Spring naar bijdragen

Zachte keutels hamster?

Recommended Posts

Ik heb een paar dagen terug een hamster uit een opvang geadopteerd. Toen ik naar haar loopradje keek viel het me op dat er veel 'platgestampte' keutels zaten aangekoekt. Komt dit doordat haar keutels te zacht zijn? En moet ik me zorgen maken en een dierenarts inlichten? 

Ze is hier pas een paar dagen en is mogelijk wat gestrest geweest door de reis en haar nieuwe omgeving (haar nieuwe woning is ong. 2,5 keer zo groot) en de voerwissel. Mochten de keutels wel te zacht zijn en verklaard worden door de stress, hoe lang moet het ik dan aankijken?

Hier een link naar een foto met de keutels (ik hoop dat het werkt)

https://www.mupload.nl/img/t6oq572.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

De link naar de foto werkt bij mij niet, kan je het nog eens proberen?

Je kan proberen een klein beetje (ong. een eetlepel) gekookte rijst te geven, of het even aankijken of het toch door de stress komt, en ze hopelijk binnen een paar dagen is gekalmeerd. Als het hetzelfde blijft, zou ik wel wat keutels naar de dierenarts brengen voor onderzoek, want misschien heeft ze darmontsteking of wormen. Ik zou dat een paar dagen tot een week aankijken, ligt eraan of je merkt dat ze minder eet/drinkt/actief is. Als je dat merkt zou ik wel zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan, en anders zou ik het een week aankijken.

Maar poept ze alleen in haar looprad? Want als ze daar ook in loopt, dan kunnen de keutels natuurlijk door haarzelf zijn platgestampt. Plast ze ook in het looprad? Want urine en keutels samen worden natuurlijk ook een stuk "zachter".

En is het een dwerghamster (aangezien je profielfoto)? En hoe oud is ze? Want jonge Syrische hamsters kunnen iets als "natstaart" krijgen, maar als je een dwerghamster hebt, zal dat dus niet zo zijn.

Wel fijn dat ze nu een lekker grote woning heeft! Voerwissel maakt bij hamsters een stuk minder uit dan bij konijnen. Konijnen moet je vaak laten wennen aan nieuw voer, maar hamsters kan je vaak zo overzetten op een ander merk zonder dat ze daar last van krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de foto bijgesneden zodat ik hem nu als bijlage kan toevoegen! Links zie je een licht streepje, zou dat een worm kunnen zijn? Er zitten in dat geval wel al wat gaatjes enzo in de worm...20201222_000826.thumb.jpg.682a969a5745dff350bbebd3d41ca686.jpg

2 uur geleden zei Bambi&Fendi:

Maar poept ze alleen in haar looprad? Want als ze daar ook in loopt, dan kunnen de keutels natuurlijk door haarzelf zijn platgestampt. Plast ze ook in het looprad? Want urine en keutels samen worden natuurlijk ook een stuk "zachter".

Tot nu toe heb ik alleen keutels in haar looprad gevonden. Ze zullen inderdaad door haarzelf zijn platgestampt, maar dan moeten ze dus wel een hele ronde zijn blijven vastplakken (waardoor ik het idee heb dat ze zachter zijn dan zou horen. Voor mijn gevoel zouden de keutels anders het rad uit gelanceerd zijn, maar misschien blijven ze wel terug naar beneden rollen als ze er langzaam in loopt)

En is het een dwerghamster (aangezien je profielfoto)? En hoe oud is ze? Want jonge Syrische hamsters kunnen iets als "natstaart" krijgen, maar als je een dwerghamster hebt, zal dat dus niet zo zijn.

Ze is een hybride dwerghamster en lijkt het meest op een rusje, dus natstaart kan het inderdaad niet zijn (mn profielfoto is trouwens mn vorige hamster)

Ze is nu 5 maanden oud, maar pas een paar dagen bij mij.

Je kan proberen een klein beetje (ong. een eetlepel) gekookte rijst te geven, of het even aankijken of het toch door de stress komt, en ze hopelijk binnen een paar dagen is gekalmeerd

Bedankt voor de tip! Dit zal ik doen als ik zie dat het morgen nog steeds zo is!

bewerkt door Chupa
Link naar bericht
Deel via andere websites

Oei ja op de foto ziet het er inderdaad niet heel lekker uit. Denk dan toch dat het door de stress komt, of door een onderliggende oorzaak. Zou dus eerst even afwachten en wat gekookte rijst geven, maar als het niet beter wordt, of het is binnen een paar dagen weer dun, ff langs de dierenarts.

Laat maar weten hoe het gaat!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan ook goed door voedingsverandering komen. Als je nu ander voer geeft dan in de opvang. Daar moet de spijsvertering vaak toch eventjes aan wennen.

Maar als het langer dan een paar dagen aanhoud, zou ik inderdaad even langs de dierenarts gaan, ik zou dan zelf denk ik in eerste instantie voor ontlastingonderzoek gaan. Ik denk dat je hamster dan niet eens mee zou hoeven (hoeft die ook niet overdag wakker gemaakt te worden), je zou kunnen vragen of je keutels langs mag brengen. Ze kunnen het dan onderzoeken op parasieten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Chupa:

Bedankt voor het advies! Dan kijk ik het nog heel eventjes aan en als het niet verandert dan zal ik een ontlastingonderzoek laten doen

Want hoe is het vandaag? Al beter?

Keutelt ze echt alleen in haar looprad of ook in haar slaapplek? Daar is meestal ook wat te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Chupa:

Het leek iets beter te zijn!

Ik kan niet zien of ze op haar slaapplek keutelt omdat ze nog enorm bang voor me is en haar holletje niet verlaat als ik er ben...

Fijn dat het iets beter gaat!

Al is het wel handig om die plek af en toe te verschonen, daar ligt waarschijnlijk ook haar plas. Toen ik mijn hamster kreeg was hij ook ontzettend bang. Ik heb mijn hand telkens in zijn kooi gedaan en gewoon rustig blijven hangen, zodat hij er na een tijdje aan ging ruiken. Ook brokjes vanuit je hand voeren kan heel erg helpen; dan weet hij dat je hand niet "eng" is.

Nu hoef ik mijn hand alleen nog maar in de kooi te doen en wat ritselen en hij komt al tevoorschijn, kijken of ik eten bij me heb 😉

Ik zou ongeveer 1x per week het hok "spot cleaning". Dan verwijder je alleen de vieze plekken met keutels en plas en leg je daar wat nieuwe bodembekking op. Dan hoef je ook niet het hele hok schoon te maken; dat levert vaak juist veel stress op, omdat hun hok dan niet meer naar hunzelf ruikt. Dan is het alsof ze weer op een nieuwe plek zijn, en dan moeten ze opnieuw "wennen". Ik verschoon het hele hok ongeveer 2x per jaar, omdat het toch wel een keer nodig is, maar vaker is ook echt niet nodig als je elke week alle keutels en plas weghaalt.

Als je hamster écht niet tevoorschijn wil komen als jij er bent, of als ze telkens weer terug schiet in haar huisje, kan je die plek natuurlijk niet altijd vies laten. Je wilt hamsters het liefst niet storen, maar als het niet anders kan, zou ik het huisje gewoon van haar weg tillen en met een handschoen haar desnoods optillen (als je bang bent dat ze bijt) en in een bakje zetten, terwijl jij die plek schoon kan maken.

Hoop dat je hier wat aan hebt 😁

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Bambi&Fendi:

Toen ik mijn hamster kreeg was hij ook ontzettend bang. Ik heb mijn hand telkens in zijn kooi gedaan en gewoon rustig blijven hangen, zodat hij er na een tijdje aan ging ruiken. Ook brokjes vanuit je hand voeren kan heel erg helpen; dan weet hij dat je hand niet "eng" is.

Nu hoef ik mijn hand alleen nog maar in de kooi te doen en wat ritselen en hij komt al tevoorschijn, kijken of ik eten bij me heb 😉.

Ja dit is ook hoe ik het normaal gesproken zou aanpakken, maar ze loopt dus nooit door het hok rond als ik er ben, waardoor ik die kans niet krijg om haar aan mij te laten wennen.

Ik kan wel haar huisje weghalen (wat ik gedaan heb omdat ze besloot om onder de zandbak te gaan wonen en ik even wilde checken of het niet zou instorten), maar ze verstijfde toen helemaal en durfde ook niks aan te nemen.

7 uur geleden zei Bambi&Fendi:

Als je hamster écht niet tevoorschijn wil komen als jij er bent, of als ze telkens weer terug schiet in haar huisje, kan je die plek natuurlijk niet altijd vies laten. Je wilt hamsters het liefst niet storen, maar als het niet anders kan, zou ik het huisje gewoon van haar weg tillen en met een handschoen haar desnoods optillen (als je bang bent dat ze bijt) en in een bakje zetten, terwijl jij die plek schoon kan maken.

Ja ik ben ook niet van plan om het altijd zo te laten hoor, maar ze is er pas sinds zaterdag dus ik wil haar eerst nog even de kans geven om gewoon aan de nieuwe omgeving te wennen zonder ook nog mijn aanwezigheid op te dringen.

Ik heb vandaag de rijst gegeven omdat het nog niet helemaal weg was, ik hoop dat dat werkt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ooh super!

En hopelijk werkt het inderdaad.

Ik denk ook dat het een kwestie van wennen is... Ik dacht ook dat mijn hamster nooit tam zou worden toen hij net bij mij kwam. Hij was vreselijk bang. Gelukkig leerde hij na een paar weken dat zijn kooi helemaal veilig was, en zodra ze de omgeving kennen, komen ze er al vaker uit. Ben benieuwd wanneer jouw hamster besluit om op ontdekking te gaan wanneer je erbij bent 😁

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Bambi&Fendi:

Ooh super!

En hopelijk werkt het inderdaad.

Het lijkt erop alsof het niet beter is geworden, ondanks de rijst.

Ik heb haar vandaag ook eindelijk buiten haar holletje gezien. Ze was heel erg druk aan het krabben en zat daarna in haar pootje te bijten. Toen ze mij zag is ze snel terug naar haar holletje gerend, maar het leek erop alsof ze echt veel jeuk had. Ik ga dit even in de gaten houden deze avond

Ik wil graag een afspraak maken met de dierenarts, maar mn ouders wachten liever tot na de kerstdagen. Is er iets wat ik tot die tijd kan veranderen om ervoor te zorgen dat ze minder jeuk heeft? Zijn er bepaalde dingen in haar voeding waar ze allergisch voor zou kunnen zijn? 

In de opvang hadden ze houtvezel als bodembedekking. Ik heb dit gecombineerd met een klein beetje mini hemp en verder veel cotton comfort. Kan ze hier last van hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pfoe, dat zou best kunnen. Ik ken over het algemeen weinig hamsters die voedsel allergieën hebben. In tegenstelling daarvan, ken ik er wel een boel die gevoelig zijn voor de verschillende bodembedekking.

Houtvezel kan soms gaan irriteren aan vooral de luchtwegen, volgens mij niet echt aan de pootjes/huid.

De cotton comfort vind ik zelf juist goed, die gebruik ik ook (zacht, niet stoffig, kunnen goed holletjes in worden gemaakt). Hemp/hennep is meestal ook wel prima, goed absorberend.

Maar als het een allergische reactie is, zijn er ook vaak verschijnselen als niezen, hijgen, waterige oogjes en een snotneusje. Heb je dat ook gezien?

Heeft je hamster ook zand? Want soms, hoe lekker ze dat ook vinden, kan dat hun huid irriteren als ze er te vaak in rollen. Dat is vaak het grootste probleem (naast verkeerde bodembedekking) voor jeuk. Dan zou ik dat als eerste er uit halen.

En als je geen zand hebt, kan het zijn dat ze last heeft van droge huid, schurft, mijten óf dus een allergische reactie. Kan je iets aan haar huid zien, of is ze daarvoor te kort in beeld?

Het lijkt me ook een goed idee om even langs de dierenarts te gaan. Misschien is er niet zo veel aan de hand, maar een check-up om daar zeker van te zijn is nooit verkeerd! 😁

Ik denk niet dat er veel is wat je in de tussentijd kan doen (naast zand eruit halen als je dat hebt gegeven). Als ze dan toch voor iets allergisch blijkt te zijn, zoals een soort bodembedekking, moet je eerst weten welke dat is. En daar kan je dierenarts je beter bij helpen dan ik 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Bambi&Fendi:

Heeft je hamster ook zand? Want soms, hoe lekker ze dat ook vinden, kan dat hun huid irriteren als ze er te vaak in rollen. Dat is vaak het grootste probleem (naast verkeerde bodembedekking) voor jeuk. Dan zou ik dat als eerste er uit halen.

Dit lijkt inderdaad het enige wat ik nu kan veranderen. Daar zal ze niet blij mee zijn, want ze slaapt onder de zandbak haha. Hopelijk kan ik hem weghalen wanneer ze wakker is.

Bedankt voor de tip!

10 uur geleden zei Bambi&Fendi:

Maar als het een allergische reactie is, zijn er ook vaak verschijnselen als niezen, hijgen, waterige oogjes en een snotneusje. Heb je dat ook gezien?

Nee ze was alleen heel erg hevig en lang aan het krabben op dezelfde plek, verder waren er geen dingen die je met het oog kan zien (in ieder geval niet in de korte tijd die ze me gunt om haar te zien)

Ik hoop dat ze er niet al te veel last van heeft en dan gaan we na kerst even langs de dierenarts

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-12-2020 at 12:58 zei Chupa:

Dit lijkt inderdaad het enige wat ik nu kan veranderen. Daar zal ze niet blij mee zijn, want ze slaapt onder de zandbak haha. Hopelijk kan ik hem weghalen wanneer ze wakker is.

Bedankt voor de tip!

Nee ze was alleen heel erg hevig en lang aan het krabben op dezelfde plek, verder waren er geen dingen die je met het oog kan zien (in ieder geval niet in de korte tijd die ze me gunt om haar te zien)

Ik hoop dat ze er niet al te veel last van heeft en dan gaan we na kerst even langs de dierenarts

Hoe is het nu?
Al beter?

Link naar bericht
Deel via andere websites