Ga naar inhoud

Hoe nu verder?

Aanbevolen berichten

Na een mislukte koppeling begin december, hebben we sinds 2 weken een voedster uit een opvang in huis voor ons mannetje (zijn maatje was eind augustus overleden). Hij is 8 en gecastreerd en de voedster wordt in januari 6 en is niet gesteriliseerd. 

Bij de opvang hebben ze 1,5 uur samen gezeten en ging het ongeveer gelijk op met rangorde bepalen en gingen ze zichzelf wassen waar de andere bij zat. Doordat dit positief verliep hebben we haar mee naar huis genomen en heb ik een paar uur met ze op de badkamer gezeten. Dat ging goed en toen ben ik met ze naar de keuken verhuisd (het zijn beide binnenkonijnen). 

Hier werd het mannetje wat feller en heeft hij een paar keer in haar gezicht gehapt. En na een tijdje was hij wel klaar met in de keuken zitten en wilde hij de woonkamer in, heb het stuk karton weg gehaald in de opening van de keuken naar de woonkamer en zij blijft dan gewoon in de keuken zitten en hij komt af en toe eens kijken. 

Daarna heb ik ze beide in de woonkamer gelaten en dat ze in beide kooien kunnen en ook al gewisseld van kooien zodat ze aan de geur van elkaar kunnen wennen. 

Maar de status is nu dat zij al weg rent als hij überhaupt maar in de buurt komt, snuffelen mag hij ook niet en als het hem wel lukt dan hapt hij daarna weer. Als ze in de kooien zitten kunnen ze elkaar zien en dan komt zij wel gewoon naar hem toe (zitten tralies tussen, dus dat zal ze veiliger vinden) en als ze los lopen en ze gaat in zijn kooi zitten dan jaagt hij haar eruit maar als hij dan weer weg is dan gaat ze toch weer in zijn kooi zitten. Hij komt dan bv. langs gelopen en loopt daarna weg. 

's nachts zitten ze apart omdat ik ze nog niet alleen durf te laten. 

Ik vind het dubbel wat ik allemaal lees, op de ene site staat niet steeds uit elkaar halen terwijl op de andere site staat rustig opbouwen. 

Op dit moment weet ik even niet hoe ik ze kan helpen. 

Ben zelf aan het denken om terug naar de badkamer of de keuken te gaan. Of bv. overdag de keuken, zodat ik het mee krijg als het niet goed gaat en 's nachts op de badkamer, zodat ik ze daar kan horen als ik in bed lig. Op deze manier zijn ze wel dag en nacht samen. 

Of overdag de hele dag in de keuken en 's nachts elk in een eigen kooi en de kooien staan dan wel tegen elkaar. 

Wat vinden jullie?

En alle tips zijn welkom om dit te laten slagen! 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat je ze te snel hebt verhuisd naar zijn terrein. En het steeds wisselen van ruimte doet er ook geen goed aan.

Ik zou ze terug zetten in de badkamer of een andere neutrale ruimte, tot ze stabiel zijn. Dit zou best een week kunnen duren, dus denk goed na welke ruimte handig is. Als ze eenmaal stabiel zijn, kunnen ze naar de woonkamer. In de tussentijd kun je die zo goed mogelijk schoonmaken, zodat de geur van de ram er uit is, en wat van zijn spulletjes verplaatsen, zodat het voor hem ook nieuw is. Je haalt ze dan niet meer uit elkaar.

Je hebt het over kooien, is het straks de bedoeling dat ze altijd los lopen of ga je ze daar in opsluiten? In het laatste geval, hoeveel ruimte hebben ze dan? Alleen een kooi is echt te klein, dat gaat problemen geven. Misschien zou je dan iets met een ren kunnen doen, zodat ze toch de ruimte hebben.

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Als ik ze bv de hele dag in de keuken zet, kan ik ze dan wel voor alleen de nacht uit de keuken halen en in de kooien doen en dan de kooien tegen elkaar? Want als ik in bed lig, krijg ik niet mee wat er beneden gebeurd. 

De konijnen mogen hier normaal de hele dag vrij in de woonkamer lopen, de kooien zijn alleen voor de nacht. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou het niet doen, dat geeft alleen maar weer onrust. Maar als je ze 's ochtends weer op neutraal terrein zet en er is de hele dag niet gevochten, dan zou ik ze 's nachts wel alleen durven laten. Happen, rijden en jagen is gewoon bepalen wie de baas is, daar moeten ze even doorheen.

Wat je misschien ook zou kunnen doen is ze bij de opvang opnieuw laten koppelen, maar dan echt een paar dagen, een koppelvakantie. Dat kan ook bij een andere opvang dan waar je de voedster hebt gehaald. Het kost je een paar euro per dag, maar het geeft wel rust.

• Mee eens! 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou ze ook weer even terug op een neutraal terrein brengen en niet te snel verder willen met de volgende stap. Koppelen duurt lang. Ik zou ze echt wekenlang op die plek houden tot het echt rustig is, in dit geval. Ook niet af en toe toegang geven tot een andere ruimte, want dat is vragen om problemen. De ruimte die je kiest moet dan wel groot genoeg zijn om ze daar wekenlang te houden, anders is het een beetje sneu natuurlijk 😁

Ik denk dat je met dit koppel echt rustig aan moet doen, dus veel geduld hebben! 😅

• Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .