Ga naar inhoud

Klaagtopic 2021

Aanbevolen berichten

• Reacties 614
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Populaire berichten

Het is open gemaakt en nu afwachten of dat genoeg is. Had liever dat het in z'n geheel verwijderd was, maar helaas.   Dit trekje vind ik inderdaad ook niet leuk, ze doet het niet heel vaak m

Noellie lijkt het weer goed te doen. Hopelijk blijft het zo en heb ik het niet gejinxt door het hier te melden. 😅

Nou ik durf vanavond ook de deur niet meer uit. Het schijnt dat er een oproep is gedaan om op een plein in het centrum winkels te gaan slopen. De harde kern van NEC heeft daarop gezegd: dat pikken we

Juist lekker! Ik vind die mierzoete mandarijnen zo jakkie, geen smaak aan, blèèèh. Vooral als ze dan ook nog te koud bewaard zijn en "glazig" zijn, brrrr. Zelfs de honden spugen die uit. 😁

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is officieel. Stoppen met roken is gemakkelijker dan stoppen met nicotinepillen. Omdat je als je stopt met roken ook positieve dingen merkt, zoals meer lucht, frisse kleding, frisse adem, meer ruimte in je longen etc etc. Dat weegt op tegen de ontwenning. Nu heb ik alleen ontwenning en al die positieve dingen heb ik al gehad toen ik stopte met roken. 

Hoewel stoppen met roken door die nicotinepillen echt gemakkelijker was, vond ik cold turkey kappen met roken toch echt gemakkelijker dan van die pillen af komen. Maar goed, om nu weer te gaan roken om daar dan weer cold turkey mee te stoppen is ook nogal zonde, dus we gaan maar gewoon door. Mocht iemand willen stoppen met roken, neem deze ervaring dan mee en stop gewoon helemaal in een klap met al die rotzooi.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb je dan telkens als je iets mindert weer een soort afkickverschijnselen? Als totaal talentloos voor verslavingen probeer ik me een voorstelling te maken van de worsteling. Het gaat je vast lukken, want het schrikbeeld van terug naar "al die rotzooi" is hopelijk genoeg aanmoediging om vol te houden. 🤞

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden zei Eefje:

Het is officieel. Stoppen met roken is gemakkelijker dan stoppen met nicotinepillen. Omdat je als je stopt met roken ook positieve dingen merkt, zoals meer lucht, frisse kleding, frisse adem, meer ruimte in je longen etc etc. Dat weegt op tegen de ontwenning. Nu heb ik alleen ontwenning en al die positieve dingen heb ik al gehad toen ik stopte met roken. 

Hoewel stoppen met roken door die nicotinepillen echt gemakkelijker was, vond ik cold turkey kappen met roken toch echt gemakkelijker dan van die pillen af komen. Maar goed, om nu weer te gaan roken om daar dan weer cold turkey mee te stoppen is ook nogal zonde, dus we gaan maar gewoon door. Mocht iemand willen stoppen met roken, neem deze ervaring dan mee en stop gewoon helemaal in een klap met al die rotzooi.

Mijn man bouwt af met nicotine pleisters. Steeds lagere dosering. En tegen het einde laat hij steeds langer zijn pleister weg voor hij een nieuwe plakt en is het de bedoeling dat hij uiteindelijk compleet stopt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@JokeC het fysieke deel is niet zo heel spannend. De eerste vier dagen is het lichaam de nicotine aan het afbreken, dan gaat je lijf dus steeds iets harder om nicotine roepen. Dat geeft onrust, soms slecht slapen etc. Na twee weken ben je dat wel kwijt. Daarom wil ik er nu gewoon vanaf, die pillen helpen niet, ze zorgen alleen maar dat de stap naar af en toe een sigaret kleiner is. Zoveel kwaad kan het niet, mijn lichaam is immers toch nog verslaafd.. Nu weet ik dat mijn lichaam niet meer verslaafd is, dus is de drempel veel hoger geworden, omdat ik weet dat ik dat stuk weer terugkrijg als ik weer aan de nicotine zit.

Het mentale stuk is wat het echt moeilijk maakt. Als roker gebruik je nicotine als copingstrategie in elke situatie. Gezelligheid? Sigaret. Stress? Sigaret. Alcohol? Sigaret. Verdriet? 100.000 sigaretten. Het verdooft een beetje. Zonder sigaretten (of in mijn geval nicotine, die rookgewoontes ben ik inmiddels kwijt) komt alles rauwer binnen en in het begin heb je dat nog super vaak, maar op lange termijn steekt het bij extreme situaties de kop weer op. Zo ben ik na een stop van jaren weer begonnen in een hele stressvolle tijd, terwijl ik er echt vanaf was. Maar ik wist niet hoe ik met die situatie om moest gaan, mijn hoofd begon te schreeuwen naar sigaretten als een soort van houvast en het stemmetje in mijn hoofd wat normaal altijd zei dat ik het niet moest doen was minder sterk en ik begon weer, eentje kan wel... Het slaat nergens op, die sigaretten gaven me alleen een extra probleem erbij, maar zo werken verslavingen. Ze doen iets in je hoofd waardoor je denkt dat het een oplossing is terwijl je weet dat dat niet zo is. De mensen die niet in de eerste paar weken terugvallen zullen heel sterk moeten blijven in zulke situaties, zelfs jaren later dus. Je hebt gewoon levenslang, je moet er nooit meer aan komen. Ik heb destijds op een blog gezeten, daar bleek dat de meeste stoppers pas na iets van 6 a 7 jaar echt nooit meer aan roken dachten. En dat terwijl je dus na twee weken al niet meer fysiek verslaafd bent. Het is echt een kronkel in je kop. 

Ik voel me nu wel sterk, het gezondheidsaspect is doorslaggevend. Ik wil niet doodgaan aan een verslaving net als mijn vader, ik heb altijd gezegd dat dat mij nooit gaat gebeuren. Dan moet dit toch echt eens afgelopen zijn, want het blijft niet onbestraft. De statistieken zijn nog in mijn voordeel, mensen die voor hun 35e stoppen hebben statistisch gezien een hele goede kans om net zo gezond oud te worden als niet rokers. Van dat roken ben ik nu af. Van de nicotine ook. Maar dat stuk in mijn hoofd, dat gaat nog heel erg lang duren, al wordt het wel snel minder, de intensiteit is wel veel hoger als het dan ineens de kop weer opsteekt. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 minuten geleden zei Lienappelsien:

Is het niet zo dat je lichamelijk nog wel verslaafd bent aan nicotine(pillen/pleisters)? Want dat is toch de reden dat je die dingen gaat nemen als hulpmiddel bij het stoppen met roken?

Ja klopt, dat is dus waar ik nu ook mee gestopt ben. Zonde van mijn tijd en geld om aan die dingen te zitten, die keer dat ik zolang gestopt was was gewoon pats boem klaar met alles, dan ben je er het snelst vanaf. Maar deze keer heb ik het anders gedaan, omdat ik het cold turkey steeds niet volhield. De knopjes in mijn hoofd stonden niet perfect afgesteld, dat is echt nodig om cold turkey te kunnen stoppen. Alles in je moet willen stoppen, anders lukt het niet. Dacht dan maar liever verslaafd aan die pillen dan aan sigaretten, krijg ik geen kanker van. Maar inmiddels dus een jaar van de sigaretten af en ik kwam maar niet van die pillen af. Heb je dat weer. Maar nu dus ook van die pillen af. Na een jaar. Kan je nagaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Toch goed gedaan 👍

Ik kan me voorstellen dat die pillen of pleisters een goed hulpmiddel kunnen zijn als het niet lukt om echt in 1 keer te stoppen. Zo pak je eerst de neiging/gewoonte om een sigaret op te steken aan. Maar daarna moet je dan dus nog met de nicotine stoppen. 

Nu volhouden! 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Komt goed! Mijn Fitbit geeft aan dat mijn hartslag in rust flink lager is. De eerste dagen dat ik van de nicotine af was ging hij juist omhoog en na een week gestaag omlaag. De afgelopen maanden lag hij steeds rond 65 slagen per minuut, nu tussen de 58 en 60. Leuk dat dat zo meetbaar is en een extra motivatie! 

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
19 uur geleden zei Eefje:

Komt goed! Mijn Fitbit geeft aan dat mijn hartslag in rust flink lager is. De eerste dagen dat ik van de nicotine af was ging hij juist omhoog en na een week gestaag omlaag. De afgelopen maanden lag hij steeds rond 65 slagen per minuut, nu tussen de 58 en 60. Leuk dat dat zo meetbaar is en een extra motivatie! 

Hoe krijg jij je hartslag zo laag joh? Sinds ik ben begonnen met dagelijks wandelen is mijn hartslag in rust van 79 naar 72 gegaan en nu alweer een paar dagen op 75. Gisteravond had ik een nachtrustpilletje genomen en was mijn gemiddelde hartslag tijdens het slapen 68, maar overdag kom ik daar niet eens in de buurt. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Keb sinds gisternacht erge last van mijn hand. Ik denk een ontsteking. Kan hem amper gebruiken. Voel me nu behoorlijk gehandicapt zo. Kan me niet eens fatsoenlijk aankleden  douchen en zelfs nr 2 op wc gaat lastig als je ineens je rechterhand moet gebruiken nadat je je hele leven links gebruikt. Het lijk wel iets beter te gaan maar ik twijfel toch om huisarts te bellen als het niet gauw beter gaat.

• Verdrietig 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden zei Pablo&Lola:

Hoe krijg jij je hartslag zo laag joh? Sinds ik ben begonnen met dagelijks wandelen is mijn hartslag in rust van 79 naar 72 gegaan en nu alweer een paar dagen op 75. Gisteravond had ik een nachtrustpilletje genomen en was mijn gemiddelde hartslag tijdens het slapen 68, maar overdag kom ik daar niet eens in de buurt. 

Geen idee, ik weet niet beter. Dacht dat het normaal was. Sinds ik mijn Fitbit heb zit ik op deze waarden, de ene keer wat hoger en de andere keer wat lager, maar nooit boven de 66 in rust geweest. In mijn slaap is het veel lager, als ik het check als ik net wakker word zit ik rond de 52. Wellicht toch een resultaat van een actief en sportief leven ofzo? Ik weet niet goed wat daar allemaal invloed op heeft, behalve eetgewoonten, beweging en stress..

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .