Ga naar inhoud

mijn konijnen vechte

Aanbevolen berichten

hoi! Ik ben pleun & ik heb 2 konijnen van 2 maanden oud. Een voedster & een ram. Vannacht hoorde mijn ouders veel lawaai. Mijn vader ging kijken & er was niks aan de hand. Toen we gingen ontbijten, en de konijntjes zaten onder de kast. We hoorde opeens allemaal gekras ik ging kijken en toen vloog de voedster met plukken haar achter haar aan onder de kast vandaan. Ze waren aan het vechten. Wij hebben ze uit elkaar gehaald en later weer gewoon normaal bij elkaar gelaten. Het ging daarna prima in het hok er was niks aan de hand. Net zaten we op de bank en begon de voedster de ram te bestijgen. We hebben ze weer uit elkaar gehaald. Daarna weer bij elkaar gezet. Toen begon het vrouwtje weer en begonnen ze weer te vechten. We hebben nu het hok in 2e gedeeld ze kunnen elkaar nog zien en ruiken. Maar wat is het handig om te doen? Is dit normaal? De ram is gecastreerd & de voedster niet. Ze zijn nog maar 9 weken. 

aangepast door pleunvleeuwen
Link naar bericht
Delen op andere sites
15 minuten geleden zei pleunvleeuwen:

hoi! Ik ben pleun & ik heb 2 konijnen van 2 maanden oud. Een voedster & een ram. Vannacht hoorde mijn ouders veel lawaai. Mijn vader ging kijken & er was niks aan de hand. Toen we gingen ontbijten, en de konijntjes zaten onder de kast. We hoorde opeens allemaal gekras ik ging kijken en toen vloog de voedster met plukken haar achter haar aan onder de kast vandaan. Ze waren aan het vechten. Wij hebben ze uit elkaar gehaald en later weer gewoon normaal bij elkaar gelaten. Het ging daarna prima in het hok er was niks aan de hand. Net zaten we op de bank en begon de voedster de ram te bestijgen. We hebben ze weer uit elkaar gehaald. Daarna weer bij elkaar gezet. Toen begon het vrouwtje weer en begonnen ze weer te vechten. We hebben nu het hok in 2e gedeeld ze kunnen elkaar nog zien en ruiken. Maar wat is het handig om te doen? Is dit normaal? De ram is gecastreerd & de voedster niet. Ze zijn nog maar 9 weken. 

een konijn kan niet gecastreerd zijn met 9 weken, dat gebeurt pas vanaf ongeveer 3 maanden/12 weken

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hier worden rammen pas gecastreerd als de ballen zijn ingedaald. Eerder kan wel, maar dan is het een zwaardere ingreep. Blijkbaar hebben Duitse dierenartsen daar geen problemen mee.

Wat deden ze precies? Want jagen, op elkaar rijden en happen is niet vechten, dat is bepalen wie de baas is. Je hoeft dan ook niet in te grijpen, dit moet gewoon even onderling bepaald worden en dan wordt het vanzelf minder. Als ze echt gaan vechten, dus op hun achterpoten boksen, gillen of zich in elkaar vastbijten en als een soort bonten voetbal over de grond rollen, dan moet je ze uit elkaar halen. Wel met ovenwanten aan, anders raak je zelf gewond.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het kan zijn dat ze elkaar niet meer zo leuk vinden nu ze wat ouder worden, al vind ik ze wel erg jong om al te puberen en te vechten..

Is het echt vechten, of rangorde bepalen? Ik zou ze als het echt vechten is een tijdje helemaal uit elkaar zetten, zodat ze elkaar ook niet kunnen ruiken en zien. Het kan namelijk zijn dat ze frustratie opbouwen naar elkaar als ze dat wel kunnen. Dan na een week of drie opnieuw proberen te koppelen op neutraal terrein. 

Verder hebben konijnen veel ruimte nodig, je hebt het over een hok, hoe groot is dat en zit er een ren aan? Een koppel moet ongeveer 4m2 ter beschikking hebben, altijd, ook snachts. 

Je moet wel vast gaan nadenken wat je gaat doen als ze elkaar echt niet meer leuk vinden. Je kunt ze niet allebei hun hele leven alleen houden, dat is niet eerlijk tegenover je konijnen. Mogen ze dan allebei een eigen maatje uitzoeken bij de opvang, zodat je twee koppels hebt? Of breng je er eentje naar de opvang en laat je de ander een maatje uitzoeken wat met jullie mee naar huis komt? Daar moet je helaas echt al over nadenken, mocht het niet meer goedkomen.

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .