Ga naar inhoud

Piepende/pruttelende geluiden


S&T

Aanbevolen berichten

Een van mijn konijntjes (een mannetje van 4,5) maakt sinds een paar dagen piepende pruttelende geluiden als hij eet, zichzelf wast en soms ook als hij rondsnuffelt in het stro. Ik heb een geluidsopname van tijdens het brokjes eten toegevoegd. 

 

Normaal doet hij dit nooit. Hij niest niet en heeft een droog neusje. Hij eet ook goed en is actief. Ik merk ook verder niks aan zijn gedrag. Als ie stil zit maakt hij geen geluid.

 

De dierenarts zegt dat ik het nog even kan aankijken, maar ik maak me wel zorgen.. . Heeft iemand een idee waardoor dit zou kunnen komen? 

Zou het kunnen dat hij het benauwd heeft als hij beweegt of zn kopje voorover buigt (als bij het pakken van brokje uit het bakje)? 

20201223_080624_1.m4a

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt alsof hij te gulzig en te snel eet. Het kan zijn dat hij het naar binnen schrokt. Maar ja, aangezien hij het bij het wassen en snuffelen ook doet, zal dat het misschien niet zijn.

Is hij verder niet ziek/verkouden? Geen snotterig neusje?

Want heb je alleen de dierenarts gebeld, of ben je ook langs geweest? Ik zou zeker je konijn even meenemen en hem te laten checken, want als er een onderliggend probleem is, wil je daar natuurlijk op tijd bij zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee precies, zeker als ze veel poetsen zou je toch zeggen dat er een luchtwegprobleem is. Dat hoeft niet perse snot te zijn, maar dat is wel een mogelijkheid. Zoals @Eefje ook zegt, het wordt snel chronisch. Toch snap ik wel dat de dierenarts terughoudend is met antibiotica voorschrijven.

Wat je nu kunt doen is eventuele stofbronnen wegnemen, hooi goed uitschudden voor je het geeft, stofvrije bodembedekker gebruiken in de wctjes etc. Dan kun je uitsluiten dat het daar aan ligt. Helpt dat niet, dan zou ik opnieuw contact opnemen met de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot is wel heel besmettelijk toch? 

Mijn andere konijntje waarmee hij samen leeft, heeft namelijk niks. 

 

Ik heb de dierenarts hetzelfde fragment opgestuurd en hij zei als dit alles is zou ik het nog even aanzien. Pas als hij meer klachten krijgt, moet ik langskomen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot is heel besmettelijk, maar een konijn kan de bacterie ook bij zich dragen zonder ziek te worden. Als de weerstand verminderd is, komt het vaak pas tot uiting. Het maatje van mijn konijn dat snot had heeft 1,5 bij haar gewoond en tot op de dag van vandaag geen snot. 

Stoffig hooi zou kunnen, maar mijn ervaring is dat ze dan eerder gaan niesen dan gaan pruttelen. Hou het goed in de gaten en ga bij twijfel terug naar de dierenarts hoor! Of naar een andere dierenarts voor een second opinion.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan besmettelijk zijn maar het hoeft niet, het ligt eraan wat de oorzaak is van dat gesnotter en ook hoe gevoelig je andere konijn daarvoor is. Mijn vorige koppel had allebei snot, eerst mijn ram, toen mijn voedster. Maar mijn huidige ram heeft bijna een jaar bij mijn voedster gezeten en nergens last van (afkloppen). Ik zou dus denken dat het in principe wel besmettelijk was, maar dat mijn huidige ram blijkbaar niet zo gevoelig ervoor is, of dat ik enorme pech heb gehad met twee snotteraars die los van elkaar iets kregen wat niet besmettelijk was, maar dat geloof ik niet zo. Overigens schijnt het zo te zijn dat het gros van de konijnen drager is van bacteriën die snot veroorzaken, maar ze worden lang niet allemaal ziek. Beetje net zoals ec dus, kwestie van geluk of pech hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou echt even naar een andere dierenarts gaan. Ik heb twee konijnen aan snot verloren, dat had misschien niet gehoeven als ik sneller de juiste behandeling had kunnen starten. Het geeft geen garantie, maar snelle behandeling is wel de beste troef die je in handen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn maakt exact hetzelfde geluid als ze eet. Als sinds ze baby is. Ik zou inderdaad wel aanbevelen om eerst snot uit tesluiten.

Het hoeft niks erg te zijn. Mijn konijntje is licht astmatisch waardoor ze waarschijnlijk dit geluid maakt. Is het een hangoor? Ik heb sinds kort ook geleerd doordat hangoren een platte neus hebben ze ook minder goed door een neus kunnen ademen en daarom soms ook wat benauwder zijn en gekke geluidjes kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste meestal. Ze kunnen wel een swab uit de neus nemen, maar daar zitten zoveel bacteriën in dat het vaak geen goed beeld geeft. Ze doen het alleen soms nog als ze antibiotica willen gebruiken die niet zomaar mag worden voorgeschreven.

 

Het hoeft inderdaad niks ergs te zijn, maar het kan wel. Soms kan het ook zo zijn dat er iets in de neus zit wat irriteert en daardoor slijmvorming veroorzaakt. Een spriet hooi bijvoorbeeld. Bij Wilhelminapark in Utrecht hebben ze de apparatuur om diep in de neus te kijken, maar dat zijn wel kostbare kijkoperaties. We kunnen nu alleen maar raden wat de oorzaken zijn, dat zal beter onderzocht moeten worden. Hopelijk is het niks, maar dat moet je dan wel zeker weten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm oke, er is op dit moment niks te zien aan het konijn zelf. Hij maakt alleen deze geluiden bij het eten. Hij wast zichzelf touwens niet overmatig veel. 

 

Ik denk niet dat mijn dierenarts zoon kijkoperatie gaat doen (hij heeft daar wel apparatuur voor volgens mij) als Tommie verder geen klachten heeft... 

 

Antibiotica proberen als try on error zie ik zelf niet zo zitten. Tommie heeft ooit weken fenbendazol gekregen voor wormen die maar niet weggingen. Daar heeft ie wel een trauma van gekregen van zoon spuitje steeds in zn bekje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben even bij ze gaan kijken. Tommie lag stil te slapen. Daarna kwam hij even een rondje rennen in de ren zonder geluidjes. Op het moment dat ik een paar brokjes erbij pak begint ie nog voordat hij ze kan pakken al geluidjes te maken... 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .