van aaien en vond oppakken ook oké, het vrouwtje (huppeltje) hielt niet zo van aaien en oppakken maar was wel altijd heel nieuwsgierig ;). Ze moesten dus een tijd geleden gecastreerd en gesteriliseerd worden, dat ging allemaal goed en we hadden ze tijdelijk op een plek in het fietsenhok buiten (kan je wel sluiten) gezet zodat het tochtvrij was. We hadden in die tijd hier iemand werken en die maakte wel wat lawaai, ik heb ze ook tussendoor uit het hok gehaald en een riempje omgedaan zodat ze even wat beweging kregen. Dit vonden ze erg leuk (niet het riempje omdoen, maar wel het rondlopen) nu zitten ze weer in de grote ren en het nieuwe grote hok maar ze zijn alle twee heel schuw en willen absoluut niet geaaid worden, zelfs niet Puppeltje! Ik ben bang dat ze ergens van geschrokken zijn van het werken in onze tuin en huis. Of misschien zijn ze ziek (puppeltje ziek, huppeltje is niet heel veel veranderd) Wat moet ik nu doen? Want ik weet niet hoe ik ze weer kan aaien en tam krijg, ik ben vandaag naar de ren gegaan en ben daar gaan zitten en heb gepraat en eten gegeven maar ze zijn zo bang :(

 

ik hoop dat jullie wat tips hebben :)

(sorry voor het lange bericht ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben veel veel te verwerken gehad zeg. Een castratie/sterilisatie, een verhuizing, herrie, een riempje, een nieuw hok.

Hoe lang is het geleden? Mijn konijnen zijn ook altijd een week boos op me als ze naar de dierenarts zijn geweest.

Begin alsjeblieft met het weggooien van de riempjes, die zijn levensgevaarlijk voor konijnen.

En verder doe je het goed denk ik. Ga er rustig bij zitten, laat ze naar jou toe komen, praat tegen ze. Geef ze de tijd om weer te wennen aan jou en aan de nieuwe situatie.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

De castratie is al een hele tijd geleden gehad maar hierna was alles nog goed, het begon echt toen een meneer bij ons kwam werken, dat gaf even lawaai maar we hadden geprobeerd dat zo min mogelijk te maken maar ik geloof dat het best een shock was voor puppeltje. 
 

Mag ik vragen waarom riempjes zo gevaarlijk zijn want ik vond alles redelijk goed gaan, ze vonden het even niet leuk toen ik het om deed maar heel moeizaam ging het niet. En ik zag echt dat ze het fijn vonden om even het hok uit te gaan en de tuin te verkennen. 
 

bedankt trouwens voor de snelle reactie 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, en er zat trouwens tijdens de castratie/sterilisatie en herrie en riempjes enzo wel heel wat tijd tussen. Ik heb ze zeker een hele tijd met rust gelaten na de operatie, ik ga ze zeker niet meteen daarna een riempje om doen dit was pas veel later omdat de bezorging van het nieuwe hok zo lang duurde en het oude hok voor buiten ongeschikt was. (De herrie was niet constant hoor, en pas ver na operatie) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohhh h dat wist ik niet, ik heb een ruime ren alleen die konden we toen niet gebruiken en ik wilde ze toch naar buiten laten. Maar is het ook zo schadelijk als jij de konijntjes volgt tijdens het "uitlaten"? Want overal waar de konijntjes heen rende, rende ik erachteraan en als ze te ver liepen gaf ik een klein rukje aan het riempje zodat ze wisten dat ze niet verder kunnen. 
ik wist niet dat een riempje zo schadelijk was 😞 het ging altijd zo goed...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk inderdaad ook dat je konijnen gewoon een beetje van slag zijn. Konijnen houden niet zo van veranderingen of dierenarts bezoekjes, laat staan een castratie ondergaan. En zo'n nieuw hok in een nieuwe omgeving is natuurlijk ook heel spannend. Ik denk dat ze weer even moeten wennen, en dat ze daarna wel langzamerhand terug naar "normaal" zijn.

Gewoon weer de oude routine oppakken en ze af en toe wat eten uit de hand geven. Dan weten ze al gauw weer dat jij en jouw hand niet eng zijn en dat je ze prima kunt aaien.

 

En je hoeft je niet schuldig te voelen dat je zo'n riempje hebt gebruikt. Ik vind het eerder belachelijk dat ze het in dierenwinkels verkopen, zoals nog wel meer producten die ronduit gevaarlijk zijn voor dieren. Het gevaar bij zo'n riempje is dat ze, zoals de rest ook beschreef, gemakkelijk hun rug kunnen breken als ze wegrennen en er in blijven hangen. Ze hebben namelijk een zwakke ruggengraat, maar juist hele sterke spieren in de rug en achterpoten.

 

Ieder geval veel succes met je konijnen, heb geduld, en dan zul je hopelijk snel zien dat ze weer wat kalmer worden. Ze moeten vast even bijkomen van alle drukte afgelopen tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al die wisselingen leveren stress op: operatie, nieuw hok, erin en eruit om “uitgelaten” te worden, tuigje om, herrie in de tuin. Ik denk dat je met rustig laten wennen aan het nieuwe hok en de ren een heel eind komt. Iig supergoed dat ze nu een vaste ren en hok hebben.

Vanaf nu een vaste plek voor ze, zonder de uitstapjes in tuigje, vaste tijden eten brengen, rust en regelmaat zal ze goed doen. En net als je nu doet bij ze gaan zitten en het contact uit hun kant laten komen, af en toe wat lekkers meenemen helpt ook 🙂 Komt vast vanzelf weer goed.

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .