Ga naar inhoud

Voor de hond: halsband of tuigje?

Halsband of tuigje?  

9 leden hebben gestemd

1. 1. Gebruiken jullie een halsband, tuigje of combinatie van beide?

• Halsband
      0
    • Tuig
      4
    • Ik gebruik beide
      5

Aanbevolen berichten

Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat halsbanden eigenlijk niet zo heel geschikt zijn voor honden. 

Er zijn al diverse soorten verboden of sprake van dat ze verboden worden (slipkettingen, stroom-halsbanden enz). 

Maar in het algemeen schijnen halsbanden niet zo heel goed te zijn voor honden en best ook wat problemen te kunnen veroorzaken. Maar  toch gebruiken we voor de gewone rondjes vaak de normale halsband nog. Het zit er wel echt in qua gewoonte. Ook hebben wij in het begin altijd geleerd dat een tuig = trekken en een halsband = rustig meelopen. En dat gaat eigenlijk ook heel goed. 

Toch vind ik het altijd lastig om een goed tuigje te vinden. Wij hebben een x-back voor steppen / met de kar, een echt trektuig dus, omdat we een sledehond hebben. Dat is wel een heel goed tuig, maar niet geschikt voor andere dingen dan trekken.

We hebben ook een instap / bosttuigje (wat ik te veel vind draaien, onze hond heeft ook zoveel vacht) en een "gewoon" tuigje, met een band om haar hals, en om haar buik, en dan op de rug en buik een band op die twee delen te verbinden. Dat tuigje gebruikte ik vaak voor hardlopen, naast de fiets, en soms ook met het gewone uitlaten. Ik vind de pasvorm van tuigjes vaak ook niet heel goed, misschien komt dat wel door de hoeveelheid haar van onze hond, dat kan ook.
Ik heb laatst ook nog zo een tuigje besteld met 2 punten waar je een lijn aan kan doen, dus dat je de looplijn dan zowel op de rug, als bij de borst vast kan maken. Alleen moet ik nog een lijn bestellen die er bij hoort. Ik denk dat ik dat wel een iets prettiger tuigje vind, omdat je iets meer controle hebt over je hond. Straks met de puppy misschien ook een goed idee om zo een tuigje te gebruiken. 

Wat gebruiken jullie in welke situatie / wat vinden jullie het meest geschikt? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik gebruik voornamelijk een tuig voor mijn Golden Retriever. Het is een Julius-K9 Idc powertuig zwart. Ik vind zo'n dun tuigje met van die touwen helemaal niets. Misschien voor minder sterke rassen, maar als mijne aan de riem trekt, zou dat zeker niet prettig voelen. Het tuigje dat we nu gebruiken past precies, zit goed stevig. Als ze hieraan trekt, hoef je niet aan de nek terug te trekken. Eigenlijk doet ze dat niet echt, want ze luistert goed 😄. Soms kan ze nog wel eens erg enthousiast worden naar andere honden toe, vooral naar andere Golden Retrievers, en dan is het dus wel handig om haar makkelijk tegen te houden. Er zit ook een soort handvat aan, dan heb je haar zo onder controle 😉

Als het erg warm is in de zomer nemen we toch de halsband, want vaak laten we haar dan ook zwemmen. Dan hoeft ze van mij niet zo'n heel tuig aan. Of als we met haar gaan fietsen en ze veel moet rennen nemen we ook de halsband, want dan loopt ze toch de hele weg los. Het tuig is dus vooral als ze aan de riem zit.

Ik vind dat je voor honden die veel trekken, echt geen halsband moet nemen. Als ik zie hoe mensen aan de nek van hun hond trekken ziet dat er nooit prettig uit... Zo heb je je hond ook minder onder de controle. Daar kan zo'n tuig dan nog wel eens bij helpen.

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Tumtum heeft een halsbandje voor het plasje naast het huis, maar als we verder gaan wandelen loopt ze net als Skittles en Yoda aan een tuig. 
Skittles en Yoda hebben een Julius K9 Talking Pro tuig voor als we naar het bos gaan en een Hurtta Padded Harness voor als we in de wijk met de flexlijn lopen. Skittles heeft ook nog een Anna X tuig (geloof ik dat het zo heet) van de fysio. Die gebruiken we als ze met de uitlaatservice mee gaat. 

Het kan zijn dat Tumtum wel vaker met een halsband zal gaan lopen. Tuig zal betekenen > werk. Dus misschien dat zij, als we naar het bos gaan bijvoorbeeld, een halsband om krijgt. Maar dat moeten we tegen die tijd even bespreken met de instructeur die ons opleid. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bonnie, Jackapin😉, kwam met een tuigje en een flexi, en ze was aan beide prima gewend, dus dat hebben we gewoon zo gehouden. Ze heeft zo'n tuigje in de vorm van een acht, één pootje in elk gat en een sluiting op de schouders. We hebben ook de flexi gehouden, al weet ik dat een flexi bij veel mensen tot tegenstand leidt, maar ach, wij zijn beide fan, dus ja ... 

Bij Tom, Labrador-Duitse Staander, hebben we al alles geprobeerd wat er bestaat om aangenaam met hem te gaan wandelen, allerlei tuigen en halsbanden en van die dingen die lijken op een paardenhalster. Maar Tom blijft trekken. Onze fout, dat weet ik wel, we hadden er maar moeten aan werken toen hij nog jonger was, maar toen we hem net hadden, was hij al zo 'miskweekt', had hij al zoveel slecht gedrag aangeleerd gekregen, dat het trekken wel het minste van onze zorgen was. Inmiddels is 't een zalig dier geworden, op het trekken na dan ... 😁 Ik gebruik een stoffen band, mijn vader gebruikt zo'n tuig met zo'n sluiting vooraan zodat wanneer de hond trekt, hij zichzelf scheef trekt ... een U-lead? Beide helpen wel wat (al doet mijn vader Tom het tuig steeds weer andersom aan, met de sluiting boven de schouders? 🤨), maar we hebben er vooral leren mee leven dat Tom nu eenmaal zo is. Wel heb ik een canicross-riem aangeschaft, waar ik Tom aan vastmaak, zodat, wanneer hij trekt, hij niet mijn arm uit de kom sleurt, maar aan mijn hele lichaam trekt, zodat ik niet zo vaak tegen de vlakte ga. 😆 

Link naar bericht
Delen op andere sites

wij hebben een friese stabij van 6,5 maand. Toen we hem net in huis hadden was hij nog niks gewend qua halsbanden of tuigjes. We zijn dus begonnen met een halsbandje. Uiteindelijk hebben we een tuigje geprobeert, 1 van de welkoop, niet heel duur want hij groeit er natuurlijk uit. Hij heeft 2 of 3 tuigjes gehad waar hij is uitgegroeit (ze waren wel verstelbaar) Maar hij ging bij ieder tuigje heel zielig doen. Hij rende weg als we het tuigje pakte. Hij moest er met zijn voorpoten in en dan op de rug vast klikken. Uiteindelijk advies gevraagd bij de puppycursus, toen hebben we een tuigje van daar gekocht, daar moet hij met zijn hoofd doorheen en dan ook op zijn rug vast. Telkens voertjes op het tuigje enz zodat hij eraan kon snuffelen en dan omdoen, weer belonen. En bij ieder stapje weer belonen. Nu vind die het niet erg om hem om te hebben. Maar hij loopt nog wel weg als je hem om wilt doen. 😞

Hij heeft bij ons altijd zijn halsband om (nog steeds want hij past hem nog) en overdag heeft hij zijn tuigje om. 

Ik vind zelf voor een heel jong pupje een halsbandje fijner, maar zodra hij groter wordt enz vind ik een tuigje fijner want daar kun je hem makkelijker mee corrigeren. En hij heeft het trekken bij ons afgeleerd 🙂 

aangepast door bibi&bobo
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 maand later...

Gentle leader is een hulpmiddel bij het trainen en moet altijd samen met een halsband of tuig gebruikt worden. Kijk waarom en wanneer een hond trekt en ga daar vanuit bij het trainen. Als je hond met alleen een gentle leader (die helemaal niet gentle=vriendelijk is maar verhipte akelig voor de hond) loopt en er gebeurt iets waar zij/hij ineens van wegschiet dan loop je goede kans dat je hond een nekblessure of hernia oploopt. Met alleen een gentle leader om leert een hond niets anders dan dat het een rotding is wat zij/hij niet kan rijmen met wandelen, want wandelen hoort leuk te zijn. De rust zal niet groter worden als een hond zich al niet zeker voelt buiten en dus trekt en dan ook nog een rotding om de snuit heeft. 

Een halsband is prima voor een hond die niet trekt. Neem een zachte niet te smalle halsband die niet "stropt" dus gewoon een vaste band die je afstelt met twee  vingers eronder zodat de band niet te strak zit, maar ook niet makkelijk over de kop getrokken kan worden. Tenzij je een hond met een dikke nek hebt die ongeveer even dik is als de kop dan werkt alleen een tuig goed. 

Als je hond een tuigje draagt, zorg dan dat het een Y-vorm heeft (Anny-x, Aura4dogs bijv. ) en zachte bescherming heeft aan de binnenzijde van de banden, dat is veiliger en prettiger dragen voor de hond. Trekt je hond met een tuigje ga dan ook weer kijken waarom en wanneer je hond trekt en ga daar vanuit om je training te bepalen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Skittles heeft ook een tijdje met een gentle leader gelopen als we bijvoorbeeld naar het strand gingen. Dan trok ze zó ontzettend omdat ze naar de zee wilde dat je echt de parkeerplaats en de duinen overgetrokken werd. Ik snap best dat ze er heen wil, maar dit was niet grappig meer. Ze was echt niet te houden dan, en zo groot is ze niet.  
De GL was alleen voor het stukje van de auto naar waar ze los mocht, daarna kon ze vrij en lekker rennen. Dus misschien zo’n 300-500 meter. Scheelde mij een hoop frustratie en gesjor aan de riem omdat ik wilde dat ze niet trok. 
Nu kan het zonder GL. Al moet ik zeggen dat sinds Tumtum er is ze weer heel erg trekt als ze een stukje aan de riem moet lopen voor ze los mag in het park. Dan loop ik met een trekkende Skittles en een trekkende Tumtum (want die wil naast Skittles lopen en trekt dan dus ook) en Yoda wordt een beetje gemangeld tussen die twee. Best wel sneu voor hem. Meestal doe ik Yoda dan maar vast los, die volgt toch wel. Dan heb ik Skittles in 1 hand en Tumtum in de ander, dat geeft al meer controle. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .