Ga naar inhoud

Evt. tips voor tam maken konijn?


Jantine

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 
Ik heb momenteel 2 hangoor dwergkonijnen, Fluffy en Binkie. Ze wonen bij ons in huis, hebben een groot hok in de woonkamer en kunnen het grootste deel van de dag vrij door de kamer lopen. Fluffy hebben we als klein konijntje in huis gekregen. Ze is dus al haar hele leven mensen om zich heen gewend en is gezellig en houdt erg van knuffelen. Fluffy is ontzettend tam, die springt bij ons op schoot, krabt tegen de deur als ze aan de andere kant iemand hoort, komt bij ons kijken wat we aan het eten zijn (of er iets bij zit wat zij lust haha) etc. Binkie hebben we afgelopen juli in huis gekregen. Hij was toen 8 maanden oud en al gecastreerd. Hij was geen mensen om zich heen gewend, althans niet zoals bij ons thuis. Fluffy en Binkie konden het al heel snel goed met elkaar vinden. Binkie wilde echter niets van ons mensen weten. Bang is zelfs een klein woord, hij lijkt wel panisch van mensen. We hebben geen kleine kinderen of andere dieren. We hoopten dat het wel beter zou worden, maar dat wordt het tot nu toe nog niet. Hij woont natuurlijk nog maar 5 maanden bij ons, maar zelfs een klein beetje beter wordt het ook niet. We laten hem meestal maar met rust, want als we niet te dichtbij komen lijkt er niets aan de hand. Dan loopt/rent en springt hij gewoon rond, eet/drinkt goed en speelt met dozen etc. Hij gaat bijv. ook wel op zijn zij liggen. Ze liggen met z'n tweeën regelmatig tegen elkaar aan en wassen elkaar bijv. Alleen van ons mensen wil hij dus helemaal niets weten. Als we op de grond gaan liggen en hem voorzichtig proberen te benaderen om even te aaien, vliegt hij er vandoor, zelfs vaak als hij in het hok zit. Iets lekkers wil hij soms nog net aannemen, mits hij dan niet te dichtbij hoeft te komen. Ik weet dat het heel lastig kan zijn om een ouder konijn tam te maken. Ik ben alleen niet iemand die al jarenlang konijnen heeft, dus ik weet niet zo goed wat wijs is. Moeten we hem zoveel mogelijk met rust laten? Wat we nu eigenlijk al doen. Of moeten we hem juist wel meer proberen te benaderen? Misschien duurt het gewoon langer. Het gaat me er niet om dat hij net zo'n tam konijn wordt als Fluffy, maar het gaat me erom dat hij lekker in zijn vel zit en zo min mogelijk stress heeft. En dat lijkt nu alleen maar zo te zijn als we hem maar zoveel mogelijk met rust laten. Wat is wijs? Misschien heeft iemand nog tips? Alvast bedankt! 
 
Groetjes!  
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt als een lief konijn, alleen een die nog niet zoveel vertrouwen in mensen heeft. Zo zat dat ook met mijn konijnen, die kreeg ik in juni. Je kon ze beiden niet aaien, dat vonden ze eng en niet leuk.

Vaak helpt het als ze hun plekje goed kennen, maar aangezien je die van jullie al 5 maanden hebben, is dat inmiddels wel het geval. Een routine met vaste eettijden aanhouden kan vaak ook helpen.

 

Sommige konijnen daarin tegen zijn gewoon wat socialer dan anderen. Binkie zal dan waarschijnlijk nooit zo sociaal als Fluffy worden, maar dat is natuurlijk ook een karakterverschil. Hoe ik mijn konijnen "tam" heb gemaakt, is door elke dag op een vast moment bij ze op de grond gaan zitten. Gewoon in een hoekje, zodat ze nog genoeg ruimte hebben om zelf ergens anders heen te lopen. In het begin duurde het ontzettend lang voor ze naar me toe durfden te komen, maar zodra ze merkten dat ik ze niet probeerde aan te raken, vonden ze het wel interessant. Toen was het uitgebreid snuffelen.

Elke dag kwamen ze een stukje sneller naar me toe, maar liepen ze ook een stukje sneller weer weg. Ze wisten toen al gauw dat ik niets deed. Als ze bij me kwamen bood ik ze iets lekkers op platte hand aan, of als ze dat niet durfden te pakken, legde ik het op mijn been. Vaak pakten ze het dan wel. Als jouw konijn dan zover is dat hij gewoon kan rondhuppelen terwijl jij erbij zit, is dat natuurlijk al fijn. Je moet dan zeker niet te snel willen of als het goed gaat meteen een stapje verder willen met het aaien.

 

Bij mij heeft het ook maanden geduurd voor ze het aaien tolereerden. Eerst liepen ze altijd weg zodra ik mijn hand al omhoog deed. Dit kwam mede door hun vorige woonplaats. Bij mij hielp het om ze uit mijn hand te voeren (gewoon hun biks) en ze dan te aaien. Bij mij zijn ze zó dol op eten dat het dan niet uitmaakt of je ze aait of niet. Toen kregen ze dus ook gauw door dat aaien ook zo erg nog niet was.


Al bij al; veel geduld hebben. Vooral met een bang konijntje. Maar konijnen zijn van nature erg nieuwsgierig, dus als je lang genoeg blijft zitten bij ze, komen ze op ten duur echt wel naar je toe. En dan heb je de eerste stap al gemaakt. Vooral niet overhaasten 😉

En veel succes! Houd ons op de hoogte 🙂 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! Veel geduld hebben we zeker hoor. Vaste eettijden hebben ze, ze weten precies wanneer het tijd is om te eten, dan gaan ze allebei al in afwachting op de achterpootjes in het hok zitten 🙂  Uit de hand voeren en dan proberen te aaien ga ik zeker proberen, bedankt daarvoor 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Jantine:

Vaste eettijden hebben ze, ze weten precies wanneer het tijd is om te eten, dan gaan ze allebei al in afwachting op de achterpootjes in het hok zitten 🙂

Haha wat leuk is dat, dat doen mijne ook altijd. Heerlijk om te zien!

 

10 minuten geleden zei Jantine:

Uit de hand voeren en dan proberen te aaien ga ik zeker proberen, bedankt daarvoor 🙂 

Goed idee, ben benieuwd hoe dat gaat!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geduld, neem de tijd, houd vol, doe rustig aan, ga niet forceren. Dat zijn de beste tips als je konijnen tam wil maken. Geef het de tijd, konijnen hebben soms best even nodig om vertrouwen te krijgen in nieuwe situaties en moeten afhankelijk van hun verleden soms ook best wat angst, soms angst-agressie of paniek overwinnen. Mijn oma zei altijd dat je in je leven altijd voor "rust, reinheid en regelmaat" moet zorgen, van klein af aan. Ik merk dat dat met konijnen (en andere dieren) ook zo is. Zorg dat ze weten wat ze kunnen verwachten, dat neemt vaak al een deel angst en stress weg. Zorg dat het verblijf ze een veilig gevoel geeft, waarin ze zich prettig voelen. En heb geduld.

 

Heb je dit artikel al gevonden? Daar staan ook veel tips in:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Evee:

Geduld, neem de tijd, houd vol, doe rustig aan, ga niet forceren.

Geduld hebben we zeker hoor. Zoals ik al schreef, het gaat ons erom dat hij zo lekker mogelijk in zijn vel zit en zo min mogelijk stress ervaart. Hun hok in de woonkamer ervaren ze naar mijn idee allebei wel als een veilige haven, want daar liggen ze bijv. ook regelmatig gewoon in te "chillen", ook al staat de deur open. Zo'n extreem tam konijn als Fluffy is, zal Binkie denk ik nooit worden, maar het zou vooral voor hemzelf fijn zijn als hij geen of i.i.g. minder stress van mensen heeft. Ik ben in ieder geval heel blij met de tips die ik hier al gekregen heb 🙂 Ook de link ga ik bekijken. Bedankt!  

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook een schuw konijntje vanuit het asiel bijgenomen, schrok van ieder geluidje en beweging die ik maakte. Zo paniekerig, dat mijn tamme konijntje Brownie zelfs wegrende als ze in schokte en wegrende. Ik ben er veel bij gaan zitten en heb echt in slowmotion bewogen (ik beweeg nu nog steeds rustig), ik liet haar aan me snuffelen en ze eten bij mij komen halen. En als Ukkie dan zag dat Brownie lekkers haalde en bij me kwam, kwam ze ook voorzichtig kijken en gaf ik haar heel rustig een stukje aan. Ik heb haar helemaal niet geprobeerd te aaien, maar ging juist Brownie heel uitgebreid aaien, zodat ze kon zien en horen dat hij luid knabbelend lag te genieten en na een poos stak ze zomaar haar koppie erbij! Daar was ik zo blij mee en sindsdien mag ik steeds meer en is ze ook steeds minder angstig. Ik moet nog steeds niet te onverwachte bewegingen maken en geef haar de ruimte om zich terug te trekken, maar ik mag haar nu wel aaien en krijg ook likjes. Ook duldt ze mijn aanwezigheid prima.

heel veel succes, ik hoop dat hij je snel gaat vertrouwen en zich veilig voelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .