Ga naar inhoud

Groenvoer


WinnyEilish❤️

Aanbevolen berichten

Ik zou je konijnen iedere dag groente geven, mits je dat goed opgebouwd hebt en ze er dus aan gewend zijn. In groentes zitten allerlei vitaminen, mineralen en vezels. Daarnaast bevatten groentes veel vocht en dat is ook belangrijk voor een konijn om de darmen goed te laten werken. Brokken en hooi zijn erg droog en met groenvoer geef je ze lekker een beetje extra vocht, het water dat ze drinken is vaak niet zo veel. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook nog een vraag wat betreft groenten: hoeveel gram is aangeraden per (kg) konijn? En ik weet dat je koolsoorten beperkt moet geven ivm gasvorming, maar wat is beperkt eigenlijk? Hoeveel bloemkoolbladen vallen onder beperkt? En kun je wel meerdere dagen kleine beetjes geven of ook beperkt in de hele week?

Ze zijn er bij mij echt verzot op en weet niet zo goed waar ik de grens moet stellen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei BaasjevanBrownie:

Ook nog een vraag wat betreft groenten: hoeveel gram is aangeraden per (kg) konijn? En ik weet dat je koolsoorten beperkt moet geven ivm gasvorming, maar wat is beperkt eigenlijk? Hoeveel bloemkoolbladen vallen onder beperkt? En kun je wel meerdere dagen kleine beetjes geven of ook beperkt in de hele week?

Ze zijn er bij mij echt verzot op en weet niet zo goed waar ik de grens moet stellen. 

100 gram per kilo; dus weegt je konijn 2 kilo, mag ie 200 gram groenten. En heb je er 2 van 2 kilo, dan 400 gram in totaal dus.

 

En met dat kool geven... Ik denk dat dat ook per konijn verschilt, hoe gevoelig ze daar voor zijn. Als je bij jouw konijnen amper merkt dat ze er last van hebben, kan jij misschien meer geven dan bij een konijn die daar heel snel last van krijgt. Ik zou ze ieder 1 blad geven, en dat dan maximaal zo'n 1 à 2 keer per week? Mijne krijgen het eigenlijk nooit, misschien 1 keer in de twee maanden. Maar ja, als jouwe het zo lekker vinden, dan zou ik niet vaker dan 2 keer per week geven. Dan blijft het ook nog eens iets "speciaals", iets wat ze niet iedere keer krijgen 😂

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Bambi&Fendi:

100 gram per kilo; dus weegt je konijn 2 kilo, mag ie 200 gram groenten. En heb je er 2 van 2 kilo, dan 400 gram in totaal dus.

 

En met dat kool geven... Ik denk dat dat ook per konijn verschilt, hoe gevoelig ze daar voor zijn. Als je bij jouw konijnen amper merkt dat ze er last van hebben, kan jij misschien meer geven dan bij een konijn die daar heel snel last van krijgt. Ik zou ze ieder 1 blad geven, en dat dan maximaal zo'n 1 à 2 keer per week? Mijne krijgen het eigenlijk nooit, misschien 1 keer in de twee maanden. Maar ja, als jouwe het zo lekker vinden, dan zou ik niet vaker dan 2 keer per week geven. Dan blijft het ook nog eens iets "speciaals", iets wat ze niet iedere keer krijgen 😂

 

Dankje! Brownie is echt verzot op bloemkool en broccoli en moet toegeven dat ik hem er denk wel teveel van geef. Paar bladen/ stukjes stronk wel, vaak ook meerdere dagen in de week, wel altijd aangevuld met andere groenten. Dacht altijd dat als ze er geen plakpoep van krijgen en goed op reageren het wel meevalt, maar schrok toch wel een beetje over dat verhaal van een harde buik 😥Ik wil geen gasvorming creëeren, dus ga denk maar iets minderen.

aangepast door BaasjevanBrownie
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei BaasjevanBrownie:

Dankje! Brownie is echt verzot op bloemkool en broccoli en moet toegeven dat ik hem er denk wel teveel van geef. Paar bladen/ stukjes stronk wel, vaak ook meerdere dagen in de week, wel altijd aangevuld met andere groenten. Dacht altijd dat als ze er geen plakpoep van krijgen en goed op reageren het wel meevalt, maar schrok toch wel een beetje over dat verhaal van een harde buik 😥Ik wil geen gasvorming creëeren, dus ga denk maar iets minderen.

Bij konijnen is het ook altijd lastig te zien of ze ergens last van hebben... Maar ik denk dat als je iets minder geeft dat het wel mee zal vallen ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei Maudt:

Ik las net dat jullie het hierboven over bloemkool en de bladeren van de bloemkool hadden. Ik geef mijn konijn nooit bloemkool maar wel af en toe het groen dus de bladeren, wat er aan zit. Zorgen de bladeren ook voor gasvorming? 

De bloemkool zelf zal daar meer voor zorgen dan de bladeren, denk ik. Toch is het beide deel van de bloemkool, dus beiden kans op gasvorming als je er teveel van geeft.

Maar geef je af en toe met mate (ongeveer één of twee bladeren per paar dagen zou ik zeggen) dan zal er niet zoveel aan de hand zijn. Vooral als je niets aan je konijn merkt, dan zal hij er wel geen last van hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me nu af of ik aan de hoeveelheden kom die ze mogen hebben. Heb het nooit gewogen, doe altijd wat op de gok. Weet ook niet precies hoeveel Kliko en Rummie wegen eerlijk gezegd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben daar ook niet precies in hoor @JacinthaBrehler. Ze krijgen gewoon wat, twee keer per dag. Geen idee hoeveel gram. De ene keer wat meer, de andere keer wat minder, de ene keer meer variatie, de andere keer minder, afhankelijk van wat er in huis is. Het enige wat ik afweeg zijn de brokjes, de rest komt hier niet zo nauw. Geloof ook niet dat dat nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weeg het ook niet af. Ik vul gewoon de bak, de ene keer zal het gewicht echt een stuk hoger liggen dan de andere keer. Bijv. vruchtgroenten zoals komkommer en courgette wegen al snel meer dan wat spinazieblaadjes. Maar het is vooral het vocht in groenvoer dat weegt.

 

Ik geef wel dagelijks groenvoer, en dagelijks ook minstens 3 soorten. Ik koop wekelijks 3 verschillende soorten groenvoer voor de konijnen. En dat vul ik dan aan met restjes van wat wij zelf eten en groenvoer uit eigen tui  Meestal zit ik op 5 of meer soorten, vooral als er in de zomer ook genoeg in eigen tuin groeit.

 

Er is een topic over welk groenvoer er vandaag op het menu van jouw konijnen staat, daar staan veel voorbeelden in, ook een aantal foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .