Ga naar inhoud

Gek gedrag


Sutlu

Aanbevolen berichten

Haii ik heb 2 kleine meisjes konijntjes, de ene is ouder dan de ander maar ze zijn beide niet eens 1 jaar oud. Nou is de oudere gek aan het doen. Ze staat bij de ander meisje als een sekspositie. Dat vind ik nogal eng en apart. Weet iemand er wat over en wat ik eraan kan toen? Het ziet er ook uit dat de jongste het niet fijn vind. Dit gebeurd denk ik wel om de 3 weken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen doen dat om te laten zien dat ze de baas zijn; dominant zijn.

Dat is heel normaal, elk koppeltje konijnen heeft dat wel eens gedaan om de rangorde te bepalen.


Maar 2 voedsters (meisjes) samen gaat na een tijdje meestal niet meer zo goed samen... Er zijn uitzonderingen, maar het kan zijn dat ze gaan vechten als ze ouder worden. En vechten kan gevaarlijk zijn. Dan is het handig dat je één weg doet en een mannetje erbij zet of voor allebei een mannetje koopt.

Ik hoop dat het goed blijft gaan.

Zitten ze vanaf het begin al bij elkaar, of pas net?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En als aanvulling op hierboven: als de dames niet meer goed met elkaar kunnen dan zit je met moeilijke keuzes, want hoe ga je dat oplossen?

 

Je kunt besluiten om de beide dames een gecastreerd vriendje uit te laten zoeken bij een konijnenopvang (zie link hieronder), maar dat betekent dat je er wel rekening mee moet houden dat je veel ruimte nodig hebt (zitten de konijnen binnen of buiten?) voor twee aparte koppeltjes in twee aparte ruimten van minstens 2 m2 vlakke oppervlakte (verdiepingen in een hok tellen dus niet mee). En vergeet de dubbele kosten niet, ook voor de dierenarts zul je dieper in de buidel moeten tasten met 4 konijnen.  

 

Je kunt gaan voor het houden van één van de dames en de andere naar een opvang brengen, zodat zij daar ook gekoppeld kan worden aan een leuk vriendje. Het dametje dat je houdt, kun je dan ook bij de opvang een vriendje uit laten zoeken. Dat is geen leuke keuze om te maken tussen je twee dames, maar knokkende konijnen is onhoudbaar en een konijn zonder maatje is niet konijnwaardig.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/category/konijnen-koppelen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/category/konijnen-huisvesting

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-samen-alleen

 

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel ruimte hebben ze? Als ze bijvoorbeeld een kooi hebben is dat te klein. Ze kunnen hun energie dan niet kwijt en vervelen zich. En dan kunnen ze ruzie krijgen.

 

En waar komen de konijntjes vandaan? Dierenwinkels en tuincentra zijn vaak niet goed in het bepalen van de geslachten, zeker bij jonge konijntjes. Het kan dus zinvol zijn om naar de dierenarts te gaan om die te laten bekijken of het écht twee vrouwtjes zijn. En dan kunnen ze ook gelijk ingeënt worden.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .