Ga naar inhoud

Konijn heeft borrelende buik


tam86

Aanbevolen berichten

Net bij het voeren hoorde ik een gek geluid. Ik dacht eerst dat het mijn eigen buik was maar het bleek de buik van mn ram te zijn. Die knort/borrelt alsof je honger hebt. Mijn konijn eet wel, maar ligt vaak en rekt zich meer dan normaal uit.  De keutels zijn overigens even groot als normaal en ik vond er niet bizar veel haar in. Is het handig om naar de dierenarts te gaan? Of heeft iemand een idee wat het is of tips?

aangepast door tam86
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn zeggen klinkt dat als een gasbuik. Het gekke is dat hij dan wel eet, want de meeste konijnen die last hebben van gas willen dan ook niet meer eten. Kan je hem optillen? Dan kan je aanvoelen of hij slap is, en een heel harde buik heeft.

Zie je verder ook iets aan hem? Ligt hij in een aparte houding, lijkt hij rusteloos?

 

Als dat allemaal niet het geval is, en hij voelt zich gewoon prima, dan zou ik me niet te ongerust maken. Vaak hoor je sowieso de darmen wel pruttelen, vooral als een konijn net heeft gegeten of gedronken. Ik zou hem wel goed in de gaten houden, ook vooral de ontlasting. Als de keutels plotseling kleiner of aanzienlijk minder worden, en hij gedraagt zich anders (traag, rusteloos) dan zou ik wel even de dierenarts bellen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nog een tijd bijgezeten en een lijnzaadbrokje en wat kruiden gegeven. Alles ging er gewoon in. Daarna ging hij ook hooi eten en keutelen. Brokjes ook helemaal op. Geen idee wat het nou precies is. Ze krijgen ivm kou een laagje stro in hun toilet. Ik lees op internet dat teveel stro eten voor verstopping kan zorgen. Misschien dat dat het is... ik hou het iig in de gaten en geef ze af en toe een lijnzaadbrokje extra 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei tam86:

Ik heb er nog een tijd bijgezeten en een lijnzaadbrokje en wat kruiden gegeven. Alles ging er gewoon in. Daarna ging hij ook hooi eten en keutelen. Brokjes ook helemaal op. Geen idee wat het nou precies is. Ze krijgen ivm kou een laagje stro in hun toilet. Ik lees op internet dat teveel stro eten voor verstopping kan zorgen. Misschien dat dat het is... ik hou het iig in de gaten en geef ze af en toe een lijnzaadbrokje extra 

Nou ja, als hij gewoon goed eet en de keutels zien er prima uit, dan lijkt me niet alsof er veel aan de hand is. Of het stro het probleem is weet ik niet precies, mijne krijgen namelijk ook ontzettend veel stro in hun hok maar volgens mij eten ze dat heus niet allemaal op, of je moet opmerken dat er aanzienlijk minder ligt dan je er die dag heb ingestopt.

Maar ja, gewoon goed in de gaten houden en ik denk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .