Ga naar inhoud

Verstopping/gas


Kenijn

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, rond kerst was ik met mijn konijnen vijf dagen bij mijn ouders. Dat ging prima, de beestjes waren ontspannen en ik merkte niks geks aan ze. Wel deden we veel kunstjes, en gaf ik ze als beloning steeds een brokje, zodat ze in totaal wat meer brokjes hebben gegeten dan normaal. Ook kregen ze allebei elke dag een wortel. Misschien aten ze daarom wat minder hooi dan normaal.

 

Gisterochtend, vlak voordat ik wegging bij mijn ouders, at mijn rammetje zijn bakje met brokjes maar half leeg. Ook zaten er ineens een stuk of acht plakpoepjes in z'n vacht, dat had ik nog nooit eerder gezien. Eenmaal thuis zag ik hem ook geen hooi meer eten, en hij nam nauwelijks brokjes van me aan. Ik zag hem veel van lighouding wisselen en dacht dat hij pijn had, dus gaf ik hem wat Novacam. 's Avonds at hij nog een halve portie brokjes. De hele dag heb ik hem niet zien drinken.

 

Vanochtend at hij maar vier brokjes ofzo. Toen zijn we meteen naar de dierenarts gegaan. Die voelde in zijn buik veel 'ingedroogde poepjes' zitten, zei ze. Ze gaf hem een infuus met vocht via een naald in zijn ruggetje. Ook diende ze via een injectie pijnstilling en een darmstimulerend middel toe. Het kostte in totaal 106,95 euro.

 

Thuis deed hij enkele superkleine natte poepjes. De arts had gezegd dat ik hem moest laten eten. Hij nam enkele brokjes van me aan en wat minihapjes witlof en appel. Ik moest vanaf vanavond elke 2 uur 2 à 3 ml water toedienen met een spuitje, zei ze. Dat doe ik dus.

 

Volgens haar moet ik ook gaan dwangvoeren als hij slecht blijft eten (wel 10 ml dwangvoer per keer!), maar is dat wel zo? Moet je een konijn met verstopping wel dwangvoeren? Hij heeft om 20:00 nog wat hapjes witlof en appel gehad. Is dat voldoende om de nacht door te komen? En is het voldoende om hem af en toe water (en 's ochtends en 's avonds Novacam) te geven?

 

Zou hij eigenlijk wel echt verstopping hebben, of wijzen de plakpoepjes van gister en vanmiddag eerder op gas? Ik vind het erg lastig om te beoordelen wat ik het beste kan doen!

 

Ook twijfel ik of ik de konijnen samen moet laten. Ze zijn erg lief samen, maar ik kan nu niet goed zien of m'n rammetje poept. Eten kan ik niet bij hem neerleggen, dat eet het vrouwtje meteen op.

 

Alvast bedankt voor jullie gedachten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er denk ik voor kiezen om ze even apart te houden, zodat je kunt zien wat hij doet.

Ik heb geen ervaring met verstopping, dus ik durf niet te zeggen of dwangvoeren in deze situatie goed of slecht is. Ik weet wel dat een paar hapjes op zich voldoende is om de darmen aan de gang te houden. Je zou nog kunnen proberen om wat dwangvoeding aan te maken en te proberen of hij dat uit zichzelf eet, van een schoteltje of een lepeltje.

Ik hoop dat hij snel weer opknapt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah jee wat vervelend dat zoiets plotseling gebeurd.

Had je dit al gelezen?: https://www.bunnybunch.nl/informatie/gas-verstopping-bij-konijnen

Daarin staat dit stukje tekst: "Zorg dat je konijn genoeg drinkt! Geef water in een spuitje, op de manier van dwangvoeren. Geef op dit punt geen droog voedsel en ook geen dwangvoer. Het is belangrijk dat de verstopping eerst opgelost wordt, en daarvoor is een dierenartsbezoek zeer belangrijk. Goede konijnkundige dierenartsen zullen zelfs een foto maken om te zien waar de blokkade precies zit, voor ze medicijnen voor schrijven. Afhankelijk van waar de blokkade zit, verschilt het medicijn dat je konijn voorgeschreven krijgt namelijk. Beginnen de keutels weer te komen? Geef je konijn nog even geen droogvoer en geef in plaats daar van zoveel mogelijk verse donkergroene bladgroentes en maak deze vochtig. Als je droogvoer geeft of gaat dwangvoeren maak je de verstopping erger, omdat het voedsel nergens heen kan."

 

Daarin zeggen ze dus niet teveel voeding geven. Natuurlijk wel genoeg om de darmen te laten werken, maar die verstopping moet eerst opgelost worden. Anders blijft al het voedsel achter die verstopping ook langer in de darmen zitten waardoor je van die hele kleine, harde keutels krijgt. Vooral dus veel water geven en vochtige donkergroene bladgroentes.

 

Hopelijk knapt hij snel op! Zoiets is natuurlijk voor jou en hem allebei niet leuk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties! Ja Bambi&Fendi, ik had die tekst gelezen, en die is in strijd met wat mijn dierenarts zei. Die wil me 10 ml dwangvoer in zijn bekje laten spuiten, zelfs vier keer per dag! Terwijl hij vrijwel niet keutelt. Dat lijkt me inderdaad vreemd. Maar omdat ze de eigenares van mijn kliniek is (m'n vaste konijnkundige dierenarts is een weekje vrij), vertrouwde ik haar maar en heb ik gister 4 ml dun dwangvoer gegeven, en zoveel mogelijk brokjes uit de hand (ik denk 10 of 15 verspreid over de dag). Dat was misschien niet goed. Nu eet hij helemaal niks meer, en hij heeft duidelijk pijn.

 

Ik zal straks andijvie en komkommer halen, en ik denk erover straks die goede dierenkliniek uit Utrecht te bellen. Ik ben alleen heel bang voor de kosten, want ik heb gister al 100 euro betaald en heb een probleem als daar nog eens 100 euro of meer bovenop komt. Maargoed, zijn leventje staat natuurlijk op het spel. Erg heftig dit.

 

Ieder advies is welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft net een half blaadje witlof, een brokje, een paar hapjes andijvie en een paar stukjes peterselie gegeten. Ik heb nog geen poepjes gesignaleerd. Hij gaat nog steeds de hele tijd in vreemde houdingen liggen, waaruit ik opmaak dat hij pijn heeft. Hij heeft om 8 uur zijn Novacam tegen de pijn gehad, hopelijk gaat dat snel werken. Verder krijgt hij elke twee uur 3 ml water met de spuit. Heeft iemand verder nog tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Eefje:

Heb je nog darmstimulerende middelen meegekregen? Cisaral en emeprid? 

Nee dat heb ik niet meegekregen. Zal ik de praktijk bellen en daarom vragen? Ze zitten op een uur rijden afstand van mij. Misschien kunnen ze het voorschrijven, en dat ik het bij een andere dierenarts afhaal. Ik ga het proberen, bedankt voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft bij mijn ouders trouwens mogelijk wat karton gegeten (hij zat aan een verhuisdoos te knagen), en héél misschien wat plastic (er zat tape aan de doos, al was die volgens m'n moeder nog intact). Als dat de verstopping veroorzaakt, moet dat dan niet via een sonde of operatie verwijderd worden? Heeft iemand dit ooit meegemaakt?

 

Ik word straks teruggebeld door de assistente over mijn vraag naar darmstimulerende middelen.

aangepast door Kenijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, nooit meegemaakt dat het leeggemaakt werd. Wel vaak met verstoppingen te maken gehad als ze in de rui waren. Kreeg ze er altijd wel bovenop met darmstimulerende middelen en soms laxeermiddel, dat maakt de massa in de darmen minder droog. De laxeermiddelen van de dierenarts zijn hetzelfde als die van het Kruidvat, de werkzame stof is lactulose. Niet geven als je konijn gevoelig is voor suikers. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! Wat goed om te horen dat jij je konijnen er met darmstimulerende middelen en laxeermiddel weer bovenop kreeg.

 

Ik weet niet of mijn konijn gevoelig is voor suikers. Hij heeft wel een gevoelige maag. Maar ik wil graag iets doen! Hij heeft duidelijk pijn en zit verstopt. Alles wat hij eet, maakt de massa in z'n buik alleen maar groter. Alleen water geven lijkt onvoldoende.

 

Weet je welk merk laxeermiddel ik bij Kruidvat moet kopen, en hoeveel je een konijn kunt geven, en hoe vaak?

 

Ondertussen wacht ik het telefoontje van de dierenartsassistente af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reactie van de dierenartsassistente, die met de dierenarts gesproken heeft:

 

Ik moet 4 keer per dag 3 ml dwangvoer geven. (Hoewel hij wel elk uur wat peterselie of andijvie eet. Toch dwangvoeren dan?) Om de darmen op gang te brengen.

 

Ook kan ik Ciseral of Emiprid halen bij een dierenarts in de buurt, ook om de darmen op gang te brengen.

 

Verder kan ik hem ananassap aanbieden, misschien gaat hij dan uit zichzelf drinken.

 

Laxeermiddelen vond ze geen goed idee, water alleen zou voldoende moeten zijn om de poep zachter te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het dwangvoer eerst op een schaaltje aanbieden, misschien eet hij het dan wel uit zichzelf op. Dat scheelt een hoop stress ten opzichte van onder dwang met een spuitje. 

En als hij het niet uit zichzelf opeet, zou ik het dwangvoer op hetzelfde moment geven als de pijnstilling en medicijnen, dan hoef je hem iig niet speciaal ervoor op te pakken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf alleen sterk verdunde dwangvoer zodat er iets naar binnen ging, geen dikke pap, maar eerder bruingroen water. Het is alleen om de darmen aan de gang te houden, ze hoeven er niet vol van te zitten. En alleen nadat ze darmstimulerende middelen hadden gehad.

Dierenartsen raden laxeermiddel meestal niet aan ivm de suikers, dat kan gas veroorzaken. ik heb het zelf de eerste keren alleen uit de kast getrokken op momenten van de dood of de gladiolen. ik merkte dat vooral Betsy goed op laxeer reageerde, dus dat werd voor mij op gegeven moment eerste keuze. Ik gaf haar een flinke spuit van 1.5 - 2 ml en dan nog een deel water erbij. Ze woog 1200 gram. Doordat ik alle medicatie in huis had en ze altijd hetzelfde hadden, Frits had het ook vaak, kon ik meestal volstaan met een telefonisch consult en direct behandeling starten. Kreeg ik ze meestal binnen een paar uur aan de praat. Hoe langer het duurt hoe moeilijker het wordt is mijn ervaring. 

Je kunt bij Kruidvat een flesje lactulose halen, zo heet het gewoon en het kost weinig. Je zou ook nog naar Wilhelminapark kunnen bellen voor een telefonisch advies hierover voor de zekerheid, dat kost niks. Mijn ervaringen met laxeer zijn erg goed, maar er kleeft natuurlijk een risico aan dat ik toen ik het de eerste keren gebruikte dus alleen nam als ik dacht dat ik het konijn zou verliezen als ik niet nog iets anders zou proberen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze bij verstopping/gas de volgende medicijnen voorgeschreven: emeprid, cisaral, laxatract, meloxicam en simeticon (infacol bijvoorbeeld).
 

Van kruidvat is het inderdaad gewoon een grote fles met lactulose, "Kruidvat Lactulose 667mg/ml Stroop Laxeerdrank" heet het. Daar zit precies hetzelfde in als in laxatract, maar stukken goedkoper.

Ik dwangvoer ook maar zelden, alleen als ik weet dat het echt nodig/veilig is. 10ml is wel normaal om per keer te geven.

 

Hopelijk krijg je hem er snel weer bovenop, genoeg water geven is in ieder geval wel goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijn is toen het echt niet goed ging idd geprobeerd om de maag leeg te pompen met een sonde, maar dat mocht bij haar helaas niet meer baten, ze was niet meer te redden. Helaas dus geen goede ervaring mee, maar soms kan je niks anders dan dat of operatie. De risico's zijn dan wel enorm doordat het beestje verzwakt is. Bij gas of verstopping wil je sowieso pijnstiller, cisaral en emeprid (ik krijg meestal cerenia) geven. Dwangvoeren zou ik inderdaad niet doen als er nog gegeten wordt, hoewel ik soms wel wat dwangvoer bij geef als het te lang duurt ivm afvallen. Maar bij een echte verstopping kan je door te dwangvoeren ook meer ellende veroorzaken. Vocht is als er nog iets gegeten wordt belangrijker om de verstopping op te lossen. Anders gaat het lichaam vocht uit de maag of darm onttrekken en wordt de massa nog droger = meer ellende = stille darm = gas = kantelen/dichtgaan van de maagdarmafsluiting.

 

Sterkte!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje had een aantal jaar geleden last van verstopping. We dachten eerst dat het door de tandjes kwam, maar het bleek net andersom te zijn. Hierdoor hebben we vertraging opgelopen met de behandeling, en het enige wat haar toen nog kon redden was een operatie. Bij Chibi werd de maag opengesneden en de brokjes/haar pulp volledig weggehaald. Dit was een hele zware operatie, en ik ga niemand illusies maken, de meeste konijnen redden dit niet. We hadden ook op voorhand al afscheid van haar genomen, just in case. Ze heeft het gelukkig allemaal goed doorstaan, en ook de weken erna waren spannend, maar sommige konijnen kunnen zo'n operatie dus wel aan.

 

Als je niet vertrouwd wat je dierenarts zegt, ga naar een andere. Mensen kunnen zich vergissen. Als ze foto's maken, weten ze pas echt wat er precies aan de hand is. Voor mij klinkt dit meer als een verstopping dan als gas, maar ik ben geen dierenarts.

 

Ik wil je echt niet bang maken met mijn verhaal. Mijn nijnen hebben door hun lange haar elk gemiddeld 2 keer per jaar last van gas / verstopping en ze zijn er, behalve die ene keer, steeds doorgekomen met pijnstilling, darm stimulerende middelen en heel vochtig dwangvoer.

 

Heb je al een update?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .