Ga naar inhoud

Wormen konijn: Meranox


KonijnMar

Aanbevolen berichten

Geen ervaring mee, maar meranox heeft dezelfde werkzame stof, fenbendazol, dus dat zou goed moeten zijn. Meestal wordt voor konijnen panacur voorgeschreven. Waarom weet ik niet, werkzame stof is hetzelfde en panacur is lastig te doseren. Die vraag zou je bij je dierenarts kunnen stellen, ben daar wel benieuwd naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei Eefje:

Geen ervaring mee, maar meranox heeft dezelfde werkzame stof, fenbendazol, dus dat zou goed moeten zijn. Meestal wordt voor konijnen panacur voorgeschreven. Waarom weet ik niet, werkzame stof is hetzelfde en panacur is lastig te doseren. Die vraag zou je bij je dierenarts kunnen stellen, ben daar wel benieuwd naar.

Ik heb geen ervaring met Panacur ! 
 

zie wel vaak dat het gebruikt wordt voor dit soort dingen. En deze medicatie zie ik niet vaak voorbij komen. Ik vind het een beetje eng....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er de laatste maanden wel vaker van gehoord dat meranox gegeven werd aan konijnen bij wormbesmettingen of EC. Dus wat dat betreft niet vreemd hoor. De werkzame stof is inderdaad hetzelfde als in de fenbendrops en in panacur. Zelf heb ik het nog niet gegeven, ik heb ook nog een nieuwe fles fenbendrops in de kast staan, en heb het gelukkig op het moment ook niet nodig. 

 

  @Eefje er is in ook een verpakking panacur voor konijnen op de markt, maar die is hier in Nederland niet te krijgen, ik vermoed omdat de regels hier voor voedseldieren (waar konijnen onder vallen) zo streng zijn, er zijn nauwelijks medicijnen voor huisdierkonijnen op de markt. Met de kippen liep ik daar trouwens ook tegenaan, dus ik vermoed dat het wel een voedseldierendingetje is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor het inderdaad ook vaker sinds fenbendrops uit de markt zijn. Ik zou op de dierenarts vertrouwen. De werkzame stof is hetzelfde, het is gewoon een ander merk. Net zoiets als paracetamol bij het Kruidvat of de Appie halen 😉. Wellicht zijn de verhoudingen en vulmiddelen wat anders. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Eefje:

Geen ervaring mee, maar meranox heeft dezelfde werkzame stof, fenbendazol, dus dat zou goed moeten zijn. Meestal wordt voor konijnen panacur voorgeschreven. Waarom weet ik niet, werkzame stof is hetzelfde en panacur is lastig te doseren. Die vraag zou je bij je dierenarts kunnen stellen, ben daar wel benieuwd naar.

 

Op zich is panacur goed te doseren hoor, maar het hangt er van af welke vorm je hebt. De pasta is een tikkeltje lastiger en tabletten zou ik niet aan beginnen. Ik heb zelf altijd die voor honden, dan hoef je maar 0,2 ml/kg te geven. Fenbendrops (en volgens mij ook meranox) is 1 ml/kg dus veel lastiger om naar binnen te krijgen.

 

Sinds fenbendrops op de markt is (of was) werd dat voornamelijk voorgeschreven aan konijnen had ik het idee. Nu zal dat wel meranox worden.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei Eefje:

Ja dat herinner ik me inderdaad wel van fenbendrops, het was veel en Frits vond het heeeell vies

Fenbendrops zijn hier ook geen succes. Het spul ruikt nogal sterk en als je grote konijnen hebt moet je er erg veel van geven. Ik krijg het er met geen mogelijkheid in hier. 
Vroeger kreeg ik panacur suspensie van de dierenarts en dat roerde ik door olvarit wortelhapje. Mijn vorige konijnen likten dat zo van een schoteltje. 
Bij mijn huidige koppel konijnen gebruik ik altijd de panacur petpasta. Voordeel hiervan vind ik dat het juist makkelijk te doseren is met de streepjes. Ik spuit het op wat takjes peterselie en het gaat zonder moeite en met smaak naar binnen. 
En dat vind ik erg fijn want nu oud en nieuw eraan zit te komen geef ik uit voorzorg mijn ec gevoelige rammetje twee weken panacur. En dat gaat op deze manier gelukkig zonder moeite. 😃

aangepast door DaniëlleV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn dierenarts hebben ze een grote flacon paracursuspensie waarmee ze kleinere flesjes vullen, die doseren wel makkelijk, maar ze vinden het verschrikkelijk vies. Petpaste is inderdaad moeilijk doseren, maar gaat er wel heel makkelijk in!

Ik heb (nog) geen ervaring met het nieuwe middel. Er was eerder ook al een topic over. Is er nu inmiddels al meer bekend over de (bij)werking bij konijnen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg ook Meranox (suspensie voor duiven) voorgeschreven. Ideaal door de biks te mengen, er blijft wel wat achter in de kom dus gecompenseerd door iets meer te geven. De dierenarts had een bepaalde hoeveelheid aanbevolen gedurende 14 dagen. (Ik had alleen op eigen houtje de eerste 3 en de laatste 3 dagen de dosis iets verhoogd.)

 

Zie hier mijn vraag destijds: 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-12-2020 at 21:05 zei Dollie:

\/

Ik heb zelf altijd die voor honden, dan hoef je maar 0,2 ml/kg te geven. Fenbendrops (en volgens mij ook meranox) is 1 ml/kg dus veel lastiger om naar binnen te krijgen.\/

Wat wel weer als nadeel heeft dat een kleine doseerfout een groter verschil geeft in de toegediende dosis.

aangepast door Oryctolagus Cuniculus
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Oryctolagus Cuniculus:

Wat wel weer als nadeel heeft dat een kleine doseerfout een groter verschil geeft in de toegediende dosis.

 

Ehm ja ik wilde zeggen dat dat bij zorgvuldig gebruik nooit een probleem moet zijn maar daarna las ik je andere bericht er boven en als je op die manier het doet dan snap ik wel dat je daar tegenaan loopt ja 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Update voor mensen die het interessant vinden:

 

Inmiddels nog bezig met de Meranox. Ook mijn rammetje die nog aan de Fenbendrops zat is overgestapt op de Meranox omdat de Fenbendrops niet meer te krijgen is. 

 

De dosering is wel iets anders. Fenbendrops is 1ml per kg en Meranox is 0,8ml per kg. Ze vinden het smerig dus ik doe het over een witlofblaadje heen. 

Ik heb nog geen bijwerkingen ervaren en ze reageren er prima op. 

 

Had dierenkliniek Wilhelminapark ook nog even gevraagd en die zegt dat dit inderdaad de vervanger is voor de Fenbendrops.

 

  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .