Ga naar inhoud

Wat eten jullie met kerst?

Aanbevolen berichten

• Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Populaire berichten

Wij maken regelmatig ijs van bevroren bananen, dat is echt een succes! Suiker en lactosevrij 😉 gewoon een paar bananen in de vriezer gooien en dan in de keukenmachine met stukjes chocola, pindakaas en

Ik ga mij wagen aan een veganistische roast. Ik moet voor het recept ook zelf seitan maken en dat vind ik nogal spannend (ben niet zo'n keukenprinses).. Maarrrrr anders is er altijd nog een lekkere ui

Wat ik trouwens altijd wel een lekker feestelijk vegan toetje vind is kokosyoghurt of kokos-sorbetijs (of een andere soort/smaak vegan ijs of yoghurt, als je niet van kokos houd) met stukjes van (met

Hier is het zo ongeveer standaard iets van vis/zeevruchten als voorgerecht. Afgelopen jaar waren dat tijger gamba's met één of ander sausje en een kleine salade.

Hoofdgerecht is altijd een gebraden stuk vlees, met haricot verts gewikkeld in spek, gemengde groenten en gebakken aardappelen. En uiteraard verschillende sauzen.

Dessert wisselt nogal. Afgelopen jaar had ik de meringue taart van de folder van de Albert Heijn gemaakt. Zag er totaal niet uit, maar smaakte wel naar meer!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wij eten vaak niet echt iets "speciaals" met kerst, naast wat kerstbrood en kerststol. Wel maak ik altijd een tulband cake klaar. Als je op "kerst tulbandcake" zoekt, kom je wel tegen wat ik bedoel! Je kan een pak kopen van de AH en zelf versieren, erg lekker! Kan je als dessert doen misschien

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden zei JacinthaBrehler:

Als toetje heb ik ooit een chocolade cheesecake gemaakt. Iedereen zat te kwijlen 🤤 

Wij, mn moeder en ik, doen niks spannends met kerst. Eerste kerstdag pizza, tweede kerstdag bruine bonen soep 🤣

Daar is toch niks mis mee? 

Ik denk dat wij ook gewoon iets simpels doen hoor. Waarom uren in de keuken gaan staan als je iets simpels ook lekker vindt? Ik hou trouwens totaal niet van koken. Ik vind het altijd veel teveel van mijn tijd kosten die ik graag aan andere, leukere dingen besteed. Dus ik beloon mezelf met de feestdagen door lekker “haast”  niet te hoeven koken en toch te eten wat ik lekker vind. 😃

aangepast door DaniëlleV
  • Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Vegetarisch voor ons, of konijnenvoer zoals de vleeseters meestal tegen me zeggen 😉

Tegenwoordig zie je gelukkig steeds meer lekkere vegetarische kerstgerechten, heb altijd en beetje moeite met zo’n vleesfestijn, lekker voor ons, minder leuk voor de beestjes 🙁

Pompoensoep, salade met burrata, gevulde pompoen, wellington met champignons, courgette carpaccio, bietentartaar, groentenquiches, champignon pasteitjes, zoete aardappel gratin, notenbrood, er is zoveel lekkers te vinden aan vega recepten tegenwoordig. En voor de konijntjes ook kerst met zoveel groente “afval”.

Naar mijn grote schoonfamilie neemt iedereen altijd wat mee en onze vegagerechten vinden ook goed aftrek onder de vleeseters. Maarja dat gaat dit jaar even niet door wegens wel bekende redenen. Gewoon met elkaar lekker eten en blij zijn dat we gezond zijn 😄

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wij gaan bij mijn schoonouders eten, dus ik hoef dit keer zelf niets te maken. Moeite met vleesfestijnen heb ik trouwens ook. Ook met gourmetten, al die kilo's vlees. Gelukkig word er nu gewoon bij een restaurant besteld, en die hadden vega(n) opties, dus prima. 

Wij hebben overigens een pizzarette gekocht, omdat ik zo iets als gourmetten dus wel altijd gezellig vind, maar met pizzaretten eet je makkelijker minder vlees. Met een pakje broodbeleg - vlees voor de vleeseters kom je al een heel eind, en verder lekker veel groenten voor er op. 

Maar sorry, geen tips voor je dus!

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit jaar moet ik met kerst werken, dus de eet planning is daarop aangepast.

Kerstavond ga ik een drie gangen menu maken.

Voorgerecht carpaccio met Rucola, parmezaanse kaas en pijnboompitten 

Hoofdgerecht varkenshaas, haricots verts in spek, stoofperen, aardappelgratin en pommes duches.

Toetje ijskrans met slagroom

Eerste kerstdag gaan we gourmetten en hebben we als toetje chocolade bombes.

Tweede kerstdag

Maakt mijn man gegrilde kip met patat (ik heb dan avonddienst)

Link naar bericht
Delen op andere sites

@DaniëlleV is ook niks mis mee, maar normaal zou ik wel uitgebreid koken met kerst. Dan had ik met m’n oom en tante en moeder kerst gevierd. Nu dus met z’n tweeën. En met een stuiterende pup in huis ga ik ook niet uren in de keuken staan. Ik kan niet én op haar letten én koken. En rustig eten met haar zit er ook nog even niet in. Dus we zijn momenteel van de maaltijden die je snel kan koken en ook snel naar binnen kan werken. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

O toetjes!! Die zijn wél lekker met de kerst. Ik ben écht een toetjes-mens. In restaurants zorg ik ook altijd dat ik nog ruimte vrij heb voor een lekker toetje 🧁 🤤 😋 

Ik heb Ben&Jerry’s Love is.. in huis, crème brûlée en choco lava cakejes. Nu al trek in 😋😋😋

Link naar bericht
Delen op andere sites
45 minuten geleden zei Eefje:

Ik ben een stuk minder enthousiast geworden over toetjes in restaurants sinds ik lactose intolerant ben geworden 😭

Goede restaurants maken nog wel wat voor me, bij minder goede durf ik het nooit aan.

Ik ook, de lol is er wel een beetje af. Er kan wel wat, en ik heb ook zakjes lactase, maar als ik meer en anders eet dan normaal dan gaat het toch niet goed.

Ik ben tegenwoordig erg van de voorgerechten.  Mijn moeder maakt eerste kerstdag altijd heel veel voorgerechtjes: eendeborstfilet, paté en croute, Hollandse garnalen, zalm, dat soort dingen. En soms laten we het hoofdgerecht maar zitten😁

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uur geleden zei Eefje:

Ik ben een stuk minder enthousiast geworden over toetjes in restaurants sinds ik lactose intolerant ben geworden 😭

Goede restaurants maken nog wel wat voor me, bij minder goede durf ik het nooit aan.

Of ze denken mee en je krijgt iets met fruit en/ of sorbetijs,  of je ziet de paniek al in de ogen van de bediening, is mijn ervaring 🤣

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat ik trouwens altijd wel een lekker feestelijk vegan toetje vind is kokosyoghurt of kokos-sorbetijs (of een andere soort/smaak vegan ijs of yoghurt, als je niet van kokos houd) met stukjes van (met een deegroller platgeslagen) oreo's, geraspte hazelnoot en plakjes banaan 😄 😋 Leuk om te maken, omdat je lekker even met de deegroller op een pak oreo's kan losgaan en iedereen vind het lekker, vegan of niet! 

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
18 minuten geleden zei Evee:

Wat ik trouwens altijd wel een lekker feestelijk vegan toetje vind is kokosyoghurt of kokos-sorbetijs (of een andere soort/smaak vegan ijs of yoghurt, als je niet van kokos houd) met stukjes van (met een deegroller platgeslagen) oreo's, geraspte hazelnoot en plakjes banaan 😄 😋 Leuk om te maken, omdat je lekker even met de deegroller op een pak oreo's kan losgaan en iedereen vind het lekker, vegan of niet! 

Dat klinkt goed, bedankt voor de tip! Ik moet het dan wel iets aanpassen, want ik hou niet van hazelnoten. Maar ik denk dat het met walnoten ook lekker is. En dan met de glutenvrije/tarwevrije nep-oreo's van Damhert (dacht ik). Ik kan niet tegen lactose en tarwe namelijk. Die nep-oreo's zijn ook hartstikke lekker!

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 minuten geleden zei Okki:

Dat klinkt goed, bedankt voor de tip! Ik moet het dan wel iets aanpassen, want ik hou niet van hazelnoten. Maar ik denk dat het met walnoten ook lekker is. En dan met de glutenvrije/tarwevrije nep-oreo's van Damhert (dacht ik). Ik kan niet tegen lactose en tarwe namelijk. Die nep-oreo's zijn ook hartstikke lekker!

Die nep-oreo's zijn de Rikkies van Damhert, zonder tarwe, gluten en lactose.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha pas het lekker aan naar je eigen wensen en smaak zou ik zeggen 😄 Maar toetjes lijken altijd zo lastig te zijn, terwijl er zo veel mogelijk is! 

Ik heb trouwens vegan Thaise pannacotta als toetje met kerst besteld, ben ook wel heel benieuwd hoe dat smaakt!

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .