Ga naar inhoud

Reizen met de bun


bun chrissy

Aanbevolen berichten

Haai iedereen

Vroeger heb ik altijd konijnen gehad. Na 10 jaar ben ik ze verloren (gewoon aan ouderdom) nu begint het weer te kriebelen om konijnen te nemen. 

Maar ik zit wel met iets. Door de studie moet ik heen en weer reizen naar mijn studenten kamer en weer terug naar huis om werk en andere dingen die ik niet mee kan nemen. 

Deze reis duurt ongeveer 1.5 tot 2 uur. 

Dit doe ik meestal met het openbaar vervoer  (zondag heen vrijdag terug) elke week. 

 

Ik heb me veel ingelezen maar toch krijg ik niet echt de info die ik nodig heb. Heel veel mensen bekken mij af van niet doen te veel stress voor ze (dit begrijp ik) niet elk dier houd van reizen. 

De trein waar ik altijd in zit is vrij stil en ook rustig op de tijden wanneer ik ga (ik moet voorin of helemaal achterin zitten zodat de motor niet te horen is, deze zit in het midden). De laatste bus maakt alleen een hoop lawaai.

 

Wat is jullie ervaring? kan een konijn aan het openbaar vervoer wennen?

 

Wees lief asjeblieft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Ik heb mijn eerste konijntje ook ieder weekend mee vervoerd in de trein en bus, ook 1,5 uur enkele reis. Om eerlijk te zijn zou ik het echt niet aanraden, het is echt heel stressvol voor konijnen. Niet alleen de reis, maar ook de steeds veranderende omgeving. Dat zou kunnen zorgen voor gezondheidsproblemen zoals een gasbuikje. Ook de temperatuurschommelingen zijn niet goed voor de weerstand.

Het kan dus wel, maar het is voor het konijntje gewoon echt heel naar, ik heb er heel veel spijt van dat ik het heb gedaan. Ik verwacht dat ze er nooit aan zullen wennen, bij mijn eigen konijn had ik in ieder geval niet de indruk dat zij eraan kon wennen en iedere keer was even stressvol.

Overigens zijn konijnen ook groepsdieren die je niet in hun eentje kan houden. Ze hebben een soortgenootje nodig om zich veilig te voelen en happy te zijn (en ze moeten ook op de juiste manier gekoppeld worden + op karakter gematcht worden).

 

Misschien dus nog eventjes wachten tot je niet meer steeds voor enkele dagen weg bent? Ik denk dat dat voor het welzijn en de gezondheid van het konijn beter is :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afbekken doen we hier niet hoor.

Ik heb wel je vraag even verplaatst naar een ander onderdeel, waar ik denk dat het beter gelezen wordt.

 

Het komt op mij niet over als een heel goed plan. Minstens twee van mijn konijnen vinden autorijden verschrikkelijk, en ik denk dat de bus redelijk vergelijkbaar is. De trein is over het algemeen wel iets stabieler, maar ik vind het een lange tijd om een konijn in een klein hokje mee te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp je helemaal hoor, ik heb met dezelfde gedachten gespeeld toen ik op kamers zat. Ik vond het niets, zo helemaal alleen, en wat had ik graag een dier gehad als gezelschap. 

Maar ik heb het niet gedaan, want ik wilde ook in het belang van het dier denken, niet alleen aan dat van mezelf. Voor een koppel konijnen is op een studentenkamer vaak niet genoeg plaats (minstens 4 m2 permanente vlakke ruimte, verdiepingen tellen niet mee) en leek me ook echt niet prettig om ze in dezelfde ruimte te hebben als waar je slaapt, omdat ze 's nachts toch best actief zijn en veel geluid maken. Daarbij moeten ze echt elke dag twee keer minstens verzorging hebben en is meenemen in het openbaar vervoer geen goed idee.

Ik snap je situatie nu heel goed, maar bedenk ook dat konijnen een keuze zijn voor misschien wel 10 jaar of langer, zoals je vorige koppel al heeft laten zien. Tijdens je studie en in de jaren die daarop volgen kunnen er constant dingen veranderen, je weet nu waarschijnlijk nog niet hoe je leven er na je studie uit gaat zien qua wonen, werk en inkomen. 

Het beste is dus om te wachten tot je wat meer zekerheid en vastigheid hebt, zodat je het konijnenbaasje kunt zijn wat de konijnen verdienen. Ik ben in ieder geval blij dat ik die keuze gemaakt heb en kan echt genieten van de schatjes die nu in mijn eigen achtertuin huppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet doen als ik jou was. Een konijn kan niet goed tegen veranderingen is mijn ervaring. Het zijn geen dieren om mee te reizen. Ze zijn prooidieren en van nature bang. 
Als ik maar even iets in de ren verander, een huisje ergens anders neerzet bijvoorbeeld, merk ik al stress bij ze. Ze voelen zich heel onveilig bij veranderingen. Ze voelen zich veilig wanneer alles steeds op dezelfde plek staat zodat ze weten waar ze heen kunnen vluchten wanneer er gevaar dreigt. Geen vaste plek, omdat tijdens het reizen telkens alles verandert, letterlijk omdat je steeds verplaatst, zorgt voor continu stress bij het konijn. 

Ik denk dus dat je beter nog even geduld kunt hebben tot je wat meer vastigheid hebt, want je doet het beestje er zeker geen plezier mee en de stress zorgt er wellicht voor dat hij ziek wordt en dan heb jij er uiteindelijk ook geen plezier van. 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei bun chrissy:

Wat is jullie ervaring? kan een konijn aan het openbaar vervoer wennen?

 

Mijn ervaring is dat konijnen het vreselijk vinden. Mijne vinden het zien van de reismand alleen al erg. Hoe rustig het ook is, voor een konijn is zo'n andere omgeving in een kleine, bewegende koffer niet heel fijn.

Of ze daar aan kunnen wennen... Dat denk ik wel. Maar fijn zullen ze het nooit vinden, en dat zou ik ze zeker niet aan doen. Het beste is om je konijnen op 1 plek te houden, met een ritme die ze zelf ook kennen. Als je nou één keer per jaar met ze die reis van een anderhalf uur moest maken, zou ik dat al bijna veel vinden. Mijn konijnen zijn al gestresst na een minuut of 10, laat staan een uur. Natuurlijk is elk konijn weer anders, maar over het algemeen is het volgens mij verstandig om ze op één plek te laten.

 

Als je nou echt héél graag konijnen wilt, zou ik ze op de plek laten waar je het langst bent. Jij zei dat je ergens zondag heen ging en vrijdag terug. Dan zou ik ze die 5 dagen zelf verzorgen en voor die 2 dagen iemand regelen die op ze past. Maar ja, dan moet je wel zo iemand kunnen vinden...

Maar je konijnen meeslepen zou ik echt afraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn konijnen die er minder stress van hebben, maar die zijn erg zeldzaam. De meesten zullen er nooit aan wennen en twee keer per week langdurig heel veel stress hebben. Zelfs al zou je 1 konijn vinden dat er redelijk tegen kan, de kans dat zijn of haar maatje er ook relaxed onder blijft is minimaal. 

Heel goed dat je dit uitzoekt voordat je eraan begint! Ik raad het in deze situatie af om aan konijnen te beginnen. Je kunt ze simpelweg niet bieden wat ze nodig hebben. Bovendien moet je ook goed nadenken over de kosten. Je vorige koppel is zo te lezen probleemloos oud geworden, dat is super fijn! Maar medische problemen zijn bij konijnen helaas meer de regel dan de uitzondering en dat kan behoorlijk in de papieren lopen. Persoonlijk zou ik wachten tot je situatie stabiel is, zowel qua locatie als financiën. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als ik naar mijn eigen studententijd kijk dan was het zweet me in die periode behoorlijk uitgebroken bij enkele dierenartsrekeningen als ik toen konijnen had gehad. Echt wel iets om rekening mee te houden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het inderdaad niet doen. Bounty en Twix gingen, toen we nog op vakantie mochten, af en toe naar mijn ouders toe. Dat was ook 2 uur rijden met de auto. Dat was ongeveer 1 a 2 keer per jaar en daarnaast hadden ze nog 1 keer per jaar een autoritje naar de dierenarts. Ik denk dat Bounty de eerste 2x in de auto alles (inclusief Twix) onderpieste van de stress. Ik denk wel dat ze er een beetje aan kunnen wennen, want als Bounty nu een keertje de auto in moet, dan gaat ze lekker slapen. En ze komt ook heel relaxed uit haar reismandje, gaat meteen eten en rondsnuffelen. Maar dat is als ze met mij mee rijdt, wat ze dan denk ik gewend is. Mijn ouders hebben de konijnen ook een keertje vanuit mijn huis zelf meegenomen (echt heel lief), maar toen hebben Twix en Bounty na aankomst bijna een hele dag niet willen eten van de stress. Mijn ouders zich zorgen maken natuurlijk. En uiteindelijk komt het dan wel goed, maar sindsdien rijden ze alleen met mij mee haha. Nu heb ik wat vrienden in de buurt wonen, dus bij een eventuele volgende vakantie zou ik zeker eerst aan hun vragen of ze bij mij aan huis kunnen komen voor de verzorging van de konijnen. Maar goed, lang verhaal om te zeggen dat ik het afraad haha. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit een poos gedaan en het ging eigenlijk prima, maar ik wil hier wel de kanttekening bij plaatsen dat ik de konijnen al had (lang) voordat ik ging studeren. Als het niet goed was gegaan had ik ze permanent bij mijn ouders moeten laten en dat wilde ik natuurlijk niet (hoewel ik het uiteraard wel gedaan had als ik had gemerkt dat ze enorm veel stress hadden). Ik zou nooit konijnen aanschaffen in de positie waarin jij zit, je weet van tevoren gewoon écht niet hoe ze gaan reageren en zelfs als ze het niet erg vinden is het nooit een ideale situatie. Plus, wat ga je doen als blijkt dat ze het vreselijk vinden? Zitten je ouders er op te wachten om dan opeens permanent de zorg te dragen voor twee konijnen? Of moeten ze dan weer weg? Beide lijkt me echt niet ideaal. Natuurlijk kan een situatie veranderen, maar ik zou alleen huisdieren aanschaffen als ik een stabiele situatie voor ze kon bieden.

 

Bij mij heeft het uiteindelijk maar een half jaar geduurd, daarna ging ik van een studentenkamer naar een flatje en reisde ik alleen nog in langere vakanties met ze naar mijn ouders. Overigens vond ik het zélf ook niet echt fantastisch, het is zo'n enorm gesjouw. Je hebt je eigen spullen en dan ook nog een reismand die met twee konijnen nooit heel licht is. In de winter nog een snuggle safe er bij in, nog zwaarder. En ik baalde er wel eens van dat ik vanaf de hogeschool waar ik destijds studeerde (die nog net niet naast het station zat) éérst nog de halve stad door moest naar mijn huis en dan weer terug, want ja je kan wel je tas met spullen meenemen als je eerst nog les hebt maar niet je konijnen. En met een halve volksverhuizing fietsen zit er ook niet in, dus ik moest in de stad dan met de bus van huis naar station en vice versa, kost altijd meer tijd dan fietsen. Ik was daardoor ook altijd laat bij mijn ouders. 

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb dit een tweetal jaren gedaan. 2,5 uur enkele reis. En toen ik uiteindelijk 1 van de konijnen verloor heb ik de ander naar de opvang gebracht. Geen konijnen meer voor mij tot ik afgestudeerd was. De stress van het reizen was 1 ding, eenmaal rustig in de trein ging het prima. De bus was drama en vooral in de winter de wachttijden op het station te lang. Daarbij was het vangen en in de reismand zetten ook altijd feest (ahum). 

Dus nee, ook ik zou het niet doen. Ondanks dat het echt heel gezellig was op mijn kamer met die kleine huppels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .